در روز دانشجو وزیر علوم خطاب به قالیباف چه گفت؟

تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در روز دانشجو ضمن اینکه به دانشجویان دکتری خبر داد که به جای سربازی می‌توانندطرح پسادکترا بگذرانند، خطاب به قالیباف عنوان کرد که با توجه به اینکه وی عضو هیات علمی دانشگاه تهران است نباید برای خرج کردن در راه علم صرفه‌جویی کند.

کد مطلب: ۱۲۳۶۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
در روز دانشجو وزیر علوم خطاب به قالیباف چه گفت؟

به گزارش ایرنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر روز دانشجو که با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، افزود: با ستادکل نیروهای مسلح برای همین منظور ارتباط برقرار و نشست‌هایی برگزار شد که به همین منظور برنامه‌ریزی شد که دانشجویان مرد فارغ‌التحصیل دوره دکتری دیگر به خدمت سربازی نروند و بجای سربازی یک طرح پسادکتری براساس نیازهای جامعه طراحی کنند.

وی تصریح کرد: برای همین موضوع نیز وزارت علوم قرار است یک سوم یا یک دوم حقوق پسادکتری به این دانشجویان پرداخت کند و همین طرح هم به عنوان دوره پسادکتری و هم به عنوان سربازی برای آنها لحاظ شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه در سه ماه فعالیت خود، اظهار داشت: اقداماتی که انجام شده نشان می‌دهد وزارت علوم به دنبال چه کارهایی است، در این زمینه طراحی «نظام ایده‌ها و نیازها» با علامت اختصاری «نان» یکی دیگر از این فعالیت‌های ما در مدت زمان یاد شده است که اکنون این طرح نیز در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر تمام نهادهای خصوصی و دولتی باید هر شهروند ایرانی که نیازی را برای کشور تشخیص دهند در این سامانه ثبت کنند و این سامانه در معرض دید اساتید و دانشگاهیان قرار می‌گیرد تا ارتباط بین موضوعات نیاز جامعه و دانشجویان برقرار شود و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مرتبط با این موضوعات در اولویت ویژه قرار گیرد.

زلفی‌گل در مورد سومین اقدام انجام شده در این مدت عنوان کرد: با دستور رییس جمهور، مجوز صندوق علوم، تحقیقات و فناوری که مصوبه شورای انقلاب فرهنگی بوده و در سال ۹۸ تصویب و مجوز آن صادر نشده بود،صادر شد که امید است اعتبارات شایسته ای از سوی مجلس شورای اسلامی و نهادهای مرتبط برای این صندوق در نظر گرفته شود تا از دانشجویان ارشد و دکتری حمایت کنیم.

برای علم سخاوت داشته باشیم

زلفی‌گل در ادامه اظهار داشت:‌ دانشجویان امروز بدون هیچ گونه واهمه‌ای آنچه را تشخیص می دهند، بیان می کنند. مشکل ما با دانشجویان این است که دانشجویان عقل و علم‌شان بیشتر از سن آنهاست.

وی خطاب به دانشجویان گفت: دانشجویان این نکته را مدنظر داشته باشید که این حق شماست آرمان‌گرا باشید، اما واقعیت‌هایی را که با آن رو در رو هستیم و شرایط کشور را درک کنیم. البته این را هم باید بدانیم که گاهی کشوری می‌خواهد استقلال سیاسی داشته باشد و روی پای خود باشد و تصمیم بگیرد. یادمان باشد استقلال هزینه دارد،. اما باید تعاملات را با دنیای بشریت جدی بگیریم؛ به خصوص دیپلماسی علمی و در این راه باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم.

وزیر علوم ادامه داد: بهترین و مطمئن ترین سرمایه گذاری برای آینده کشور سرمایه گذاری در حوزه علم و فناوری است. نباید دانشگاه های ما برای جزیی ترین امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی مشکل داشته باشند. اکنون در دانشگاه تهران برای یک پایانه نامه کارشناسی ارشد ۹۰۰ هزار تومان هزینه می شود با این رقم چه انتظاری از دانشگاه داریم.

وی خطاب به محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شما عضو هیات علمی دانشگاه تهران هستید، اگر قرار است صرفه جویی شود باید از جای دیگر صرفه جویی شود. برای علم باید سخاوت داشته باشیم تا زمانی که برای علم سخاوت نداشته باشیم، موفق نخواهیم شد.

زلفی‌گل ادامه داد: ما هر وقت در عمل شایسته سالاری را ملاک قرار دادیم مطمئنا موفق خواهیم شد و هر موقع شرایطی را ایجاد کردیم که اولویت با برترین ها باشد و در جذب هیات علمی نیز دانشجویان برتر دوره‌های لیسانس، کارشناسی ارشد و دکتری در اولویت باشند، موفق خواهیم شد.

وی در پاسخ به یکی از دانشجویان که بین دانشجویان وزارتخانه های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد تفاوت وجود دارد، نیز گفت: وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد همه در یک تیم هستند، باید با هم متحد باشیم.

وزیر علوم تصریح کرد: به همین دلیل است که دانشگاه های کشور ما سالم ترین مکان های اجرایی کشور هستند. با این حضور نخبگان هیچ اختلاس و مشکل مالی در دانشگاه ها وجود ندارد، چون نظارت وجود دارد. اگر همین نظارت همگانی باشد مشکلی نخواهیم داشت، مدیریت کردن جامعه نخبگانی کار ساده ای نیست و به وجود این دانشجویان افتخار می کنیم.

مراسم بزرگداشت روز دانشجو امروز با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در سالن ابوریحان مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار