آیت‌الله رئیسی در سومین گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم:

دولت بازآفرینی امید و اعتماد از دست رفته در جامعه را وظیفه خود می‌داند

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با اشاره به شرایط کرونایی، وضعیت اقتصادی و خزانه در هنگام تحویل دولت، افزود از همه مهم‌تر آسیبی بود که به امید و اعتماد مردم وارد شده بود و از وظایف دولت بازآفرینی این امید و اعتماد بود.

کد مطلب: ۱۲۳۶۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد
دولت بازآفرینی امید و اعتماد از دست رفته در جامعه را وظیفه خود می‌داند

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سومین گفتگوی تلویزیونی با مردم در آستانه یکصدمین روز فعالیت دولت سیزدهم در پاسخ به این پرسش که چه نمره‌ای به دولت می‌دهید، گفت: نمره را باید مردم عزیزمان بدهند. داوری و قضاوت مردم منصفانه است.

رئیس جمهور با اشاره به شرایط کرونایی، وضعیت اقتصادی و خزانه در هنگام تحویل دولت، افزود: از همه مهم‌تر آسیبی بود که به امید و اعتماد مردم وارد شده بود و از وظایف دولت بازآفرینی این امید و اعتماد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف و مسائل پیش روی دولت صیانت از جان مردم بود، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های دولت مسأله تامین واکسن و تامین شرایطی بود تا با مردم در برابر مشکلات معیشتی همراهی و نسبت به گره‌گشایی‌ها گام بردارد. در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری اعلام کردم که از بین مسایل پیش‌روی دولت، اولین مسأله، موضوع کرونا و ضرورت واکسیناسیون عمومی است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه هم شما و هم مردم عزیز به یاد دارید که در آن روزها، روزانه حدود ۷۰۰ خانواده ایرانی داغدار می‌شدند، تصریح کرد: عزیزان بسیاری را از دست دادیم؛ این از مسائلی بود که هم برای ما و هم برای مردم تبدیل به غصه شده بود که چرا کار جدی‌تر انجام نمی‌شود. پاسخی که آن روزها می‌شنیدیم یا در ارتباط با مشکلات تخصیص ارز بود یا اینکه عنوان می‌شد کشورها به دلیل مشکلات تحریم به ما واکسن نمی‌دهند.

واکسیناسیون عمومی را از اولویت‌های دولت قرار دادیم

رئیس جمهور با اشاره به اینکه از بیش از ۳۰ میلیون واکسن خریداری شده ۵ میلیون واکسن بیشتر تحویل نشده بود، خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط مساله واکسیناسیون عمومی را اولویت‌های دولت قرار دادیم و امروز خدا را شاکریم که هم آمار ابتلا و هم آمار فوتی‌ها کاهش جدی پیدا کرده است. باید در این رابطه اول خدا را شاکر باشیم و بعد هم از مردم عزیزمان که خوب مساعدت کردند و بعد هم از کادر بهداشت و درمان که در کشور خوب کار کردند سپاسگزاری کنیم.

رئیسی گفت: امروز در صدمین روز دولت باید اعلام کنم که بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. دوز اول و دوم و الان بعضی‌ها دوز سوم را می‌زنند. باز هم باید اقداماتی کنیم که از جان مردم صیانت شود. به مردم عزیزمان توصیه می‌کنم که شرایط فراهم شده که مدارس و دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم، شرایط بازگشایی فضای کسب و کارها آماده شده و فعالیت بیش از صد هزار کسب و کار تعطیل شده دو مرتبه آغاز شد، اما حتماً همه باید مراعات کنند، چون ممکن است باز موج دیگری در پیش داشته باشیم. رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای همه ضرورت دارد.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات کشورهای اطراف ایران درباره واکسیناسیون، تاکید کرد: امروز شرایط کشور و بسیاری از شهرها در زمینه واکسیناسیون وضعیت خوبی است و چند شهر وضعیت خاصی دارند.

علت تاخیر در ارائه واکسن خریداری شده چه بود؟

آیت الله رئیسی با بیان اینکه دولت در مسأله واکسیناسیون عمومی موفق عمل کرده و در این رابطه از سوی مردم تقدیر شده است، بیان داشت: البته ما از خودمان ممنون نیستیم، از مردم ممنونیم که در این رابطه خوب همکاری کردند؛ یعنی روزی مردم به دنبال واکسن می‌گشتند و اما امروز ما دنبال این هستیم که مردم بیایند و واکسن بزنند و این شرایط، شرایط خوبی است.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر در ارائه واکسن خریداری شده و ایجاد صف‌های طویل برای تهیه دارو در مقابل داروخانه‌ها، خاطر نشان کرد: بنده پیرو این مسئله به داروخانه نزدیک ریاست جمهوری سر زدم؛ بعضی داروخانه‌های دیگر را هم رفتم و مشاهده کردم که صف مردمی برای دریافت دارو شکل گرفته و مردم منتظرند و خیلی متأثر شدم.

رئیس جمهور با اشاره به نشستی با مسئولین مربوطه برای حل مشکلات توزیع دارو، بیان داشت: سریعا نشستی با مسئولین مربوطه در این رابطه داشتم و گفتیم شما چند مرکز در تهران برای توزیع دارو قرار دهید و این دارو را توزیع کنید که ظرف ۲ الی ۳ روز این چند مرکز تبدیل به حدود سیصد مرکز شد و این وضعیت برطرف شد.

وی با اشاره اقدامات انجام شده در زمینه تهیه واکسن از کشورهای مختلف خاطر نشان کرد: شخصا در رابطه با تهیه واکسن، با کشورهای مختلفی که می‌توانستند واکسن کرونا را تامین کنند تماس گرفتم و سیل ورود واکسن به کشور آغاز شد و این موضوع وضعیت را متفاوت کرد.

رئیس جمهور در پاسخ به این تعبیر مجری که خودتان به نوعی پشت فرمان نشستید، گفت: دوستان ما پیگیری کردند و مسأله تأمین ارز را آقای مخبر، معاون اول رئیس جمهور مورد بررسی قرار داد و همینطور برای این کار یک قرارگاه و ستاد جدی تشکیل داده شد.

وی با اشاره به احساس مسئولیت وزارت امور خارجه در این موضوع، تاکید کرد: مجموعه وزارت امورخارجه هم در این بخش ستادی تشکیل دادند و پیگیری کردند که باید با کشورهای مختلف تماس بگیرند یعنی به غیر از تماس شخصی من، لذا بنده گفتم باید تماس شخصی من دنبال و پیگیری شود.

تلاش وزارت امورخارجه برای تهیه واکسن

رئیس جمهور با اشاره به پیگیری خود برای تهیه واکسن افزود: معاون اول، وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها در این زمینه فعال عمل کردند تا واکسن وارد کشور شد. از طرفی دیگر در زمینه حمایت از تولید واکسن کرونای داخلی عزیزانی دست به کار شدند و واکسن کرونا تولید کردند و از آنها حمایت می‌شد و هم اکنون هم باید حمایت شود لذا حمایت از تولید داخلی و تولید واکسن داخلی مسأله ماست که همواره باید مورد تأکید و توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به توصیه خود به صدا و سیما و نخبگان در زمینه اقدامات اقناعی جهت تزریق واکسن کرونا و صیانت از جان مردم، بیان داشت: بحمدالله در حال حاضر وضعیت فوتی‌هایمان ۲ رقمی است ولی باز هم یک نفر فوتی هم برای ما زیاد است لذا ما نباید به این شرایط قانع باشیم و قانع هم نیستیم بنابراین هر چه شرایط پیش می‌رود تأکید می‌کنیم که باید پیگیری بیشتری شود.

وی با اشاره به فعالیت معاون اول رئیس جمهور در قالب پیگیری موضوعات مربوط به مقابله با کرونا در قالب یک کمیسیون، بیان داشت: خود بنده هم هر هفته جلسه داشته و این مسئله را دنبال و رصد می‌کنم که از این شرایط عبور کنیم.

اهمیت دسترسی یه پزشک در سراسر کشور

رئیس جمهور در پاسخ به کمبود پزشک متخصص در کشور و مصوبه ارتقای ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی و دندانپزشکی، گفت: مساله دسترسی آسان و ارزان به پزشک در سراسر کشور نکته بسیار مهمی است به ویژه پزشکان متخصص؛ در حال حاضر ما در تهران پزشک داریم اما باید در شهرستان‌ها هم داشته باشیم آن هم پزشک متخصص.

وی در پاسخ به این سوال که در شهرستان‌ها امروز پزشک داریم اما آیا دسترسی به پزشک متخصص برای همه شهرستان‌ها و همه مردم امکان پذیر است؟، گفت: این سوال جدی است؛ در اولین جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع کمبود پزشک و به ویژه پزشک متخصص مطرح شد و ما در همان جلسه تصمیم گرفتیم که یک کارگروهی را مامور این کار کنیم تا این کارگروه طرحی را در زمینه جذب پزشکان متخصص و به ویژه دانشجویان مستعدی که امروز آمادگی فعالیت داشته و می توانند به مدارج عالی علمی برسند و متخصص شوند تهیه کند.

رئیس جمهور افزود: ما هر چه زودتر، یعنی ظرف چند روز آینده که جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می شود، این موضوع را در دستور کار قرارداده و درباره رفع مشکل کمبود پزشک متخصص در کشور، تصمیم گیری می‌کنیم.

وی اشاره به اهمیت توجه به نظرات موافق و مخالف در این زمینه بیان داشت: نظرات در این باره بین پزشکان مختلف است لذا باید نظر همه شنیده شود تا یک کار و طرح جامعی تهیه شود؛ ان‌شاءالله به جوان های عزیز و مردم عزیزمان این وعده را می‌دهم که در اولین جلسه شورای انقلاب فرهنگی نسبت به این قضیه تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره مهار گرانی‌ها و تامین کالاهای اساسی گفت: بعد از مساله مهم جان مردم، همانطور که اشاره کردید، مساله نان و معیشت مردم از دغدغه‌های اولویت‌دار دولت بوده است. شرایط و وضعیتی که کار را در دولت شروع کردیم و مشکلاتی که مردم با آن مواجه بودند، اقتضا می‌کرد که کارهای فوری انجام بگیرد.

میزان کالاهای اساسی به یک حد قابل قبولی رسیده است

رئیسی اضافه کرد: میزان ذخایر کالاهای اساسی نگران‌کننده بود. این ذخایر باید حتما به میزانی می‌رسید که رفع نگرانی کند و من امروز به مردم عزیزمان می‌گویم که تامین کالاهای اساسی به یک حد قابل قبولی رسیده که دیگر هیچ‌گونه نگرانی از جهت ذخایر کالاهای اساسی در کشور نداریم. یکی از نهاده‌هایی که حتما باید در کشور ذخیره قابل قبول داشته باشد، گندم است و امروز ذخایر کشور در حد قابل قبول است و از این جهت نگرانی وجود ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: در این مدت ذخایر مورد نیاز تامین شده، اما آن وقت نگران بودیم چون ذخایر از آن حدی که باید باشد پایین‌تر بود و این برای ما و بسیاری از مسئولین نگران‌کننده بود. امروز نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

آیت‌الله رئیسی نکته بعدی را مساله اداره کشور عنوان کرد و اظهار داشت: یادم نمی‌رود که در روزهای پایانی مرداد ماه در دولت بحثی مطرح بود. هنوز دولت ما از مجلس رای اعتماد نگرفته بود و با دولت گذشته کار می‌کردم. در جلسه دولت بحث پرداخت حقوق مرداد ماه مطرح بود. دوستان ما در دولت نسبت به تامین حقوق کارکنان دولت نگران بودند که اصلا از کدام منبع و چگونه می‌شود بدون استقراض از بانک مرکزی یا بدون خلق پول حقوق مرداد ماه پرداخت شود‌.

حقوق و دستمزد در کشور بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت می‌شود

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز سه ماه از کار دولت می‌گذرد و حقوق و دستمزد در کشور بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت می‌شود. غیر از آنکه شما و عزیزان اقتصادی این نکته را می‌دانید، مردم عزیزمان بدانند ما در هر ماه علاوه بر هزینه‌هایی که خودمان داریم، هزینه‌هایی هم داریم که در دولت قبل انجام شده است. قبلا خرج شده و ما باید الان پرداخت کنیم. هر ماه به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان دولت پرداخت می‌کند.

رئیسی در پاسخ به این سوال که این پول شامل چه هزینه‌هایی است؟ خاطرنشان کرد: این هزینه مربوط به سر رسید اوراقی است که دولت باید پرداخت کند. یعنی علاوه بر هزینه‌های جاری این دولت باید به طور متوسط ۱۰ میلیارد تومان در ماه بابت فاکتورهایی که از قبل هزینه شده پرداخت کند. این هم اضافه است بر آنچه که باید پرداخت شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تاکید شده است که از بانک مرکزی استقراض نشود، گفت: اگر بخواهم روشن بگویم، استقراض از بانک مرکزی یعنی خلق پول، یعنی آثار تورمی که مردم احساس می‌کنند. امروز آثار تورمی که مردم می‌بینند برای تصمیماتی است که از گذشته گرفته شده و امروز آثار آن در سفره و زندگی مردم مشاهده می‌شود. اگر ما امروز از بانک مرکزی استقراض داشته باشیم، حتما آثار آن بعد از چند ماه در زندگی مردم آشکار خواهد شد، لذا گفتیم که باید پرداخت‌ها بدون استقراض از بانک مرکزی انجام شود.

حساسیت دولت نسبت به خلق پول

آیت‌الله رئیسی افزود: در این سه ماه دولت در این زمینه موفق بود. بعد از این هم قرار ما این است که نسبت به خلق پول به طور جد حساس باشیم. نسبت به افزایش نقدینگی، نسبت به هر اقدامی که در جامعه تورم ایجاد کند، باید حساسیت داشت. الان بودجه ۱۴۰۱ در دولت مورد بحث است و همه تلاش ما بر این است که ساختارهای بودجه به نحوی تنظیم شود که بتواند ضد تورم باشد. گزارشی هم که در این مدت از مراکز آماری داریم حاکی از این است که تورم کنترل شده و رو به کاهش رفته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: این برای ما خبر خوبی است که تورم کاهش یابد اما این باید ادامه پیدا کند. یعنی اقدامات ضد تورمی باید همواره انجام شود تا بتواند هم گرانی را کنترل کند و هم تورم را کاهش دهد. این هم اقدام دوم بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار