رئیس سازمان جنگل‌ها:

پایداری امنیت غذایی به خاک وابسته است

تهران (پانا) - رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت خاک مهمترین بستر برای حفظ جنگل‌ها و مراتع است و اراضی کشاورزی و پایداری امنیت غذایی به خاک وابسته است.

کد مطلب: ۱۲۳۶۵۶۱
لینک کوتاه کپی شد
پایداری امنیت غذایی به خاک وابسته است

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مسعود منصور در نخستین نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی که به ریاست سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: ارزیابی‌های جهانی بیان می‌کند که عدم توجه به آمایش و روش‌های مدیریت پایدار سرزمین منجر به نابودی طیف وسیعی از خاک‌ها شده است.

وی تصریح کرد: براساس برآورد کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی در حال حاضر بیش از ۳۳ درصد خاک‌های زمین بر اثر فرسایش آبی، بادی، شوری‌زایی و آلودگی تخریب شده است و ۹۰ درصد اراضی حاصلخیز موجود جهان ممکن است تا سال ۲۰۵۰ میلادی با کاهش حاصلخیزی مواجه شود.

منصور با بیان این که امسال مراسم روز جهانی خاک با شعار "تاکید بر جلوگیری از شوری و افزایش بهره‌وری خاک" برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در ایران سالانه ۳۰ میلیون هکتار از اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد و از این میزان ۱۳.۵ میلیون هکتار به لحاظ ایجاد خسارت به منابع زیست انسانی از جمله اراضی کشاورزی، جزء کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شناخته می‌شوند.

وی اجرای اقدامات آبخیزداری و بیابان‌زدایی را از مهمترین رویکردهای سازمان جنگل‌ها برای جلوگیری از فرسایش خاک برشمرد و یادآور شد: ۷.۵ میلیون هکتار از مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی با بذرکاری، ایجاد بادشکن و مدیریت روان‌آب‌ها تثبیت شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از ایجاد دو میلیون هکتار جنگل‌های دست‌کاشت بیابانی در کشور خبر داد و گفت: امسال ۵۲ هزار هکتار اقدامات بیابان‌زدایی در کشور انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری اقدامات مشارکتی مدیریت مناطق بیابانی با بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و نقش‌آفرینی جوامع محلی در ۵۶ هزار هکتار پیش‌بینی شده است.

منصور در خاتمه گفت: نتایج تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که میزان دبی رسوبات بادی در عرصه‌های احیا شده مناطق بیابانی تا صد برابر کاهش یافته و از ۳۵۰۰ کیلوگرم بر مترمربع در عرصه‌های احیا نشده حساس به فرسایش بادی به ۳۵ کیلوگرم بر مترمربع در مناطق احیا شده تقلیل یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار