سرنوشت ترک خوردگی بخشی از جاده هراز

تهران (پانا) - رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تدوین گزارش کارشناسی ترک‌خوردگی و ناپایداری یک کیلومتری آب اسک در جاده هراز خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۴۵۷۷۷
لینک کوتاه کپی شد
سرنوشت ترک خوردگی بخشی از جاده هراز

به گزارش وزارت راه و شهرسازی؛ «علی بیت‌اللهی» رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در خصوص ترک‌های ایجاد شده در جاده هراز و مطالعات مرکز در این خصوص توضیحاتی را ارایه کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص موقعیت این ترک در محدوده جاده هراز گفت: ترک‌خوردگی های بزرگی در صخره‌های سنگی بعد از پلور نرسیده به آب اسک (در یک کیلومتری آب اسک) در جاده هراز ایجاد شده است. در این منطقه یک دماغه و پرتگاهی وجود دارد که اگر از مسیر جاده خاکی به سمت این پرتگاه برویم ترک‌ها نمایان است. این ترک‌ها در سنگ‌های تراورتن ایجاد شده است که خصلت طبیعی این سنگ‌هاست.

بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه پیدایش این ترک‌ها نیز موضوع جدیدی نیست، افزود: بررسی‌ عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۰ یعنی حدود ۲۰ سال قبل نیز این شکاف و ترک‌ها وجود داشت. از اوایل دهه ۱۳۷۰ در همین منطقه امامزاده‌ای در منطقه آب اسک در کنار رودخانه از سمت تهران به بابل بعد از پلور وجود داشت که به دلیل ریزش‌های ممتد مسدود شد. به طوریکه هم‌اکنون نیز در این منطقه دریاچه‌ای از بقایای ریزش دامنه که دریاچه را تشکیل داده مشاهده می‌شود. بنابراین این زون یک زون با خطر بالا از نظر ناپایداری دامنه و حرکات دامنه‌ای و ریزش سنگ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس ماموریتی به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شد و ما منطقه را بازدید کردیم. حدود چهار نقطه شاخص در رابطه با حرکات دامنه و پهن شدن شکاف زمین برای اندازه‌گیری زمین در نظر گرفته شد.با همکاری همکاران راهداری استان مازندران و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی بازدیدها انجام شد و گزارشی در دست تهیه و تدوین است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان بخشی از اهم پیشنهادها برای کاهش مخاطرات در این منطقه که جاده پرترددی نیز محسوب می‌شود، گفت: مهمترین کاری که باید انجام بشود با توجه به وسعت این زون که طول آن ۵۰۰ متر است به نظر می آید که جاده باید جابه جا، منتقل و تغییر مسیر پیدا کند تا خطر ریزش و زمین لغزش منتفی بشود که این یک راهکار بنیادین است. در عین حال تا حصول به این نتیجه که زمان بر نیز خواهد بود پیشنهاد می شود تا پایش چشمی برای گزارش سریع ریزش‌های سنگی و دستور بر عدم تردد خودروها در این زون، ضروری باشد که سازمان راهداری این کار را در دستور کار قرار داده است.

به گفته وی،وسعت ناحیه پرخطر مشرف به جاده هراز ۱۵۰ در ۴۰۰ متر است و ارتفاع ترک خوردگی از کف جاده هراز نیز حدود ۱۲۵ متر محاسبه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار