عضو کمیسیون کشاروزی، آب و منابع طبیعی مجلس مطرح کرد:

بررسی اختصاص ارز 4200 تومانی از ابتدای حلقه به مصرف‌کننده نهایی

تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاروزی، آب و منابع طبیعی مجلس می‌گوید بحث حذف یارانه ارز 4200 تومانی مطرح نیست و تنها قرار است که این یارانه به جای ابتدای حلقه به انتهای حلقه منتقل شود تا فساد و رانتی را که اکنون عد‌ه‌ای از آن بهره‌مند هستند حذف شود.

کد مطلب: ۱۲۳۴۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد
بررسی اختصاص ارز 4200 تومانی از ابتدای حلقه به مصرف‌کننده نهایی

پرویز اوسطی در گفت وگو با پانا اظهار کرد:‌ «گزینه‌های متعددی درباره ارز 4200 تومانی مطرح است اما اکنون در مرحله مقدماتی و کار کارشناسی است. بحث امنیت غذایی و وضعیت معیشت مردم موضوعی مهم است که تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه را سخت‌تر می‌کند.»

وی افزود:‌ «بهتر است بحث حذف ارز 4200 تومانی مطرح نشود. چون موضوع حذف هم مطرح نیست.اکنون یارانه به 7 قلم کالای اساسی اختصاص می‌یابد که امنیت غذایی مردم تامین شود. این یارانه به ابتدای حلقه داده می‌شود و واردکنندگان از آن بهره‌مند می‌شوند که البته فساد و رانت نیز ایجاد کرده است.»

تا پایان سال، روند فعلی در ارز 4200 تومانی ادامه خواهد یافت. ذخایر مناسبی از نهاده‌های دامی انجام و واردات گوشت مرغ نیز انجام شده است. شیوه اینترنتی هم برای توزیع مرغ و تخم‌مرغ درحال انجام است

عضو ناظر شورای عالی آب با بیان اینکه حلقه‌های متعددی در مسیر اختصاص ارز 4200 تومانی وجود دارد، خاطرنشان کرد:‌ «در هر کدام از حلقه‌های این مسیر ممکن است فساد و رانت گسترش یابد. ازثبت سفارش، اختصاص ارز از سوی بانک مرکزی، اقدامات گمرک و واردکننده مسیری وجود دارد که ممکن است زمینه بروز فساد وجود داشته باشد.»

وی ادامه داد: «در این مسیر طولانی در شبکه توزیع، حمل تا واحدهای تولیدکننده امکان نظارت مستمر وجود ندارد و ادامه آن نیازمند ایجاد سامانه‌های قوی است تا زمینه ایجاد فساد از بین برود. البته این بحث نیز وجود دارد که این یارانه به جای ابتدای حلقه به انتهای حلقه توزیع یعنی مصرف‌کننده نهایی اختصاص یابد؛ بنابراین بحث حذف یارانه ارز 4200 تومانی مطرح نیست و تنها قرار است که این یارانه به جای ابتدای حلقه به انتهای حلقه منتقل شود تا فساد و رانتی که اکنون عد‌ه‌ای از آن بهره‌مند هستند حذف شود.»

اوسطی خاطرنشان کرد:‌ «برخی نیز عقیده دارند که روند فعلی باید ادامه یابد و ساختارهای نظارتی به گونه‌ای تقویت شوند که امکان بروز فساد از بین برود. مشکلاتی به طور قطع در سال‌های گذشته وجود داشته و این یارانه به دست مصرف‌کننده نهایی نرسیده است.»

برای تحقق اهداف دولت تدابیر دیگری اندیشیده شود

وی تاکید کرد:‌ «اگر کاهش هزینه‌های تولید و دسترسی مردم به کالای ارزان وجود داشته باشد، اختصاص ارز 4200 می‌تواند ادامه داشته باشد در غیر این صورت باید برای تحقق کامل اهداف دولت در اختصاص این ارز تدابیر جدی‌تری اندیشیده شود.»

عضو کمیسیون کشاروزی، آب و منابع طبیعی عنوان کرد:‌ «تا پایان سال، روند فعلی در ارز 4200 تومانی ادامه خواهد یافت. ذخایر مناسبی از نهاده‌های دامی انجام و واردات گوشت مرغ نیز انجام شده است. شیوه اینترنتی هم برای توزیع مرغ و تخم‌مرغ درحال انجام است.»

وی افزود:‌ «ثبات نسبی در بازارها به وجود آمده است و باید در آینده تصمیم گرفت و منتظر ماند و دید که مجلس و دولت در مورد ارز 4200 تومانی و شیوه توزیع آن چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار