آرتروز زانو را با روغن سیاه‌دانه درمان کنید

تهران (پانا) - آخرین یافته‌های محققان پژوهشکده گیاهان دارویی حاکی از این است که مکمل‌ روغن سیاه دانه به صورت خوراکی موجب کاهش درد در بیماران مبتلا به آرتروز زانو می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۳۵۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد
آرتروز زانو را با روغن سیاه‌دانه درمان کنید

به گزارش ایسنا، طرح ارزیابی شاخص‌های بهبود آرتروز با تجویز روغن سیاه دانه خوراکی به بیماران مبتلا به آرتروز زانو یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسوکور است که توسط پژوهشگران پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی انجام شده است.

دکتر حسین فلاح حسینی عضو هیات علمی گروه فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و مسئول این طرح گفت: آرتروز شایع‌ترین بیماری مزمن ناتوان‌کننده و تحلیل برنده مفاصل است که با درد و تخریب غضروف مفاصل مشخص می‌شود.

وی در ادامه افزود: این بیماری معمول‌ترین شکل آرتریت بوده و غالبا افراد سالمند را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در مراحل پیشرفته، واکنش التهابی در غشای سینوویال غضروف بروز می‌کند.

دکتر فلاح حسنی ادامه داد: آرتروز منجر به درد شدید، تورم، تغییرشکل و اختلال درحرکت مفاصل می‌شود و درمان آن شامل کنترل درد برای بهبود عملکرد و کیفیت زندگی، ترکیبی از مداخلات غیر دارویی، عوامل دارویی یا در صورت عدم بهبودی، جراحی است.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: آمارها حاکی از آن است که شیوع این بیماری درکشورهای غربی در افراد ۶۴-۴۵ ساله ۳۰درصد و در افراد مسن‌تر از ۶۵ سال ۶۸درصد است و گزارشات سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز شیوع بالای آن را تایید می‌کند. درد و ناتوانی حاصل از آرتروز ، عوارض اجتماعی، اقتصادی و هزینه‌های بالای درمانی و شیوع بالای آن در افراد سالمند سبب توجه محققان پژوهشکده گیاهان دارویی به تحقیق بیشتر در مورد جنبه‌های درمانی آن بوده است.

به گفته این پژوهشگر استفاده از ترکیبات ضد التهاب نظیر روغن سیاه دانه احتمالا بتواند در کاهش درد و التهاب آرتروز موثر باشد. گزارشات حاکی از آن است که ترکیبات دانه این گیاه قادر است عوامل التهاب‌زا نظیر پروستاگلاندین‌ها، فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-α) و اینترلوکین۱(IL-۱) را مهار کند و همچنین گزارش شده است که روغن سیاه دانه تولید NO و PGE۲ را در غضروف‌های استئوآرتریتی در مدل حیوانی کاهش داده است.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به اهمیت پزشکی آرتروز و عوارض و ناتوانی ناشی از آن و گزارش‌های متفاوتی که در زمینه فراوانی و عوامل خطرساز آن وجود دارد و همچنین با توجه به این که مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی برای کاهش التهاب در بیماران دارای آرتروز می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد، این مطالعه با هدف بررسی اثر مکمل‌ روغن سیاه دانه به صورت خوراکی، بر بهبود درد در بیماران مبتلا به آرتروز زانو طراحی و انجام شد و نتایج بررسی نشان داد که مصرف خوراکی روغن سیاه دانه، بدون عوارض جانبی، درد و سفتی مفصل و فعالیت بدنی بیماران مبتلا به آرتروز زانو را کاهش داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار