عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

ارز ترجیحی کارنامه قابل دفاعی ندارد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره میزان تأثیر ارز ترجیحی بر سفره و معیشت مردم می‌گوید ارز ترجیحی به دلیل مشکلات زیاد حذف شد، در واقع کارنامه ارز ترجیحی و تاثیر آن بر معیشت مردم اصلاً قابل دفاع نیست.

کد مطلب: ۱۲۸۸۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد
ارز ترجیحی کارنامه قابل دفاعی ندارد

فداحسین ‌مالکی در گفت‌و‌گو با پانا اظهار کرد: «در 3 سال گذشته میلیاردها دلار پول از جیب مردم برداشته شده و در عمل نیز هیچ نفعی برای آن‌ها نداشت.»

رانت ارز 4200 تومانی برای عده‌ای خاص

نماینده زاهدان ادامه داد: «اگر این یارانه را در انتهای زنجیره توزیع تزریق کنیم، مطمئناً تأثیرگذاری مثبتی بر تولید و سایر بخش‌های زنجیره واردات و توزیع خواهد داشت. بازار توزیع بسیار شفاف و قابل مدیریت است. اگر ما بتوانیم یارانه را در مرحله آخر و به صورت ریالی بدهیم، به میزان قابل توجهی از فساد و رانت جلوگیری می‌کند. متأسفانه ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث رانت‌های چند هزار میلیاردی برای افراد خاصی شد.»

بالغ بر ۶ تا ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به واردات دارو و اقلام دامی و کشاورزی اختصاص یافته بود اما متأسفانه هیچ تغییر ‌یا افت قیمتی در بازار مشاهده نمی‌شد. اگر ما بتوانیم یارانه را در مرحله آخر و به صورت ریالی بدهیم، به میزان قابل توجهی از فساد و رانت جلوگیری می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: «تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی اگرچه با هدف کنترل نوسانات بازار داخلی، جلوگیری از افزایش نرخ تورم، تأمین نیازهای اولیه مردم و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر صورت می‌گرفت اما به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این سیاست حمایتی نه تنها منجر به افزایش تقاضای القایی برای واردات بیشتر شد، بلکه عوارض جانبی بسیاری را نیز به اقتصاد کشور تحمیل و زمینه را برای سوءاستفاده فرصت‌طلبان فراهم کرده بود.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: «‌در اعطای یارانه نقدی و دهک‌بندی مردم مشکلاتی وجود دارد که باید اصلاح شود.»

این نماینده مجلس یازدهم افزود: «اطلاعاتی که بر اساس آن مردم دهک‌بندی می‌شوند و یارانه با آن‌ها تخصیص پیدا می‌کند باید در وزارت کار به‌روز باشد. اینکه فردی در گذشته یک ماشین‌ یا یک خانه خریداری کرده و سپس آن را فروخته، نباید ملاک عدم دریافت یارانه باشد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: «در بحث نهاده‌های دامی باید تصمیم جدی‌تری گرفته شود. زیرا دامداران مخصوصاً دامداران دام سنگین با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و در تهیه خوراک دام به مشکلات جدی برخورد کرده‌اند.»

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان افزود: «در شیوه جدید پرداخت یارانه هم باید کنترل و نظارت در اولویت اول باشد.»

مالکی درباره میزان فساد و رانت ارز ترجیحی گفت: «فسادها و رانت‌های ارز ترجیحی بسیار بالا بود و لطمات سنگینی به کشور وارد کرد. ارز زیادی در این مدت به بازار تزریق شد و برای عده‌ای رانت‌های بسیار زیادی ایجاد کرد. از دستگاه قضایی انتظار می‌رود که به این مسائل ورود جدی داشته باشد.»

مالکی گفت: «بالغ بر ۶ تا ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به واردات دارو و اقلام دامی و کشاورزی اختصاص یافته بود اما متأسفانه هیچ تغییر ‌یا افت قیمتی در بازار مشاهده نمی‌شد. اگر ما بتوانیم یارانه را در مرحله آخر و به صورت ریالی بدهیم، به میزان قابل توجهی از فساد و رانت جلوگیری می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار