جلسه بررسی صلاحیت «یوسف نوری»؛

رای مثبت کمیسیون آموزش به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را در صحن علنی مجلس قرائت و تاکید کرد کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری در مجموع با پیشنهاد تصدی یوسف نوری برای پست وزارت آموزش و پرورش با اکثریت آرا موافقت کرده است.

کد مطلب: ۱۲۳۴۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
رای مثبت کمیسیون آموزش به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

رضا حاجی‌پور در نشست علنی امروز یکشنبه 7 آذر مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره صلاحیت و برنامه‌های یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد که حاکی از موافقت این کمیسیون با وی است.

گزارش کمیسیون آموزش مجلس به شرح زیر است:

«وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه‌های کشور از نظر تعداد ادارات و حجم بالای نیروی انسانی و همچنین حساس ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پرواضح است مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

در ادوار مختلف آموزش و پرورش تلاش های وافری از طرف دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و فرهنگیان عزیز صورت گرفته که ضمن قدردانی از تمام این تلاش ها، باید اذعان نمود که نظام آموزش و پرورش کشور با توجه به گستردگی و پیچیدگی بسیار زیاد حوزه تعلیم و تربیت و چالش های روبروی آن، نیاز به تحول دارد.

خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و در واقع ریل گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، موقعیت فعلی آموزش و پرورش را درک نموده و با سرعت و دقت به ارائه برنامه های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.

با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد.

بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی

1- با توجه به نامه شماره 150454/800 مورخ 2/9/1400 معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به استعلام این کمیسیون، صحت مدرک دوره کاردانی ضمن خدمت ایشان در رشته امور تربیتی و همچنین دوره کارشناسی ناپیوسته ضمن خدمت ایشان در رشته برنامه ریزی امور تربیتی از دانشگاه فرهنگیان بر اساس مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مورد تأیید قرار گرفت.

2- با توجه به نامه شماره212993 مورخ 30/8/1400، صحت مدرک کارشناسی ارشد ایشان با ارزش استخدامی و در رشته مدیریت دولتی از مرکز آموزش مدیریت دولتی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با عنایت به نامه شماره 217719 مورخ 3/9/1400 معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امکان ادامه تحصیل نامبرده در مقاطع بالاتر با توجه به مصوبه 432 مورخ 3/9/1377 شورای عالی انقلاب فرهنگی بلامانع بوده است. همچنین صحت مدرک دکتری ایشان در رشته مدیریت گردشگری کودک از پردیس شماره دو دانشگاه علامه طباطبایی مورد تأیید قرار گرفت.

3- با توجه به استعلامات انجام شده از بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بسیج مستضعفین و ارتش جمهوری اسلامی ایران، مدت حضور ایشان در جبهه های دفاع مقدس 55 ماه و 17 روز و درصد جانبازی ایشان نیز پنج درصد می باشد.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

1- کیفیت بخشی فعالیتهای آموش و پرورش و تلاش در جهت تحقق سند تحول بنیادین آموزش وپرورش

2- بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان

3- ارتقاء معیشت، منزلت و کرامت معلمان

4- اجرای دقیق رتبه بندی معلمان

5- ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش ظرف یکسال

6- تمرکز زدایی، مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموزان

7- توجه به منابع مالی و اقتصاد آموزش و پرورش

8- اصلاح رویه های موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان

9- تعامل سازنده و مستمر با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از نظر شاخص های تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت، انسجام، جامعیت و زمان بندی مطلوب ارزیابی می شود ولی از جهت شاخص های سنجش پذیری و آینده نگری در وضعیت متوسط می باشد.

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 61 درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و 33 درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به 6 درصد از احکام نیز اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

جناب آقای یوسف نوری از میان جامعه بزرگ معلمان کشور بوده و سابقه فعالیت در مدارس دولتی و ستاد وزارتخانه را داشته است و در مقاطعی مدرس مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) نیز بوده اند. با توجه به سابقه مدیرکلی ایشان در وزارت آموزش و پروش به خصوص مدیرکل برنامه و بودجه و همچنین بخش های مختلف، بنابراین از تجربه مفیدی در وزارت آموزش و پرورش برخوردار هستند.

ایشنان به بسیاری از چالش های آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی و کم توجهی به وضعیت معیشتی و حقوق دریافتی معلمان آشنا بوده و با توجه به شناخت و تجربه خوبی که دارند و مشکلات آموزش و پرورش را می شناسند و از نزدیک لمس نموده اند، ایده های تحولی در حوزه تعلیم و تربیت ارائه نمودند.

نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون

با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق برنامه‌ها و دیدگاه‌های ایشان، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء موافقت کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار