چگونه با افزایش سن، چاق نشویم؟

تهران (پانا) - تناسب اندام برای حفظ سلامت در سنین میانسالی و سالمندی اهمیت فراوانی دارد و با به‌کار بردن اقداماتی می‌توان از بروز اضافه وزن در این سن جلوگیری کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۱۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد
چگونه با افزایش سن، چاق نشویم؟

به گزارش همشهری آنلاین، تناسب اندام برای حفظ سلامت در سنین میانسالی و سالمندی اهمیت فراوانی دارد زیرا اضافه‌وزن زمینه‌ساز بیماری‌های مزمن خواهد بود. کاهش متابولیسم، تغییرات هورمونی، ابتلا به بیماری‌های مفصلی که عامل کاهش تحرک هستند و مصرف داروهای مختلف از مهم‌ترین علت‌های بروز چاقی در این سنین هستند. در ادامه این مطلب به نکات موثری اشاره خواهیم کرد که می‌توانند از بروز اضافه وزن در این سن جلوگیری کنند. این نکته‌ها عبارتند از:

کنترل مقدار غذا

علاوه بر اینکه با افزایش سن نیاز بدن به کالری کاهش می‌یابد، متابولیسم نیز روند آهسته‌تری دارد و مقدار مصرف انرژی نیز کم می‌شود. در این شرایط وعده‌های غذا به‌خصوص در مورد افراد کم‌تحرک باید کمتر باشد.

توجه به علائم سیری

با افزایش سن معمولا ادراک احساس سیری و گرسنگی کمی مختل می‌شود و حتی در صورت ابتلا به بیماری‌های نورولوژیک ممکن است فرد بدون اینکه متوجه شود حجم زیادی غذا بخورد. باید مراقب بود با توجه به وضعیت تحرک و نیازهای فیزیولوژیک از منابع غذایی کافی استفاده کرد.

فعالیت ورزشی منظم

ورزش برای عملکرد مطلوب ارگان‌های حیاتی بدن همچنین تامین انرژی ضروری است. به‌تدریج که نیازهای غذایی بدن کاهش پیدا می کند اگر تحرک و فعالیت کافی وجود نداشته ‌باشد، سطح بیشتری از چربی ذخیره می‌شود. همچنین ورزش در حفظ توده عضلانی که با افزایش سن روند تحلیل پیدا می‌کند، موثر است.

نوشیدن کافی آب

معمولا در سنین سالمندی احساس تشنگی دچار اختلال می‌شود و باعث کاهش تمایل به نوشیدن آب خواهد بود. در حالی‌که نوشیدن کافی آب و مایعات به دفع مواد زائد، تسهیل هضم، بهبود جریان خون و ترمیم سلولی کمک می‌کند.

کاهش مصرف شیرینی‌جات

مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که شکر و نه چربی مهم‌ترین عامل چاقی هستند. بدتر اینکه کالری اضافی ناشی از مصرف خوراکی‌های شیرین بدون اینکه سوخت‌وساز شود در بافت شکم تجمع می‌یابد. اهمیت خطر تجمع چربی‌های شکم از آنجاست که ارتباط جدی با دیابت و بیماری‌های قلبی‌عروقی دارد.

حفظ آرامش

استرس بیش از آنچه تصور می‌شود بر بدن تاثیر دارد. زمانی که فکر دغدغه ذهنی دارد، انسولین تحریک می‌شود و زمینه‌ساز تجمع چربی به‌خصوص در بافت شکم می‌شود که بازهم باید انتظار عوارض آن را داشت.

مصرف کافی پروتئین‌ها

خوراکی‌های سرشار از پروتئین احساس سیری طولانی‌تری ایجاد می‌کنند و مانع از ضعف بین وعده‌های غذا و تمایل به ریزه‌خوری می‌شود. در کنار مصرف پروتئین‌ها، کاهش مصرف چربی و نشاسته، بدن را به استفاده از ذخایر چربی برای تامین انرژی وادار می‌کند.

افزایش مصرف لبنیات

مصرف لبنیات به‌عنوان میان‌وعده انتخاب بسیار خوبی است زیرا به‌دلیل پروتئین سیرکنندگی خواهد داشت. لبنیات همچنین برای کاهش خطر ابتلا و پیشرفت پوکی‌ استخوان نیز اهمیت دارد.

انتخاب میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، املاح و فیبرها هستند که برای عملکرد مطلوب روده‌ها و هضم ضروری هستند. البته نباید در مصرف میوه‌های شیرین افراط کرد و در صورت ابتلا به دیابت بهتر است بیشتر از سبزیجات استفاده شود.

کاهش مصرف نمک

نمک در تنظیم فشار خون و تنظیم مقدار باقیمانده آب در اندام‌های بدن نقش دارد و برای عملکرد عضلات و قلب نیز ضروری است. کاهش مصرف نمک در سنین سالمندی برای پیشگیری از پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی‌عروقی و احتباس آب در اندام‌ها اهمیت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار