علی فروتن: نیازمند نوگرایی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هستیم

تهران (پانا) - علی فروتن که به عنوان مهمان در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد، گفت در صورتی‌که بحث نوگرایی در جشنواره صورت نگیرد، این رویداد به تکرار خواهد افتاد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
علی فروتن: نیازمند نوگرایی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هستیم

علی فروتن بازیگر تئاتر و یکی از مهمانان جشنواره درباره میزان تاثیر برگزاری این جشنواره در رشد کمی و کیفی تئاتر کودک و نوجوان گفت: اساساٌ جشنواره برگزار می‌شود تا تبادل فرهنگی میان شهرستان‌ها صورت گیرد و افراد با نمایش‌ها آشنا شوند چراکه بسیار کار دشواری است تا افراد به منظور تماشای هنر نمایش به دیگر شهرستان‌ها سفر کرد؛ اما می‌توان چکیده آثار را در جشنواره دید. بنابراین در جشنواره‌ها امکان تبادل فرهنگی وجود دارد و برگزاری جشنواره تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: به واسطه شیوع ویروس کرونا دو سال این جشنواره برگزار نشد و این مسئله روند این رویداد را به تعویق انداخت. حضور و برگزاری جشنواره به رشد تمام اجزای یک نمایش مانند؛ صحنه، لباس، متن، بازی و کارگردانی کمک می‌کند و از سویی جوان‌ها می‌توانند کارهای جدید را در جشنواره ببینند.

فروتن درباره جداسازی تئاتر کودک از نوجوان، عنوان کرد: از آنجا که من از اعضای هیئت انتخاب آثار بودم، به نظرم ما مشکل اساسی در بخش نوجوان‌ها داریم. دوران نوجوانی را رها می‌کنیم و آثار فاخر و خوبی برای این دوران نداریم که به نظرم این مسئله خطای یک مجموعه است. در تئاتر نیز این قضیه وجود دارد و از این رو آثار رده سنی کودک قوی‌تر است. از سویی نیز جداسازی باید کارشناسی شود و باید به کودکان یاد دهیم که وقتی وارد نوجوانی شدن چه مطالباتی و در چه سطحی داشته باشند. ما درباره نوجوانی و بلوغ صحبت نمی‌کنیم، مشاوره نمی‌دهیم و سخن از تغییرات نوجوان‌ها را با حیا در می‌آمیزیم. درصورتی که نوجوان باید آماده شود و اگر ما آن‌ها را رها کنیم اتفاقات عجیبی رخ خواهد داد.
وی درباره نقش تخیل در تئاتر کودک و نوجوان، تصریح کرد: تخیل سازنده تئاتر و اتفاقات فرهنگی کودک و نوجوان است. هیچ فیلم و تئاتر کودکی بدون تخیل روی صحنه نمی‌رود. استخوان‌بندی اصلی تئاتر کودک و نوجوان تخیل است و ابتدا باید تخیل وجود داشته باشد.

این هنرمند تئاتر و تلویزیون در پاسخ به این سوال که تئاتر خردسال تا چه اندازه می‌تواند وارد حوزه آموزش شود؟ خاطرنشان کرد: تئاتر خردسال کارشناسی‌تر است و در بنا نهادن آجر و خشت اول باید خیلی مراقب باشیم. آموزش باید در قالب شعر و موسیقی باشد و با رنگ‌ها به کودکان آموزش دهیم، چراکه اگر آموزش به صورت مستقیم باشد و کودک متوجه آن نشود دیگر آن را نمی‌پذیرد.

علی فروتن در پایان درباره میزان توجه به آموزش و سرگرمی در تئاتر کودک و نوجوان، گفت: ما نمی‌توانیم در این باره درصدبندی کنیم چراکه این مسئله به موضوع طیف سنی، جنسیت و اقلیم بستگی دارد و نمی‌شود نسخه واحدی نوشت، بلکه باید فاکتورهایی مانند ادبیات گویشی، موسیقیایی، جنس سازها و رنگ‌ها را نیز در نظر بگیریم.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، یکم تا ششم تیرماه به دبیری‌ امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنر‌های نمایشی ایران، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، شهرداری همدان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان در حال برگزاری است.
مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/ دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار