شیر گرم خاصیت بیشتری دارد یا شیر سرد؟

تهران (پانا) - در مورد خواص و مضرات شیر پاستوریزه مطالب و نکات مختلفی عنوان می‌شود . گاهی می‌گویند شیر گرم خواص بیشتری دارد گاهی می‌گویند شیر سرد برای رژیم غذایی بهتر است.

کد مطلب: ۱۲۸۶۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد
شیر گرم خاصیت بیشتری دارد یا شیر سرد؟

به گزارش نمناک‌، تا زمانی که بتوانید لاکتوز را تحمل کنید، به طور حتم به شما یاد داده شده است که قبل از انجام هر کاری، شیر بنوشید. شیر بخشی ضروری از رژیم روزانه است که نباید فراموش شود و همچینین یک نوشیدنی عالی است که غنی از مواد ریزمغذی مانند کلسیم، منیزیم، روی، ریبوفلاوین و چندین پروتئین و ویتامین دیگر است. شیر به دلیل دارا بودن کلیسیم زیاد، موجب تقویت و استحکام استخوان های بدن و دندان ها می شود.

فسفر موجود در شیر برای بسیاری از واکنش های شیمیایی بدن، فعال کردن آنزیم ها، رشد و ترمیم بافت ها ضروری است. علاوه بر آن سدیم و پتاسیم که در تنظیم اسیدی و بازی بودن سلول های بدن نقش ایفا می کنند، در شیر به وفور یافت می شوند.

همچنین یک نوشیدنی چند منظوره است که می تواند به روش های بسیار خوشمزه ای تهیه شود و در چند دستور غذایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در حالی که اغلب مردم از نوشیدن شیر داغ لذت می برند اما برخی افراد یک لیوان شیر خنک را ترجیح می دهند و دوست دارند.

فواید نوشیدن شیر گرم به این شرح است.

1. کمک به بهبود خواب

نوشیدن شیر داغ در شب می تواند به مبارزه با بی خوابی کمک کند. شیر حاوی یک آمینو اسید معروف به نام تریپتوفان است که به تحریک خواب کمک می کند و زمانی فعال می شود که شیر داغ باشد. همچنین می تواند احساس آرامش و حس خواب را القا کند. بنابراین قطعاً مزایای استفاده از شیر داغ در شب بیشتر است.

2. پیشگیری از بیماری های گوارشی

شیر داغ به راحتی توسط بدن هضم می شود. این نوشیدنی می تواند از مشکلات گوارشی مانند؛ نفخ و اسهال پیشگیری کند.

3. دارای خواص آنتی باکتریال

زمانی که شیر با دیگر مواد طبیعی ترکیب می شود، شگفتی ایجاد خواهد کرد. ترکیب شیر گرم و عسل می تواند اثر ضدباکتریایی، به ویژه بر روی باکتری های استافیلوکوکوس داشته باشد. همچنین یک درمان طبیعی عالی برای بیماری های تنفسی مانند سرفه و سرماخوردگی خواهد بود.

4. گرم کردن بدن

شیر داغ می تواند بدن را گرم کند. نوشیدن شیر در روزهای سرد زمستانی برای افزایش دمای داخلی بدن بسیار موثر است. خوردن شیر داغ همراه با قهوه باعث افزایش انرژی در صبح خواهد شد.

5. کمک به کاهش استرس

شیر داغ یک پروتیین معروف به لاکتیوم دارد که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند، همچنین حاوی پتاسیم است که به استراحت ماهیچه ها و تسکین تنش ماهیچه ای و اعصاب متشنج نیز کمک می کند. برای کاهش علائم قبل از قاعدگی در زنان نیز مفید خواهد بود.

6. کمک به دفع سموم از بدن

نوشیدن شیر داغ قبل از خواب باعث دفع سموم صورت خواهد شد که این کار به افزایش درخشندگی پوست در زمانی که بدن در حال استراحت است، کمک می کند. ترکیب شیر داغ با زردچوبه به طور گسترده ای برای تسکین عفونت های گلو و دفع سموم از بدن شما برای کمک به مبارزه با عفونت های باکتریایی موثر است.

فواید نوشیدن شیر سرد نیز شامل این موارد است.

1 . کمک به تسکین اسیدیته

بهترین مزایای استفاده از شیر سرد برای معده، درمان برگشت اسید معده یا زخم معده است. مقدار کلسیم بالا باعث کاهش تولید اسید معده می شود و همچنین اسیدهایی را که به صورت مازاد تولید می شوند، جذب می کند و علائم اسیدیته شدید را تسکین خواهد داد.

2. مفید برای پوست

شیر سرد یک پاک کننده فوق العاده است که ضمن پاک کردن و تسکین پوست، پروتئین های مورد نیاز آن را تأمین خواهد کرد. همچنین مصرف شیر برای از بین بردن چین و چروک پوست و جوان سازی پوست بسیار موثر است.

3. کمک به هیدراته نگهداشتن بدن

شیر سرد غنی از الکترولیت ها است و روشی عالی برای هیدراته نگه داشتن بدن و داشتن انرژی در طول روز محسوب می شود.

4. کمک به افزایش انرژی بدن

نوشیدن یک لیوان شیر سرد در صبح می تواند شما را در طول روز پر انرژی نگه دارد زیرا غنی از مواد ریزمغذی و الکترولیت ها است، اما نوشیدن شیر سرد در شب می تواند ناراحتی و مشکلات هاضمه را به دنبال داشته باشد و بنابراین باید از نوشیذن شیر سرد قبل از خواب اجتناب کرد.

5. کمک به حفظ وزن سالم و مبارزه با گرسنگی میان وعده‌ها

میزان بالای کلسیم موجود در شیر به افزایش متابولیسم کمک می کند که به نوبه خود می تواند تاثیر بسزایی در سوزاندن کالری داشته باشد، همچنین بدن در تلاش برای تنظیم درجه حرارت با دمای شیر سرد، کالری لازم را می سوزاند و از این طریق به شما در حفظ وزن کمک خواهد کرد.

فواید دیگر مصرف شیر

همچنین با مصرف روزانه و منظم شیر می توان از ابتلا به بیماری هایی همچون کلسترول بد، سکته مغزی، دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی_ عروقی پیشگیری کرد. علاوه بر آن مصرف مداوم شیر منجر به استخوان سازی، کشش عضلات، مقاومت لثه و آرامش بدن می شود.

همچنین یک نوشیدنی سالم برای مبارزه با گرسنگی بدون مصرف کالری های ناسالم است. شیر بهترین میان وعده ای است که می توانید بین وعده های غذایی خود داشته باشید، زیرا باعث تسکین درد معده می شود و شما را از مصرف میان وعده های غذایی پرکالری دور خواهد کرد. همچنین نوشیدن شیر برای از بین بردن میکروب های روده بزرگ، معده و سیستم گوارشی بدن بسیار موثر است. مصرف شیر به استحکام ریشه موها و تقویت ناخن های شکننده کمک می کند. شیر دارای ویتامین هایی چون امگا 3 است. این نوشیدنی مفید را می توان در وعده صبحانه برای تقویت حافظه و کسب انرژی بدن مصرف کرد.

کدام شیر بهتر است، داغ یا سرد؟

هر دو شیر داغ و سرد مزایا و معایب خاص خود را دارند . با این حال، شما باید با توجه به آب و هوا، زمان و تحمل خودتان از شیر، نوع مصرفیتان را در نظر بگیرید.

برخی از افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند،بهتر است از مصرف شیر سرد خودداری کنند. طبع شیر سرد است و با گرم کردن آن می توان از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری کرد. همچنین پزشکن توصیه می کنند، برای از بین بردن باکتری های موجود در شیر ( تب مالت)، آن را به مدت 20 دقیقه جوشانده و پس از ولرم شدن مصرف کنید.

برخی سوالات متداول

1. آیا شیر سرد در مقایسه با شیر داغ، کالری بیشتری دارد؟

بله، به دلیل اختلاف دما، تفاوت ناچیزی در مقدار کالری وجود دارد.

2. کدام شیر برای کاهش وزن مناسب است؟

در حالی که شیر داغ یک نوشیدنی سالم و مغذی است، کلسیم موجود در شیر سرد به افزایش متابولیسم کمک می کند که به نوبه خود باعث کاهش موثر چربی نیز خواهد شد.

3. کدام نوع شیر فواید بیشتری با پروتیین دارد، شیر سرد یا داغ ؟

مخلوط پروتئین موجود در شیر داغ و یا سرد به یک اندازه مفید است اما با این حال، پروتئین موجود در شیر داغ بهتر حل می شود، در حالی که ممکن است مخلوط کردن آن با شیر سرد کار دشواری باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار