صفر تا صد تزریق دُز سوم واکسن کرونا + فهرست مراکز تزریق

تهران (پانا) - فاز سوم واکسیناسیون کرونا در حال انجام است و طبق اعلام وزارت بهداشت نوبت تزریق به افراد بالای 40 سال رسیده است و واجدین شرایط می‌توانند برای دریافت نوبت سوم واکسن خود به مراکز بهداشتی واکسیناسیون مراجعه کنند.

کد مطلب: ۱۲۳۷۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد
صفر تا صد تزریق دُز سوم واکسن کرونا + فهرست مراکز تزریق

مطالعات انجام شده در زمینه ایمنی‌زایی واکسیناسیون کرونا نشان می‌دهد ایمنی ناشی از واکسن‌ها ۶ تا ۸ ماه پایدار بوده و بعد از این مدت ایمنی حاصل از واکسن افت نسبی پیدا می‌کند. به همین منظور برای افزایش حداکثر ایمنی همزمان با ادامه برنامه واکسیناسیون نوبت اول و دوم، تزریق دوز یادآور هم ضرورت دارد.

به دنبال اجرای طرح تزریق دوز سوم واکسن کرونا به سالمندان بالای 60 سال و افراد با بیماری‌های خاص، کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا تصویب کرد که تمامی افراد 18 تا 60 سال کشور نیز به ترتیب اولویت، دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند. طی دو روز گذشته فراخوان افراد بالای 40 سال برای دریافت نوبت سوم از سوی وزارت بهداشت اعلام شد.

واکسن دُز سوم از چه نوع باید باشد

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، 2 دسته از افراد مشمول دُز سوم واکسن کووید۱۹ می‌شوند. دسته اول تمامی افراد بالای ۴۰ سال که در نوبت اول و دوم از واکسن‌های غیرفعال شده مانند سینوفارم، برکت یا بهارات استفاده کردند، این افراد اگر سه ماه و بیشتر از نوبت دوم‌شان گذشته باشد، مشمول دریافت نوبت سوم واکسن هستند و واکسنی ترجیحا مشابه واکسن نوبت و اول و دوم‌ خود را باید دریافت کنند.

دسته دوم افرادی هستند که در نوبت اول و دوم از واکسن‌های آدنوویروسی مانند «اسپوتنیک وی» یا «آسترازنکا» استفاده کرده‌اند. در این دسته، افرادی که بالای ۶۰ سال باشند و 6 ماه از نوبت دوم‌شان گذشته باشند، مشمول دریافت نوبت سوم واکسن هستند که و ترجیحا برای این گروه، واکسن «آسترازنکا» و یا «پاستوکووک پلاس» پیشنهاد می‌شود.

چه مدارکی برای تزریق دوز سوم لازم است؟

همراه داشتن کارت واکسن و کارت ملی برای تزریق دُز سوم ضروری است.

توصیه شده افراد برای دریافت دوز سوم ترجیحا به همان مرکزی مراجعه کنند که دُز اول و دوم را دریافت کرده‌اند؛ اما در غیر اینصورت، واکسیناسیون در همه مراکز قابل انجام است.

*برای تزریق دوز سوم نیاز به نوبت‌گیری اینترنتی نیست.

واکسیناسیون سراسری کرونا از روز ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد و تاکنون(ظهر روز گذشته 16 آذرماه 1400) ۵۸ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۷۸۷ نفر دُز اول، ۴۸ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۳۶۲ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۹۸۲ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۸ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۱۳۱ دُز رسیده است.

فهرست مراکز تزریق واکسیناسون کرونا را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار