خطیب‌زاده در نشست خبری:

مذاکرات باقری و مورا با نتیجه و ابتکار همراه بود؛ قرار شد طرف آمریکایی پاسخ دهد

ملاقات‌های تهران مسیر درستی پیش آورد، مذاکرات در حال پیشروی است و تنها منتظر پاسخ واشنگتن هستیم/ آیت‌ الله رئیسی عازم یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس هستند/ حکم احمدرضا جلالی قطعی است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت اگر امروز ایالات متحده پاسخ خود را اعلام کند، می‌توانیم بگوییم گام بزرگی را در راستای مذاکرات برداشته‌ایم.

کد مطلب: ۱۲۷۹۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
مذاکرات باقری و مورا با نتیجه و ابتکار همراه بود؛ قرار شد طرف آمریکایی پاسخ دهد

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، در خصوص مذاکرات و سفر مورا به تهران، اظهار کرد: هرزمانی که رایزنی در خصوص مذاکرات صورت می‌گیرد، رژیم جعلی اشغالگر قدس تحرکات خود را ضد دیپلماسی انجام می‌دهد. در ادامه رایزنی‌ها، آقای بورل و آقای امیرعبداللهیان گفت‌و‌گوی تلفنی داشتند و توافق کردند که این پیام‌ها به صورت حضوری تبادل شود بر همین اساس آقای مورا به تهران سفر کرد. حضور ایشان با چند دور گفت‌و‌گوهای طولانی با همتای ایرانی خود، آقای باقری‌کنی همراه بود. مذاکرات بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران برگزار شد و قرار شد طرف آمریکایی پاسخ دهد؛ اگر امروز ایالات متحده پاسخ خود را اعلام کند، می‌توانیم بگوییم گام بزرگی را در راستای مذاکرات برداشته‌ایم.

وی در خصوص وضعیت افغانستانی‌ها نیز گفت: هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت تامین امنیت در داخل افغانستان را دارد و موظف است به همسایگان اطمینان دهد که گروه‌های تروریستی تهدیدی علیه همسایگان نیستند.

شاهد نقض حقوق آقای اسدی به صورت آشکار هستیم

خطیب‌زاده درباره وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در بلژیک نیز گفت: متاسفانه دیپلمات ایرانی با نقض معاهده وین با نقض آشکار مصونیت‌ها توسط دولت آلمان و بلژیک دستگیر شده است. آقای اسدی در شرایط نامناسبی نگهداری می‌شود و این موضوع به معنای نادیده گرفتن بدیهیات حقوق بشری است. البته اینکه مصونیت دیپلماتیک هم توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا رعایت نشده جای تاسف دارد. ایران از مجاری بین‌المللی این موضوع را پیگیری کرده است اما متاسفانه شاهد نقض حقوق آقای اسدی به صورت آشکار هستیم.

حکم احمدرضا جلالی قطعی است

وی در خصوص اجرای حکم احمدرضا جلالی نیز بیان کرد: ‌جلالی سه سال قبل دستگیر شده و حکم امنیتی دارد و همکاری نزدیک با موصاد داشته و باعث خسارت‌های جانی برای دانشمندان ما شده است و‌ موضوع ایشان کاملا روشن است و گروکشی در این زمینه غیرقابل پذیرش است. حکم آقای جلالی قطعی است و‌ قوه قضاییه پیگیر اجرای حکم ایشان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به توئیت نماینده روسیه درباره سفر انریکه مورا به تهران، اظهار کرد: نقش روسیه در مذاکرات وین نقش سازنده‌ای بود و صدایی که ما می‌شنویم صدای مذاکره میان آقای امیرعبداللهیان و آقای لاوروف در روسیه است. طبیعی است که جنگ اوکراین و اختلافات عمیق روسیه با اروپا نقش روسیه را در مذاکرات وین کمرنگ کند.

وی درباره سفر رئیس‌جمهوری به کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز گفت: بله؛ دکتر رئیسی عازم یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس هستند و اگر این سفر نهایی شود، دفتر رئیس‌جمهوری خبر را تایید خواهد کرد.

آلنا دوهان تا پس فردا ایران است

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص سفر گزارشگر سازمان ملل در امور تحریم‌ها به ایران، گفت: خانم آلنا دوهان تا پس فردا ایران هستند و تمامی امور در حال انجام است. این گزارشگر در سال ۲۰۱۴ با حمایت قاطع ایران انتخاب شد. ایشان با درخواست خودشان در ایران است و روز چهارشنبه جمع‌بندی خود را از این سفر به رسانه‌ها اعلام خواهند کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه هیرمند نیز اظهار کرد: از دو منظر می‌توانم پاسخ دهم یکی از منظر حاکمیتی است که من از این منظر عنوان می‌کنم و بُعد دیگر هم بعد توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیاست که از فقدان استانداردهای محیط زیستی رنج می‌برد. موضوع محیط زیست موضوعی است که همه مشترکان در این منطقه باید به آن توجه کنند. تیر ماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران هستیم و درباره محیط زیست و ریزگردها صحبت خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات بورل مبنی بر خروج از بن‌بست در مذاکرات نیز گفت: سخت‌ترین پاسخ‌ها از جنس پیش‌بینی است؛ می‌توانم بگویم ملاقات‌های تهران مسیر درستی را پیش آورده است و مذاکرات در حال پیشروی است و تنها منتظر پاسخ واشنگتن هستیم.

‌وی‌ ضمن اشاره به سفر امیرقطر به تهران نیز اظهار کرد: برنامه‌های منطقه‌ای آقای رئیسی با قوت در حال پیگیری است. هم سفر امیر قطر و هم سفر قبلی آقای رئیسی به دوحه و سفر به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس حاکی از اهمیتی است که برای روابط با همسایگان قائل هستیم؛ آنچه در سیاست خارجی به صورت گزاره به اطلاع می‌‌رسد در عمل شاهدید. چندین پرونده و موضوع مهم دوجانبه در سفر آقای رئیسی به دوحه انجام شد و از دولت قطر و شخص امیر قطر برای حل و فصل موضوعات منطقه‌ای تشکر می‌کنیم و دوستی قطر را ارج می‌نهیم.

خطیب‌زاده درباره اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ترکیه درباره سدسازی و ریزگردها نیز گفت: ما از اقدامات ترکیه استقبال می‌کنیم و باید تلاش کنیم مشکل ریزگردها را مرتفع کنیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا مقامی از ایران در مراسم امیر امارات شرکت خواهد کرد، گفت: من به ملت و دولت دوست امارات تسلیت می‌گویم و امیدواریم رئیس جدید دولت امارات برای این کشور شکوفایی و آینده‌ای بهتر و برای منطقه پیام‌آور صلح باشد. سفری توسط وزیر امور خارجه برای امروز تنظیم شده است. ما فکر می‌کنیم روابط ایران و امارات فارغ از این رفت و آمدها و از دست دادن رئیس کشور است و می‌تواند مسیر خود را طی کند.

وی در خصوص سهم ایران در بازار فروش نفت نیز تأکید کرد: فارغ از اینکه واشنگتن چه می‌گوید، ایران سهم خود را از بازار فروش نفت همواره پیگیری کرده و‌ خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما عضو پادمان و NPT هستیم و مراودات معمول ایران و آژانس در چارچوب رفتار آژانس یعنی حفظ بی‌طرفی، روابط خوبی با آژانس داشتیم، تاکنون نیز ما در چارچوب پادمان، مراوداتمان را پیگیری کردیم.

وی به دیدار گروه دوستی پارلمانی ایران و چین با امیرعبداللهیان اشاره کرد و گفت: درباره پروژه‌هایی که باید اجرا شود تفاهماتی شد. درباره برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین نیز قرار شده هر وزارتخانه و بخشی که پروژه آن به جایی رسیده خودش اعلام کند. همکاری در حوزه هوا و فضا و هواپیما نیز گفت‌وگوهایی بوده است ولی نمی‌توانم بگویم به تفاهمی رسیده است.

خطیب‌زاده در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه برای جام جهانی قطر نیز گفت: پیش از نشست امروز با وزیر ورزش و جوانان گفت‌وگو کردم. اخیراً نیز با آقای استیلی، سرپرست تیم‌ ملی جلسه‌ای داشتیم و قطعاً با وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال برای تسریع و تسهیل برنامه‌های اجرایی همکاری خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار