باقری در دیدار دبیرکل وزارت امور خارجه ایتالیا:

ثبات و امنیت آینده جهان از مسیر یکجانبه‌گرایی نمی‌گذرد

تهران (پانا) - معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه ثبات و امنیت آینده جهان از مسیر یکجانبه‌گرایی و نظامی‌گری نمی‌گذرد، گفت شرایط و تهدیدهای بین‌المللی، رایزنی مستمر، تعامل پیوسته و حرکت به سمت همکاری پایدار ایران و اروپا را تجویز می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۸۱۹۷۳
لینک کوتاه کپی شد
ثبات و امنیت آینده جهان از مسیر یکجانبه‌گرایی نمی‌گذرد

سومین دور گفت‌وگوهای سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا روز سه شنبه به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و اتتوره سکوئی، دبیر کل وزارت امور خارجه ایتالیا و در تهران برگزار شد.

در این نشست باقری ضمن اشاره به پیوندهای تاریخی، همکاری‌های اقتصادی و مناسبات دوستانه دو کشور اظهار داشت: آسیب‌ شناسی روابط ایران و اروپا در چند دهه گذشته، نشان می‌دهد تلاش اروپا برای نیل به سطح قابل قبولی از پایداری در روابط ضروری است.

وی افزود:‌ عوامل درون‌زای مهمی در ایران و اروپا در پی پیوستگی و پایداری روابط هستند، اما عوامل برون‌زا و به ویژه فراآتلانتیکی، مرتبا گسستگی و ناپایداری مناسبات را ترغیب می‌کنند، از این رو استحکام روابط به نوعی در گرو مصون‌سازی آن نسبت به عوامل مخرب برون‌زا است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: اکنون شرایط بین‌المللی و تهدیدهای بزرگی که به‌ ویژه متوجه امنیت انرژی و امنیت غذایی و در نتیجه امنیت ملی کشورها در گستره جهانی و به طور خاص اروپا است، رایزنی مستمر، تعامل پیوسته و حرکت به سمت همکاری پایدار ایران و اروپا را تجویز می‌کند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت تلاش مشترک به منظور مقابله با تروریسم خاطرنشان ساخت: تفاوت نگاه ایران و اروپا و اختلاف‌نظر آنها نسبت به موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی یک «واقعیت» است ولی امکان‌پذیری تبدیل تفاوت نگاه‌ها و اختلاف‌نظرها به موضوعی برای ارتقای درک متقابل و همکاری نیز یک «حقیقت» قابل توجه است.

باقری با اشاره به زمینه‌های مشترک رایزنی و همکاری در موضوعات منطقه‌ای، خواستار اقدام عملی برای کمک به استقرار صلح و ثبات در افغانستان و یمن شد و گفت: راهبردی‌ترین درس تاریخ بیست سال گذشته منطقه ما، حضور و عملکرد غربی‌ها و ناتو در افغانستان است. این امر به خودی خود حاکی از آن است که ثبات و امنیت آینده جهان از مسیر یک‌جانبه‌گرایی و نظامی‌گری برآمده از آن نمی‌گذرد.

اتتوره سکویی، دبیرکل وزارت امور خارجه ایتالیا نیز با ابراز خرسندی از سفر به تهران، آن را بیانگر علاقه مندی رم برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی نادیده گرفتن مولفه همکاری‌های تجاری و اقتصادی را همسو با منافع ملی دو کشور ندانست و با استقبال از پیشنهاد گسترش دامنه گفتگوهای مشورتی در سطوح و موضوعات مختلف، تداوم آن را مورد تاکید قرار داد.

دبیرکل وزارت خارجه ایتالیا با تمجید از اقدامات بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران از جمله در میزبانی از پناهندگان افغانستانی نسبت به ادامه کار مشترک با هدف تقویت ثبات و امنیت در افغانستان ابراز امیدواری کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار