مدیرکل انتقال خون استان در نشست خبری با اصحاب رسانه:

بیشترین آمار بیماران تالاسمی در کشور با ۳۳۰۰ نفر به سیستان و بلوچستان اختصاص دارد

زاهدان (پانا) - مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت بالاترین شمار بیماران تالاسمی در کشور با ٣ هزار و ۳۰۰ نفر متعلق به این استان است که سالانه نیاز به حدود ۸۰ هزار واحد خون دارند، اما با همت مردم سالانه تنها ۶۰ هزار واحد خون دریافت می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۸۵۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد
بیشترین آمار بیماران تالاسمی در کشور با ۳۳۰۰ نفر به سیستان و بلوچستان اختصاص دارد

رضا عباسی، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: 18 تا 60 سال سنی است که انسان می تواند خون بدهد؛ جمیعتی که هم اکنون در استان برای اهدای خون مراجعه می کنند 30 تا 50 ساله هستند که این گروه تا سن 60 سال از چرخه خونگیری خارج می شوند و اگر جمعیت جوان جایگزین این داوطلبان نشوند، از تعداد اهدا کنندگان خون بسیار کم خواهد شد.
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با اشاره به روش های جلوگیری از افزایش تالاسمی ادامه داد: پیشگیری و مشاوره های قبل از ازدواج مهمترین موضوع در زمینه جلوگیری از تالاسمی است زیرا هم اینک حدود ۶۵ درصد خون موجود در سیستان و بلوچستان صرف این بیماران می شود.
وی خاطر نشان کرد: با همکاری این رسانه ها و تبلیغات انجام شده، توانسته‌ایم در این استان سالانه فقط ۶۰ هزار واحد خون دریافت کنیم این در حالی است که ۸۰ هزار واحد خون فقط مصرف بیماران تالاسمی در استان است و در این مواقع مجبوریم از استان های همجوار کمبود خون استان را تامین کنیم.
عباسی با اشاره به اینکه از بیشتر استان های کشور خون وارد کرده ایم، افزود: از نظر پروتکل های انتقال خون ما باید خون از افراد همین منطقه تهیه کنیم.
وی تصریح کرد: علاوه بر بیماران تالاسمی در این استان آمار بالای تصادفات جاده ای، شیوع بالای مرگ و میر مادران، دیالیزی ها، هموفیلی ها از دیگر چالش‌های موجود در این زمینه است که با عنایت به جمعیت بالای استان و تامین خون و فرآورده خونی ۲۶ مرکز درمانی و پنج مرکز جراحی محدود، در حال حاضر مهمترین چالش این سازمان تهیه خون و فرآورده های خونی سالم و کافی برای نیازمندان به خون است.
مدیرکل انتقال خون استان ادامه داد: بیشتر خون مورد نیاز بیماران استان از سوی سازمان انتقال خون استان و کمبود آن توسط شبکه ملی خون‌رسانی تامین می شود.
عباسی تصریح کرد: سازمان انتقال خون ایران از لحاظ ایمنی و سلامت خون در دنیا بی نظیر است و با استانداردهای جهانی برابری می کند و یکی از دلایل آن اهدا خون به صورت 100 درصد داوطلبانه است.
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: پزشکان خانواده در مراکز روستایی باید علاوه بر کار درمان، در زمینه آموزش و فرهنگ سازی اقدام و جمعیت را رصد و کنترل کرده و در زمینه آزمایش های ژنتیک نیز مشاوره های لازم را انجام دهند.
عباسی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۷۲ هزار نفر برای اهدای خون به پایگاه ها و مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند که از این تعداد حدود ۵۷ هزار نفر موفق به اهدا شدند.
وی اظهار کرد: بیشترین اهدا کنندگان در رده سنی بین ۳۱ تا ۴۰ سال هستند و ۷.۳ درصد اهداکنندگان را زنان و ۹۲.۷ درصد مربوط به مردان است.
عباسی گفت: همچنین بیشترین درخواست و مصرف گروه های خونی مربوط به گروه خونی "O" و "A" است.

خبرنگار: مصطفی کمالی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار