چرا استقلال هیچ فصلی دبل نکرد

تهران (پانا) - استقلال در بیست و یک دوره‌ای که از لیگ برتر گذشته هیچ‌گاه نتوانسته دو فصل پی در پی قهرمان لیگ شود.

کد مطلب: ۱۲۷۹۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد
چرا استقلال هیچ فصلی دبل نکرد

دلایل متعددی را می‌توان برای این ناکامی آورد که بزرگترین آن از دست رفتن شاکله تیم‌هایی بود که توانستند قهرمان لیگ شوند. از همان فصل پنجم که آبی‌ها اول بار با امیر قلعه‌نویی قهرمان لیگ شدند. تا فصل هشتم و دوازدهم که دو بار دیگر با همین مربی فاتح جام شدند، بسیاری از ستاره‌ها که اسباب قهرمانی این تیم را فراهم کردند به تیم‌های خارجی و یا تیم‌های متمول داخلی ملحق شدند تا آبی‌ها هیچ‌گاه نتوانند فصل بعد از قهرمانی در لیگ برتر دوباره صاحب جام شوند.
پرسپولیس و سپاهان در طول سالیانی که در لیگ برتر فعالیت داشتند، به چنین دستاوردی رسیدند و موفق شدند فصول پی در پی به جام قهرمانی لیگ دست یابند. در استقلال اما هرگز چنین اتفاقی رخ نداده و آبی‌ها نتوانستند بعد از قهرمانی در ادوار گذشته دوباره این عنوان را تکرار کنند. گرچه به لحاظ کسب امتیاز در همه ادوار استقلال همچنان صدرنشین لیگ برتر محسوب می‌شود که این وضعیت ناشی از بالانشینی همیشه این تیم در لیگ بوده و استقلال با وجود آنکه فقط چهار عنوان قهرمانی در بیست و یک دوره لیگ برتر را به خود اختصاص داده اما در اغلب لیگ‌ها تا هفته‌های پایانی مدعی قهرمانی بوده است. تنها فصلی که استقلال خیلی زود از کورس خارج شد به فصل هفتم مربوط می‌شود که در آن فصل نیز آبی‌ها جام حذفی را به چنگ آوردند.
بعد از قهرمانی استقلال در لیگ بیست و یکم که با اقتدار خاصی هم به دست آمد انتظارات درستی میان کارشناسان و هواداران این باشگاه مبنی بر حفظ شاکله این باشگاه شکل گرفته است که بی‌ارتباط با این خواست عمومی نیست که استقلال به مانند پرسپولیس و سپاهان بتواند دست‌کم برای دو فصل پی در پی هم که شده صاحب جام قهرمانی لیگ برتر شود.

رسیدن به چنین جایگاهی علاوه بر آنکه مدیرانی کارآمد را در پس ماجرا می‌طلبد بنیه قوی مالی را نیز طلب می‌کند تا بازیکنانی که از همین حالا در حال مقدمه‌چینی برای جدایی از استقلال هستند، در ترکیب تیم باقی بمانند تا استقلال در فصول آتی نیز به قهرمانی‌های متعدد در فوتبال ایران دست یابد.
استقلال همین حالا نسبت به پرسپولیس و سپاهان قهرمانی‌های کمتری را در لیگ برتر در کارنامه دارد که رقابت با این تیم‌ها برای ثبت قهرمانی‌های بیشتر نیازمند برخورداری از یک مجموعه کاربلد است. آنچه مسلم است استقلال اکنون در بخش فنی خود صاحب یک مجموعه ایده‌آل شده و فرهاد مجیدی توانسته اعتمادسازی کند. او به عنوان سرمربی تیم قهرمان گام به لیگ آینده خواهد گذاشت اما باید واقع‌بین بود که اگر مدیران باشگاه استقلال نتوانند تدارک مناسبی برای فصل بچینند و ستاره‌ها یکی بعد از دیگری جدا شوند یا اینکه در جذب بازیکنان جدید اقدامات مطلوبی انجام نشود، استقلال با همان سرنوشتی مواجه خواهد شد که بعد از قهرمانی‌های ادوار گذشته تجربه کرد. بنابراین لازم است که مصطفی آجورلو، مدیرعامل باشگاه استقلال از همین امروز بساط شکل‌دهی تیمی مدعی‌تر از تیمی که در لیگ بیست و یکم در صحنه رقابت حاضر بود را فراهم کند و مجموعه‌ای به مراتب اثرگذارتر از مجموعه کنونی را فراهم آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار