در گفت‌وگو با پانا بررسی شد؛

طلای دست‌ دوم بخریم یا نخریم؟

تهران (پانا) - ماجرای کلاهبرداری هایی که به‌واسطه خرید طلای دست دوم در جامعه بارها مطرح شده مانع این نشده است که خرید و فروش طلای دست دوم غیرقانونی اعلام شود. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران عنوان کرده است که بارها از وزارت صمت پیگیر حل قانونی این موضوع شده‌اند اما به نتیجه نرسیده‌اند. وی معتقد است وقتی هزینه ساخت طلا بالاست و زحمت زیادی دارد چرا باید اجرت این زحمت از طلا حذف شود و چرا طلای دست دوم از بازار جمع نمی‌شود؟

کد مطلب: ۱۲۴۷۸۶۳
لینک کوتاه کپی شد
طلای دست‌ دوم بخریم یا نخریم؟

سال‌های قبل خرید طلا نوعی سرمایه‌گذاری جذاب برای طبقه متوسط به بالای جامعه بود که هم سرمایه‌ای برای روز مبادا کنار گذاشته می‌شد و هم هر زمانی که نیاز بود از آن استفاده می‌شد.به تدریج با صعودی‌شدن قیمت طلا کمتر کسی جز در موارد مناسبتی یا ضروری به فکر خرید طلا می‌افتاد. از اینجا بود که خریداران معمولی طلا ترجیح دادند به‌جای توجه به زرق و برق طلا اقدام به خرید طلای کم اجرت کنند.

مدتی قبل «سید مهدی تاجداران»، رئیس اتحادیه طلای بابل گفته بود: «فضای عجیبی در بازار طلا ایجاد شده است. متأسفانه برخی طلافروشی‌ها مصنوعات طلا با عیار ۱۳ را به جای طلاهای ۱۸ عیار با ترفند طلای کم‌اجرت به مردم می‌فروشند!»

«ابراهیم محمد‌ولی»، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با پانا با تائید این موضوع گفت:‌ «خرید و فروش طلای زیر 18 عیار مجاز نیست و اگر کسی دانسته یا نداسته چنین کاری انجام دهد، تخلف کرده است و اتحادیه مربوطه می‌تواند با وی برخورد کند.»

چرا باید هزینه ساخت و ساز از طلا حذف شود؟

محمد‌ولی درباره غیرمجاز بودن خرید طلای دست دوم گفت: «ما وقتی اعلام می‌کنیم که به دنبال خرید طلای دست دوم نباشید به این دلیل است که چنین اتفاق‌هایی با عنوان اینکه طلای دست دوم و بدون اجرت ارزان‌تر است، ممکن است بیافتد. احتمال می‌دهیم برخی از افراد در صنعت طلا هم نباشند اما چنین شیطنت‌هایی داشته باشند و البته تعدادشان هم به انگشتان یک دست نمی‌رسد اما همه صنعت طلا را زیر سؤال می‌برند.»

وی افزود: «خرید و فروش طلای دست دوم مجاز نیست. در این شرایطی که ساخت‌وساز در صنعت طلا تا این اندازه هزینه دارد چرا باید هزینه ساخت‌وساز از طلا حذف شود؟»

خرید و فروش طلای دست دوم غیرمجاز است اما غیرقانونی نیست

محمدولی با بیان اینکه خرید و فروش طلای دست دوم غیرقانونی نیست، اظهار کرد: «هنوز مجوزی صادر نشده که خرید و فروش طلای دست دوم غیرقانونی اعلام شود اما وقتی افراد متخصص و اهل فن طلا با رصد کردن بازار طلا اعلام کرده‌اند که این کار اشکال دارد و زمینه کلاهبرداری را فراهم می‌کند باید مردم هم اعتماد کنند.»

وی افزود: «ما از وزارت صمت هم خواسته‌ایم که این دست‌دوم فروشی را ممنوع اعلام کند و دلایل فنی برای این موضوع داریم و متخصصان طلا و اتحادیه‌ها می‌دانند ولی هنوز اقدامی نشده است.»

تولید صنعت طلا از خرید و فروش طلای دست دوم ضربه می‌خورد

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به دلایل غیرمجاز بودن خرید و فروش طلای دست دوم عنوان کرد: «اولین ضربه خرید و فروش طلای دست دوم به تولید می‌خورد و حالا ایرادهای دیگرش بماند. تولید صنعت طلا کُند می‌شود و فعالیت گذشته خودش را ندارد. باید طلای دست دوم جمع‌آوری شود.»

وی درباره میزان نظارت اتحادیه طلا و جواهر بر این موضوع گفت: «اتحادیه طلا کنترل و نظارت را دارد اما باید به ما گزارش شود تا بررسی کنیم. همکاران ما هم باید این موضوع را رعایت کنند و دست دوم فروشی نداشته باشند. مخصوصاً در این شرایط که ارزش‌افزوده از طلای خام برداشته شده و خریدار با هزینه کمتری می‌تواند طلا بخرد چرا باید به دنبال طلای دست دوم باشد؟»

تشخیص طلای دست دوم در اتحادیه

محمدولی درباره تشخیص طلای دست دوم گفت: «این تشخیص برای مردم معمولی راحت نیست اما اتحادیه خودش کارشناس‌هایی دارد که روزهای یکشنبه در اتحادیه حضور دارند و متخصص تشخیص این موضوع هستند. مردم می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند البته در شرایط کرونا یک هفته درمیان حضور دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار