نحوه ارزشیابی دانش‌آموزان ابتدایی تشریح شد

تهران (پانا) - رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره روند ارزشیابی دانش‌آموزان ابتدایی توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۲۴۹۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
نحوه ارزشیابی دانش‌آموزان ابتدایی تشریح شد

به گزارش ایرنا، خسرو ساکی توضیح داد: تعداد حوزه‌های امتحانی در هر نوبت تابعی از جمعیت دانش آموزان است؛ به طور مثال در خردادماه جمعیت دانش آموزان بیشتر است و حدود ۷۰۰ هزار شرکت کننده در تقریبا ۶ هزار حوزه امتحانی حضور می یابند اما در شهریور ماه این جمعیت، ۲۰ تا ۳۰ درصد خرداد ماه است.

وی با بیان اینکه جمعیت دانش‌آموزی در امتحانات دی ماه به کمترین میزان می رسد، ادامه داد: در دی ماه امسال ۱۵۰ هزار دانش آموز در مقاطع نهم و دوازدهم در امتحانات شرکت کردند. البته هر شرکت کننده الزاما همه دروس را امتحان نمی دهد و برخی از دانش آموزان که در امتحانات شهریور ماه سال گذشته هم نمره قبولی را دریافت نکردند، فقط یک یا دو درس را امتحان می دهند.

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در هر حوزه امتحانی در دی ماه امسال بین ۷۰ تا ۱۰۰ دانش آموز حضور می یابند و به ازای هر ۲۰ دانش‌آموز یک مراقب در جلسات امتحانی حضور دارد.

ساکی یادآور شد: همچنین علاوه بر مراقبان، افرادی با عنوان رابط و ناظر در حوزه‌های امتحانی حضور دارند و ناظران علاوه بر فعالیت دانش‌آموزان، رفتار مراقبان و رابطان و استاندارد بودن شیوه برگزاری امتحانات را هم کنترل می کنند.

وی با تاکید بر اینکه قوانین و دستورالعمل های دقیقی در برگزاری امتحانات لحاظ می شود، افزود: بر اساس شیوه نامه‌ ها، چگونگی برگزاری امتحانات نهایی و هماهنگ و حتی نحوه ورود و خروج دانش‌آموزان مشخص شده است.

ارزشیابی دانش‌آموزان ابتدایی به شیوه کیفی توصیفی

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره نظارت بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی اظهار داشت: ستاد ملی مدیریت کرونا برای هر نوبت امتحانات حضوری دستورالعملی را ارائه می‌دهد که مبنای عمل در حوزه‌های امتحانی است.

ساکی افزود: در حال حاضر دستور العمل ۰۶ و ۰۷ از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شده است که بر اساس آنها رعایت فاصله صندلی‌های دانش آموزان، تهویه هوای حوزه های امتحانی، شیوه ورود و خروج دانش‌آموزان و سایر موارد برنامه ریزی و اقدام می شود.

وی همچنین درباره ارزشیابی تحصیلی دوره ابتدایی اظهار داشت: در دوره ابتدایی ارزشیابی دانش‌آموزان پایه اول تا ششم به شیوه کیفی توصیفی است که در آن گردآوری شواهد یادگیری و ارزیابی به صورت مستمر انجام می شود؛ این روش پیش از دوران شیوع کرونا و پس از آن هم اجرا می‌شود.

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش افزود: در ارزشیابی توصیفی، معلمان شواهد یادگیری را در کارپوشه ثبت و ضبط می کنند و بر آن اساس وضعیت دانش آموز را ارزشیابی می کنند که البته نتیجه ارزشیابی به صورت کیفی توصیفی گزارش می شود.

ساکی ادامه داد: اگر پیشرفت یادگیری دانش آموزی ضعیف باشد یعنی نیازمند تلاش بیشتر باشد، شورای مدرسه طبق ضوابط مربوط در مورد ارتقای پایه تصمیم گیری می کند.

نمره دانش‌آموزان پایه‌های ۷،۸،۱۰،۱۱ بر اساس ارزشیابی مستمر و نمره امتحان پایانی

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: برای دانش‌آموزان پایه های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم، نمرات پایانی نوبت اول و دوم بر اساس ارزشیابی مستمر و نمره امتحان پایانی همان نوبت بر اساس آیین نامه ارزشیابی دوره تحصیلی تعیین می شود.

وی خاطرنشان کرد: قواعد برگزاری، بازه زمانی و میزان حجم کتاب برای هر نوبت امتحانی مطابق آیین نامه های آموزشی و ارزشیابی است اما هر مدرسه می تواند بر اساس برنامه ریزی متناسب با شرایط خود امتحانات را برگزار کند و طراحی سوالات و تصحیح در اختیار مدرسه است.

ساکی ادامه داد: مدارس می توانند با توجه به قواعد مذکور، برنامه ریزی متفاوتی داشته باشند. همچنین طراحی سوال و تصحیح اوراق دانش‌آموزان در اختیار مدارس است و از این نظر نیز با امتحانات نهایی تفاوت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار