برگزاری مراسم نکوداشت معلم و روحانی مردمی در نیشابور

نیشابور ( پانا) - نیشابور میزبان نکوداشت روحانی مردمی و معلم اخلاق حجت‌الاسلام باغنوی می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۵۰۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مراسم نکوداشت  معلم و روحانی مردمی   در نیشابور

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور، حجت‌الاسلام علی‌اکبر باغنوی در سال ۱۳۱۲ شمسی در محله «باغ ‌نو» نیشابور به دنیا آمد. از همان دوره طلبگی علائق فرهنگی داشت و با مجله «مکتب اسلام» ارتباط داشت. با شروع نهضت حضرت امام خمینی (ره) به جمع مبارزان پیوست و از همان مقطع هم به استخدام آموزش و پرورش درآمد و تدریس را آغاز کرد.

اما شاهکار حجت الاسلام علی اکبر باغنوی با راه‌اندازی جلسه قرآن ثامن‌الائمه (علیه‌السلام) در مسجد جامع نیشابور شروع شد. سر پرشور و اخلاق خوش وی باعث می‌شد بسیاری از شاگردانش مسجدی شوند و به جلسه قرآن ثامن‌الائمه بیایند.

حجت الاسلام علی اکبر باغنوی با جذب نوجوانان بیشتری به مسجد، «انجمن اسلامی نوجوانان وحدت نیشابور» را تاسیس کرد و در آن علاوه‌ بر آموزش قرآن و احکام، برپایی مراسم مذهبی همچون دعای توسل و برپایی مجلس روضه به مناسبت شهادت ائمه اطهار (علیهم‌السلام) را هم به برنامه‌های انجمن اضافه کرد. البته وی به شکل غیرمستقیم به روشنگری‌های سیاسی هم در این جلسات می‌پرداخت.

همچنین برنامه کوهنوردی و تشویق به ورزش هم جزو کارهای مهم وی در جذب نوجوانان به مسجد بود.

با اوج گیری مبارزات، شاگردان جوان و نوجوان حجت الاسلام علی اکبر باغنوی از اصلی‌ترین شرکت‌کنندگان در تظاهرات، توزیع‌کنندگان اعلامیه و شعارنویسی‌ها بوده‌اند.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تشکیل نهادهای انقلابی چون سپاه پاسداران، جهاد سازندگی، کمیته امداد امام (ره) و... جوانان‌ تربیت‌شده در انجمن، جذب این نهادها شدند و خدمتگزاری به اسلام و نظام تازه‌تاسیس جمهوری اسلامی ایران را شروع کردند.

نیروسازی و تشکل‌سازی حجت‌الاسلام علی‌اکبر باغنوی این قدر قوی بود که شاگردان نوجوان ایشان در مدارس مختلف نیشابور اعضای اصلی «اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزی» شهر را تشکیل می‌دادند و در همان فضای ملتهب سال‌های اول انقلاب در مدرسه به مبارزه فکری و فرهنگی با شبهه‌افکنی طرفداران گروهک‌های ضدانقلاب می‌پرداختند؛ به طوری که نقش‌آفرینی مهم اعضای انجمن اسلامی دانش‌آموزی در خاموش کردن غائله منافقین در شهر نیشابور هنوز در خاطر قدیمی‌های شهر باقی‌ مانده است.

با شروع دفاع مقدس جبهه رفتن‌های شاگردان حاج آقا باغنوی شروع شد. جوانان و نوجوانانی که سال‌ها در«انجمن اسلامی نوجوانان وحدت نیشابور» با آموزه‌های معلم‌ شان اندیشه دینی و روحیه انقلابی و جهادی پیدا کرده بودند و دوستی‌های عمیقی میان‌شان ایجاد شده بود، گروه‌گروه به جبهه می‌رفتند و بسیاری از آنها یکی بعد از دیگری در عملیات‌های مختلف شربت شهادت می‌نوشیدند.

بیش از 50 نفر از شاگردان حجت‌الاسلام علی‌اکبر باغنوی عهدنامه شهادت امضا کرده بودند عبدالمجید و عبدالحمید غرویان و سیداحمد عابدی، سیدمحمدمهدی عابدی، دانیال غرویان، مجید عطری، سعید سکاکی، هادی بابا (معینی زاده)، محمد چمنی، مسعود غرویان، مجتبی توحیدی، جواد نصرآبادی، احمد حاجی نقی، سعید سکاکی، سیدابوالفضل موسوی زارع، عباس عمارلو، حمید آزاده، سیدحسن حسینی حقیقی، سیداحمد قدمگاهی و... از شاگردان معروف حاج آقا بودند که به کاروان شهدا پیوستند.

خدمت حجت‌الاسلام علی‌اکبر باغنوی، برای ‌تربیت نیرو و شبکه‌سازی جوانان و نوجوانان انقلابی به این دلیل باید به‌عنوان الگو معرفی شود که امروز همچنان نیاز به جذب نوجوانان در مساجد بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. زیرا مبارزه با شبیخون فرهنگی دشمن و نجات نوجوانانی که به شکل مدام در معرض شبهات عقیدتی و فرهنگی قرار دارند، قطعا پایگاهی به نام مسجد می‌خواهد و افراد دغدغه‌مند و پای کاری چون حجت‌الاسلام علی‌اکبر باغنوی را می طلبد. امروز نیز «انجمن اسلامی نوجوانان وحدت نیشابور » به مدد شاگردان استاد حجت‌الاسلام علی‌اکبر باغنوی هنوز در حال برگزاری است.

مراسم نکوداشت بیش از ۵۰ سال خدمات تربیتی و اخلاقی حجت‌الاسلام علی‌اکبر باغنوی روز پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۶ بعد از ظهر در محل فرهنگسرای سیمرغ نیشابور با حضور شاگردان پنج دهه وی و عموم مردم ولایت مدار و فرهنگ پرور نیشابور برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار