وزیر کشور: ایران در مبارزه با موادمخدر تنها است

تهران (پانا) - وزیر کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با موادمخدر تنها است، گفت مبارزه با موادمخدر در کشور بسیار جدی است .

کد مطلب: ۱۲۸۹۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
وزیر کشور: ایران در مبارزه با موادمخدر تنها است

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ احمد وحیدی صبح امروز در مراسم بزرگداشت سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر گفت: امروز سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر است؛ پس نشان می‌دهد که این مشکل، جهانی است و همه باید این مبارزه با جدی بگیرند اما اینکه چه عواملی موجب بروز چنین بلیه ای شده و به عنوان بزرگ‌ترین مشکل بشری مطرح است، جای بررسی دارد.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ سال است که موادمخدر معضل بشری است و این داستان، تاریخ دردناکی دارد و معمولاً هم کشورهایی که هدف استعمار غرب بودند، قربانی توطئه ترویج مصرف موادمخدر شده‌اند و متأسفانه برخی هم که آن را شروع می‌کنند نمی‌توانند کنترلش کنند، داستان غم‌انگیز موادمخدر نیز این‌گونه است و حاصل یک جریان آغشته به فرهنگ منحط است که هدف از آن توسعه موادمخدر در سطح جهانی است.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه امروز متهم ردیف اول این حوادث کشورهای غربی هستند، اظهار کرد: کسانیکه بیشترین ضربه را دیدند و مشکلاتی برایشان پیش آمده است و درگیر آن شده‌اند، کشورهای دیگر هستند. همچنین کشورهایی هم هستند که یک گوشه نشسته‌اند و در حاشیه امنی خود را قرار داده‌اند و مبارزه آنان با موادمخدر اسمی است اما هیچ حضور جدی و فعالی از آنان نمی‌بینیم.

وحیدی با بیان اینکه افغانستان یکی از مراکز مهم کشت مواد حشیش و تریاک است و اقتصاد ویران شده خود را مدیون تجاوزطلبی‌های غربی‌ها است، بیان کرد: وقتی ملتی اقتصادش را از دست بدهد، موادمخدر، اقتصاد مهم آن کشور می‌شود. در حالی که بهترین منابع در افغانستان وجود دارد و به جای اینکه کشت و زرع محصولات مختلف داشته باشند، به تولید موادمخدر مشغول شده‌اند.

وی بیان داشت: کشورهای غربی همان‌طور که آن کشور را نابود کردند، باید به سرعت منابع مالی آن را بدهند و کشت جایگزین را در آن کشور راه بیندازند؛ اما چرا این کار را نمی‌کنند و حتی پول‌های مردم افغانستان را بلوکه کرده‌اند؟
وزیر کشور ادامه داد: پیش ساز موادمخدر صنعتی نیز در کشورهای غربی تولید و به دیگر کشورها منتقل می‌شود، این مخدر صنعتی بسیار خانمان‌برانداز است و آثار بسیار بد جسمی، روحی و روانی دارد. متأسفانه کشورهای غربی تجارت پرسودی را راه انداخته‌اند و در آخر هم کشورهایی که قربانی پیامدهای شوم موادمخدر هستند، باید با آن مبارزه کنند.

وحیدی گفت: قاچاقچیان و حاملان موادمخدر و مالکان موادمخدر دو گروه هستند، آن‌ها که مالکان هستند، سرمایه‌های اصلی موادمخدر برای آنان است. حاملان هم؛ بخت‌برگشته‌هایی هستند که برای قاچاق موادمخدر دست به کارهای خشونت‌آمیز می‌زنند. سؤال این است که پول‌های مالکان کجاست و این اقتصاد کثیف موادمخدر، چرخه مالی آن در کدام بانک‌ها است؟ چرا رسیدگی و کنترلی بر روی بانک‌های بزرگ جهانی و بین‌المللی نمی‌شود؟ چرا برای مسئله به این مهمی به کنوانسیون‌ها عمل نمی‌کنند؟ در حالی که در حوزه قاچاق، تأکید بر روی کنترل مالی آن محموله قاچاق است اما در خصوص جریان پول کثیف موادمخدر در بانک‌های غربی کنترلی نمی‌شود.

وی بیان کرد: در بخش عرضه موادمخدر، خرده پاها هستند، همان‌هایی که موادمخدر عرضه می‌کنند اگر ایران با آنان برخورد کند و چند نفری را دستگیر کند، در فضای بین‌المللی علیه این کار انسان دوستانه، تبلیغات ضد بشری می‌شود. جالب است که طرف موادمخدر حمل و عرضه کرده و حالا که دستگیر شده است فضای رسانه‌ای را جوری درست می‌کنند که آن مجرم و متهم، به عنوان یک انسان بی‌گناه تلقی شود.

وزیر کشور اظهار داشت: این جریانی که در دنیا به عنوان سرخوشی، بی بند و باری و ولنگاری در فضای مجازی و غیر مجازی تبلیغ می‌شود، اساساً زمینه‌ساز مصرف موادمخدر است و باید همگان هوشیار باشند.

وی با طرح این سؤال که چرا در سطح جهانی و فضای مجازی این کار را می‌کنند و می‌خواهند که مردم و جوانان را به خاک سیاه بنشانند؟ گفت: متهم اصلی در این ماجرا بخشی از سرویس‌های اطلاعاتی، کشورهای غربی و سیاستمدارانی هستند که در این حوزه کار می‌کنند.

وزیر کشور افزود: در ارزیابی که ستاد مبارزه با موادمخدر انجام داده است، ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی درگیر مسائل موادمخدر است و ایران بیش از ۳۸۰۰ شهید در راه مبارزه با موادمخدر تقدیم نظام کرده و ۱۵ هزار تن کشفیات موادمخدر داشته است، این اقدامات برای آن بوده که موادمخدر به غرب نرسد، اما در مقابل کمک آن‌ها چه بوده است؟ اصلاً کمک‌های بین‌المللی در مقایسه با هزینه‌های ایران قابل مقایسه نیست.

وحیدی بیان داشت: طی سال‌های اخیر ثابت شده است که جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با موادمخدر تنها است. چون آن‌هایی که باید خودشان مبارزه کنند، در واقع مشوق هستند؛ اما مبارزه با موادمخدر در ایران بسیار جدی است و به مجدانه در حال انجام است.

وی ادامه داد: آنچه که مهم است تلاش ما در حوزه‌های پیشگیری، درمان، صیانت و مقابله با موادمخدر است. باید در این ایام که گرد هم می‌آییم مجدداً انرژی خود را تجدید کنیم و همه یافته‌های علمی خود را به کار بگیریم و از گروه‌های اجتماعی، مردم، خانواده‌ها و… کمک بگیریم تا با این مسئله، مبارزه همگانی داشته باشیم.

وزیر کشور تأکید کرد: هیچ آسیب اجتماعی نیست مگر اینکه از مسیر اعتیاد عبور کرده باشد، اعتیاد نقش برجسته‌ای در بروز آسیب‌های اجتماعی همچون سرقت، قتل، طلاق و فروپاشی خانواده‌ها، نزاع، خشونت، خودکشی و… دارد. موادمخدر موضوعی چند بعدی و نیاز به مبارزه همگانی دارد. مدارس باید کاملاً آگاه باشند، به ورزش و فعالیت‌های بدنی توجه بیشتر شود و هنرمندان نیز در برانگیختن جامعه برای مقابله با اعتیاد ایفای نقش کنند.

وحیدی در پایان اظهار امیدواری کرد که به وظیفه اجتماعی، ملی، اخلاقی و اجتماعی خود را در اصلاح و بازگشت معتادان به زندگی عمل کنیم؛ چرا که یک نفر که درگیر اعتیاد شود، یک خانواده و یک طایفه را درگیر اعتیاد می‌کند. با برگزاری این جلسات، باید شاهد تحرک بیشتری در امر مبارزه با موادمخدر و همچنین از سوی کشورهای خارجی باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار