در گفت‌وگو با پانا:

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز و بستر صنعتی هر استان تعریف شود

متناسب با بستر صنعتی هر استان آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان داده شود/امکانات لازم باید در مدارس به منظور آموزش‌های به روز فراهم شود/از رشته‌های تجربی و ریاضی اشباع شده‌ایم، به سراغ فنی‌ها برویم

تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهتر است محتواهای فنی و حرفه‌ای در مدارس به‌روز شود، پیشنهاد داد متناسب با هر استان و نیاز و بستر صنعتی آن استان آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان داده شود.

کد مطلب: ۱۲۸۶۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز و بستر صنعتی هر استان تعریف شود

رحمت‌اله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: «آموزش‌وپرورش باید در بحث هدایت تحصیلی اقدامات زیربنایی انجام دهد. از همان برنامه اول توسعه باید برنامه‌ریزی می‌کرد دانش‌آموز را به سمت فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدایت کند. در سال‌های گذشته مرحوم علاقه‌مندان طرحی داد تا دانش‌آموزان با مهارت آشنا شوند و آن را تحت عنوان طرح کاد اجرایی کرد. در این طرح دانش‌آموزان هفته‌ای یک روز به بازار کار و در میان صنف‌ها می‌رفتند و تحت آموزش قرار می‌گرفتند.»

نوروزی افزود: «دانش‌آموز در قالب طرح کاد باطری‌سازی، موتورسازی و شغل‌های مختلف را تجربه می‌کرد.»

کشور ما نیاز به تکنسین دارد

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشور ما این روزها نیاز به تکنسین دارد، اظهار کرد: «سازمان ملی مهارت باید تقویت شود. همچنین دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی تقویت شوند تا متناسب با نیاز جامعه، دانش‌آموزان هدایت شوند.»

امکانات لازم باید در مدارس به منظور آموزش‌های به روز فراهم شود

وی افزود: «محتواهای فنی و حرفه‌ای در مدارس برای دانش‌آموزان باید متناسب با نیاز جامعه به‌روز شوند. امکانات لازم باید در مدارس فراهم شود اما متأسفانه وقتی به فنی و حرفه‌ای‌ها سر بزنیم می‌بینم هنوز ماشین پیکان و پراید آموزش داده می‌شود. آموزش باید در حوزه‌های مختلف فنی به‌روز شود.»

از رشته های تجربی و ریاضی اشباع شده ایم، به سراغ فنی‌ها برویم

نوروزی اظهار کرد: «با توجه به اینکه در کشور ما رشته تجربی اشباع شده و حتی رشته ریاضی فیزیک هم همین است باید دانش‌آموزان متناسب با مشاغلی که نیاز جامعه است، تربیت شوند. متأسفانه ما کمبود تکنسین داریم و از سوی دیگر لیسانس و فوق‌لیسانس بیکار در جامعه زیاد داریم. پیشنهاد من این است که متناسب با هر استان و نیاز و بستر صنعتی آن استان آموزش‌های لازم به دانش‌آموز داده شود.»

هر استان رشته فنی مخصوص به خودش را می‌طلبد

نماینده علی‌آباد‌کتول اظهار کرد: « به طور مثال باید بررسی شود که ما تا ۲۰ سال آینده در کدام استان‌ها صنایع تبدیلی یا ماشین‌سازی داریم و به‌طورکلی متناسب با رشته‌ای که نیاز هر استان است، آموزش‌ها داده شود. نگاه به آموزش‌وپرورش باید سرمایه‌ای باشد و نه هزینه‌ای. آموزش‌وپرورش رکن اساسی توسعه هر کشوری است. ائمه معصومین ما همواره تأکید بر علم‌آموزی دارند و باید عمیق و ریشه‌ای به آموزش‌وپرورش نگاه شود نه اینکه بیش از ۹۰ درصد بودجه‌اش بخواهد صرف حقوق و غیره شود.»

وی افزود: «باید زیرساخت‌های مدارس فنی ما تقویت شود همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هرسال در دیدار با معلمین بر تقویت حوزه تربیت تأکید می‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار