بررسی شعار اقتصادی سال در گفت‌وگو با پانا

بغزیان: حمایت از تولید اشتغال‌آفرین موجب کاهش فقر مطلق می‌شود

تهران (پانا) – یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه امسال مهم‌ترین دغدغه دولت باید جلوگیری از افزایش بی‌منطق قیمت‌ها باشد درباره موانعی که پیش روی تولید اشتغال آفرین وجود دارد عنوان می‌کند که برخلاف بیشتر کارشناسان که بهبود فضای کسب‌وکار را موجب رونق تولید عنوان می‌کنند، مسئله قیمت تمام شده مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان داخلی است.

کد مطلب: ۱۲۶۳۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
بغزیان: حمایت از تولید اشتغال‌آفرین موجب کاهش فقر مطلق می‌شود

مدت‌هاست که مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد را مبنای انتخاب شعار سال عنوان می‌کنند و سال 98 با طرح جهش تولید به صراحت توجه دولتمردان را به وضعیت تولید در داخل کشور جلب کردند و سال گذشته با بیان اینکه موانع زیادی بر سر راه تولید داخلی وجود دارد به سیاست‌گذاران برای رفع موانع تولید هشدار دادند. امسال هم بر تولید اشتغال‌آفرین تاکید کردند و گفتند: در این چند ساله بنده برای شعار سال «تولید» را عمدتاً محور قرار دادم با یک قیدی، با یک خصوصیتی. علت هم این است که تولید کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است. تولید ملّی در واقع راه اصلی عبور از سختی‌ها و دشواری‌های اقتصادی برای کشور است.

موضوع فقر مطلق باید به جد مورد توجه قرار گیرد

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت توجه به موضوع فقرمطلق در سال 1401 گفت:‌ «شعار امسال با موضوع تولید،دانش‌بنیان و اشتغال کارآفرین علاوه بر اینکه موضوع حمایت از تولید را در بر می‌گیرد حمایت از اقشار فقیر را هم در برمی‌گیرد. یعنی فقرزدایی یا کاهش فقر مطلق یا نسبی را در برمی‌گیرد. به نظر من اولویت دولت باید این باشد که از افزایش بی‌منطق قیمت‌ها جلوگیری کند و بر کاهش قیمت‌ها همت کند تا زمینه تولید و اشتغال کارآفرین فراهم شود. اکنون در شرایط نوروز مردم قدرت خرید عید ندارند و نشان از کاهش شدید توان خرید مردم است.»

امسال بهانه‌ای برای تورم نباید وجود داشته باشد

بغزیان با اشاره به حدس و گمان‌هایی که درباره تورم سال 1401 وجود دارد، گفت: «از الان عنوان می‌شود که احتمالاً در سال جدید 20 تا 30 درصد تورم خواهیم داشت. چرا باید چنین نشود؟ مگر نه اینکه ارز ارزان شده، برجام به‌جای خوبش رسیده و نفت هم گران شده است پس همه این‌ها نشان می‌دهد ما بهانه‌ای برای افزایش حتی 5 یا 6 درصدی قیمت‌ها را نداریم. اینجا دولت است که باید نظارت دقیقی داشته باشد.»

موانع رونق گرفتن تولید

این کارشناس اقتصادی با اشاره به شعار سال درباره موانع رونق‌گرفتن تولید اشتغال‌آفرین در داخل کشور اظهار کرد: «مشکل ما در تولید مربوط به موضوع قیمت تمام شده است. من با آنچه گفته می‌شود باید فضای کسب‌وکار بهبود پیدا کند، موافق نیستم. آن‌ کسی که اکنون مجوز و پروانه کسب دارد و سال‌ها کار کرده و می‌خواهد کارخانه‌اش را توسعه دهد و خط تولیدش را حفظ کند، اکنون سرمایه در گردش ندارد. تکنولوژی ماشین‌آلاتش پایین آمده است. این‌ها باید مرتفع شود تا تولید جان دوباره‌ای بگیرد. وگرنه آن کسی که قرار است کسب‌وکاری راه بیاندازد و انتظار دارد مجوز را 3 روزه بگیرد، اگرچه خوب است و اقدام مهمی است اما بالاخره وارد چرخه تولید می‌شود و به‌مرور پول کم می‌آورد. باید به بانک مراجعه کند. در شرایطی که بانک‌های ما اکنون بدهکارهای بزرگی دارند و دیگر کمتر امکان حمایت از تولید با وام وجود دارد، نمی‌توان دغدغه اول رونق دادن به تولید را موضوع مجوزهای کسب‌وکار عنوان کرد.»

حمایت از تولید مهم‌تر از سرعت‌دادن به مجوز کسب‌وکار است

بغزیان افزود: ‌«دولت باید موضوع بدهکاران بانکی را پیگیری کند. ما وقتی صحبت از موانع می‌کنیم، سریع صحبت از مجوز می‌شود درحالی‌که بانک‌ها تمکین نمی‌کنند باوجود داشتن منابع بازهم از تولید حمایت نمی‌کنند. موضوع مجوز بهانه‌ای است تا به موضوع ارز 26 هزارتومانی و قیمت تمام‌شده بالا و نرخ سود بانکی 25 درصد و احتکار مواد اولیه توجه نکنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار