عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا:

استفاده از بُن کالا منجر به استفاده از ظرفیت کارخانه‌ها می‌شود

تهران (پانا) – عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توزیع 4 تا 6 و نیم میلیون تن گندم با نرخ یارانه‌ای در گذشته موجب رانت و فساد شده بود، عنوان کرد که در طرح اصلاح نظام توزیع یارانه بهتر است از بُن کالا استفاده شود.

کد مطلب: ۱۲۸۳۲۴۷
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از بُن کالا منجر به استفاده از ظرفیت کارخانه‌ها می‌شود

رحمت‌اله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا گفت: «در شرایط کنونی مشخص شده است که موضوع یارانه به برخی کالاها به‌شدت رانت‌زا و فسادزا است. ما نیاز به یک جراحی اقتصادی داریم و این اقدام مهم باید انجام می‌شد اما با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تورم و گرانی را در شرایط تحریم‌های ظالمانه تجربه می‌کنیم و همچنین از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب دغدغه معیشت مردم را دارند، موضوع نان مردم باید دقیق و جدی مورد توجه قرار گیرد.»

دبیر کمیسیون تلفیق ‌بودجه 1401 افزود: «در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هر زمان که موضوع اصلاح نظام توزیع یارانه مطرح شد، تمام هم‌وغم ما این بود که فشار به مردم نیاید و بسترهای لازم برای اجرای این مهم فراهم شود.»

توزیع 4 تا 6 و نیم میلیون تن گندم با نرخ یارانه‌ای

نوروزی در ادامه با اشاره اینکه باید از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرد و تمام همت مجلس شورای اسلامی بر این مهم است، عنوان کرد: «در موضوع آرد 4 تا 6 و نیم میلیون تن گندم با نرخ یارانه‌ای توزیع می‌شد و کارخانه‌های تولید بیسکویت یا شیرینی و غیره استفاده می‌کردند. مساله اینجا بود که کاملاً به‌صورت نظام‌مند یارانه نان توزیع شود زیرا قوت اصلی مردم نان است و نان باید در همه وعده‌ها در سفره مردم باشد. موضوع اصلاح یارانه آرد از آنجایی آغاز شد که شیرینی فروشی آرد یارانه‌ای می‌گیرد اما آن شیرین را با قیمت آزاد به مردم می‌فروخت. اصلاح نظام یارانه‌ای جلوی این‌گونه فسادها را خواهد گرفت.»

وی افزود: «در شرایط فعلی موضوع ساماندهی یارانه نان از زنجان به‌صورت پایلوت آغاز شده است و به استان گلستان هم تعمیم داده خواهد شد.»

بن کالا منجر به استفاده از ظرفیت کارخانه‌ها می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره اینکه باید یارانه به‌صورت بن کالا به مردم پرداخت شود و نه یارانه نقدی اظهار کرد:‌ «زمانیکه پول به‌حساب مردم تزریق می‌شود، این مسئله تورم ایجاد می‌کند. بن کالاها باید از همه فروشگاه‌ها قابل‌ خرج‌کردن باشد. در واقع هم قدرت خرید مردم افزایش پیدا می‌کند و هم رونق تولید و اشتغال را داریم و از ظرفیت کارخانه‌ها بیشتر استفاده می‌شود.»

دقیق‌کردن دهک‌بندی‌ها باید سرعت بگیرد

نوروزی گفت: «قوت مردم نان است و قاعدتاً تصمیم دولت و مجلس این است که نان گران نشود. حتی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه هم پیشنهاد داد که یارانه نان به نانوایی یا حلقه آخر مصرف‌کننده برسد.»

وی درباره شناسایی دهک‌بندی‌ها گفت: «متأسفانه دهک‌بندی‌ها دقیق نشده بود که بلافاصله توزیع یارانه آغاز شد. البته گریزی از این دهک بندی‌ها نبود اما به دستور رئیس‌جمهور به حساب همه دهک‌های مشمول پول واریز شده ولی به جد و با سرعت نیاز به دهک بندی دقیق است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار