امروز: شنبه 11 تیر 1401 - 12:53 تبلیغات
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • دانش‌ آموز خبرنگار
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا اقتصادی

مخاطب بی‌حوصله نباشیم

مخاطب بی‌حوصله نباشیم

سیدمرتضی موتورچی*

5/18/2022 3:09:00 PM
5/18/2022 3:09:00 PM
چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 - 15:09
سیدمرتضی موتورچی

از نزدیک به ۲دهه پیش، فضای مجازی چنان با زندگی بشر آمیخته شده است که دیگر به‌سختی می‌توان پیش از آن را به‌خاطر آورد.

امروز تکنولوژی‌های ارتباطاتی چتری بر سر ما گسترده که گاه بدون آنها احساس گم‌شدگی داریم. حالا این ما هستیم و دالان بلند فضای مجازی که به هر صورت درون آن در حرکتیم؛ اما همانگونه که زیر چتر تکنولوژی‌های ارتباطاتی روزها را به شب و شب‌ها را به‌ روز می‌رسانیم باید مراقب باشیم که آفتاب حقیقت زیر چتر هر آنچه تکنولوژی‌های ارتباطی به‌دنبال تزریق آن به ذهن‌های ماست، پنهان نشود. امروز، روز جهانی ارتباطات و روابط‌عمومی است. ارتباطات انسانی به همان اندازه که می‌تواند پیچیده باشد، می‌تواند ساده هم باشد و این درست زمانی اتفاق می‌افتد که باید تابلوها را دنبال کنیم. پیگیر علامت باشیم. تابلوها در گذشته در گوشه و کنار خیابان‌ها با نظم و ترتیب ما را به مسیر درست می‌رساندند و امروز علائم نهفته در متونند. امروز مخاطبان فضای مجازی، بازیگران و بازی‌گردانان تکنولوژی‌های ارتباطی از بی‌حوصلگی مخاطب آگاهند و این فرصت مناسبی است برای تزریق هر آنچه می‌خواهند مخاطب را به باور برساند.

مخاطب هوشمند کیست؟
مخاطب هوشمند، مخاطب محقق است. مخاطبی که در پی تابلوها و علائم می‌گردد. دام‌ها را می‌شناسد. شایعه را از حقیقت تشخیص می‌دهد. در این میان نقش روابط‌عمومی پویا در عصر انفجار اطلاعات پیچیده‌تر از گذشته است. روابط‌عمومی‌ها نمی‌توانند نسبت به آنچه در لحظه رخ می‌دهد بی‌تفاوت باشند. ذائقه و نیاز مخاطب امروزی تغییر کرده است و روابط‌عمومی‌ها نیز باید به همان نسبت آگاه و مسلط به امور باشند و برای روشن ساختن نقاط مبهم، تاریک و تشخیص واقعیت از غیرواقعیت و در یک‌کلام اطلاع‌رسانی درست و سالم تلاش کنند. در مجموعه‌های بزرگ‌تری که با مردم سر و کار دارند همین مردم و دقیقا تمام مردم مخاطبان اصلی روابط‌عمومی‌ها به‌شمار می‌روند. برنامه‌ریزی برای تمام مخاطبانی که شیوه دریافت اطلاعات آنان متحول شده نیازمند خلاقیت و نوآوری است. نمی‌شود در جایی که مخاطب نیازمند دریافت خبر درست است او را به حال خود رها کرد.
رها‌کردن مخاطب در اقیانوسی از اطلاعات متضاد در نهایت به جایگاه مجموعه هدف و مخاطب آسیب می‌رساند. بنابراین روابط‌عمومی‌ها باید با احترام به مخاطبان، صبوری، آرامش و در کمترین زمان ممکن مخاطب را با اطلاع‌رسانی درست، شفاف و منطقی قانع کنند. روابط‌عمومی‌ها باید با گره‌گشایی از سؤالات ذهنی بهترین و امن‌ترین نقطه مخاطبان باشند، جایی که مخاطب با مراجعه به آن با خیال آسوده پاسخ خود را دریابد. در این میان در تبیین نقش فضای مجازی و تأثیر آن بر روابط‌عمومی‌های امروزی، باید توجه داشت که روابط‌عمومی‌های موفق آنهایی هستند که از فرصت‌های تکنولوژی‌های ارتباطاتی بیشترین بهره را کسب کرده‌اند.
امروز رابطه جدانشدنی‌ای میان روابط‌عمومی و فضای مجازی به‌وجود آمده است. دشوارترین و شاید حساس‌ترین وظیفه روابط‌عمومی‌ها نیز در سال‌های زیست فضای مجازی در بستر همین فضا بوده است. آنجا که پیام‌رسان‌های باحوصله، دم‌دستی‌ترین اطلاعات را برای مخاطب بی‌حوصله، آنگونه که دوست دارند تدارک دیده‌اند و مخاطب بی‌حوصله با هیجان، دم‌دستی‌ترین تولیدات را به‌عنوان تولیدی ناب و دست‌اول پذیرفته است. بله! کار روابط‌عمومی‌ها در چنین فضایی و در شرایط اضطرار اطلاع‌رسانی را می‌توان گاه هم‌سنگ با فعالیت کادر درمان در بخش‌های اورژانس دانست. باشد که به‌زودی زود مخاطب آگاه فضای مجازی با انتخاب و پذیرش اطلاعات درست تابلوها را نیز درست دنبال کند. فضای مجازی خوب است به‌شرط آنکه درباره آن بیاموزیم و درست هم بیاموزیم. در روزی که جهانیان روز ارتباطات نامیده‌اند خوب است چند تصمیم مهم بگیریم؛ اول اینکه مخاطب بی‌هوش و بی‌حوصله فضای مجازی نباشیم. دوم اینکه در بن‌بست‌های فکری تنها به فضای مجازی اکتفا نکنیم. باید تابلوها را در حقیقت جست‌وجو کرد. تصمیم‌های زیادی می‌شود دراین‌باره گرفت که باید بسیار به آن اندیشید.

*رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

منبع: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

سیدمرتضی موتورچی رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
اخبار مرتبط
  • لینک نبودن کدملی و کدپستی معضلی برای شناسایی نیازمندان است

  • اعلام جزئیات جدید دستور رئیس‌جمهوری برای واریز یارانه جاماندگان

  • استیفای حقوق قانونی کارگران در صدر اولویت‌ها

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های اعزام زائران اربعین حسینی(ع) اعلام شد

  • برنامه تابستانی آموزش و پرورش، عقب‌ماندگی تحصیلی را جبران می‌کند

  • آغاز فعالیت خانه دانش‌آموزی پایگاه تابستانه سازمان دانش‌آموزی ناحیه ۴ شیراز

  • قیمت جدید مرغ تعیین شد

  • گسل زاگرس مسبب زلزله 6.1 ریشتری بندر خمیر؛ رخداد زلزله بزرگ‌تر پیش‌بینی نمی‌شود

  • درخشش دانش‌آموز آموزش و پرورش ملارد درمسابقات انتخابی تیم کشتی شهرستان‌های تهران

  • سیده سحر طباطبایی‌نیا: نمایش‌ خلاق، کلید شکوفاشدن دانش‌آموزان در مدارس کشوراست

  • شناسایی ۴۶۳ بیمار جدید کرونایی؛ یک فوتی در شبانه روز گذشته

  • اعلام آخرین قیمت گوشت قرمز در بازار

  • هدیه‌ دولت به مناسبت روز ازدواج

  • قیمت طلا کاهش یافت

  • آغاز جشن وصال با حضور رئیس جمهوری

  • روند صعودی ابتلا به کرونا؛ افزایش شهرهایی با وضعیت زرد کرونایی در کشور

  • مادر ژاپنی شهید «محمد بابایی» درگذشت

  • شناسایی ۷۰ متخلف در کنکور سراسری ۱۴۰۱

  • رقابت دانش‌آموزان در کنکور سراسری رشته تجربی در قم-3

  • حضور 28 هزار دانش‌آموز کمیته امداد در کنکور امسال

  • ٢٠٩ طرح صنعتی و معدنی با حضور رئیس‌جمهوری رونمایی می‌شود

  • ازدواج آسان دهمین سوژه دوربین مخفی شبکه نسیم شد

  • آگاهی خانواده‌ها در مورد اعتیاد و خطرات آن، راه مهم پیشگیری است

  • با این خوراکی‌ها حافظه قوی داشته باشید

  • پیش ثبت‌نام اربعین آغاز شد

  • عضویت ایران در بریکس بزرگ‌ترین اقدام فرامنطقه‌ای سیاست خارجی دولت سیزدهم خواهد بود

  • دسترسی ناشنوایان به مترجمان زبان اشاره در سیستم دادرسی

  • رحمان رضایی: بهترین مدافع تاریخ فوتبال ایران من هستم

  • وزارت خارجه: رویکرد خصمانه آمریکا با ادامه سیاست شکست‌خورده «فشار حداکثری» ادامه دارد

  • ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران در مناطق زلزله‌زده هرمزگان

  • ذخیره‌سازی 3 هزار تا 4 هزار رأس دام برای عرضه در روزهای عرفه و عید سعید قربان

  • فیلمبرداری «جهان غیرموازی» به پایان رسید

  • اصلاح و بازنگری ردیف‌های بودجه‌ای شهرداری تهران

  • سکه 15 میلیون و 500 هزار تومان شد

  • معرفی بازیگران تازه فیلم «نابازیگر»

  • اعلام نتایج نهایی بخش کارگاهی جشنواره فیلم کوتاه «سایه»

  • ‌فراخوان جدید جذب هیات علمی آغاز شد

  • محمدحسین کنعانی‌زادگان: ‌حالا حالاها به پرسپولیس بدهکارم

  • بازدید بهادری جهرمی از نمایشگاه اقدامات و دستاوردهای ستاد مبارزه با مواد مخدر

  • تاکید وزیر کشور بر نظارت استانداران بر قیمت‌گذاری خدمات و کالاهای استانی

  • ضرورت ارزیابی سیاست‌های کلان اصل ۴۴ قانون اساسی

  • مدرسه به کل جامعه، تحرک و امید به زندگی می‌دهد

  • ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های اعزام زائران اربعین حسینی(ع) اعلام شد

  • حجت‌الاسلام سعیدی: تلاش برای زمینه‌سازی ظهور از اقدامات مقدس و راهبردی نیروهای مسلح است

  • نجات 276 نفر در حوادث 72 ساعت گذشته در کشور

  • نقطه عطف بیانیه گام دوم انقلاب، آمادگی برای ظهور است

  • دستور فرمانده نیروی دریایی سپاه برای امدادرسانی ‌به زلزله‌زدگان بندرلنگه

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم