در گفت‌وگو با عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن مطرح شد؛

مشارکت ترک‌ها و چینی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن به شرط ورود تکنولوژی‌ ساخت

تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن می‌گوید حضور شرکت‌های خارجی در پروژه نهضت ملی مسکن باید منوط و مشروط به ورود تکنولوژی‌های روز ساخت به کشور شود. اگر تکنولوژی از این طریق به کشور وارد شود، حضور آنها نه تنها منعی ندارد بلکه مناسب نیز هست. ورود تکنولوژی موجب می‌شود تا از هدررفت ثروت ملی جلوگیری شود و تسریع در ساخت نیز می‌تواند یکی از مزایای آن باشد.

کد مطلب: ۱۲۳۴۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
مشارکت ترک‌ها و چینی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن  به شرط  ورود تکنولوژی‌  ساخت

حسن محتشم در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:‌ «در داخل کشور نیروی انسانی ماهر، متخصص و ساده و نهاده‌های ساختمانی به اندازه نیازهای ساخت و ساز در کشور وجود دارد و به کارگیری آنها در طرح نهضت ملی مسکن بستگی به برنامه وزارت راه و شهرسازی و دعوت از آنها دارد.»

فضای کار بسیاری در بحث صنعتی‌سازی ساخت و ساز در کشور وجود دارد و جا دارد با حمایت‌هایی که از سوی مسئولان و سیاستگذاران صورت می‌گیرد، کارخانجات تولید مصالح ساختمانی افزایش یابد. اکنون این شیوه از تولید محدود به سازه است و در بخش‌های دیگر فاصله بسیاری با صنعتی‌سازی وجود دارد

طرح اقدام ملی مسکن شرایط جذابی برای سازندگان نداشت

وی افزود: «جزئیات طرح و برنامه واگذاری امور به سازندگان هنوز به درستی معین نشده است. پروژه طرح اقدام ملی مسکن که از سه سال پیش آغاز شده است که توسط انبوه‌سازان و برخی از پیمانکاران مسکن در حال انجام است که البته شرایط جذابی هم از نظر قیمتی برای سازندگان نداشته است.»

محتشم خاطرنشان کرد:‌ «اکنون مطرح شده است که در طرح نهضت ملی مسکن نیز بخشی از کار به سازندگان و سازندگان حرفه‌ای مسکن مانند انبوه‌سازان سپرده خواهد شد و طبیعی است که در این میان باید استفاده بیشتری از ظرفیت‌های داخلی کشور صورت گیرد.»

وی ادامه داد:‌ «حضور شرکت‌های خارجی در پروژه نهضت ملی مسکن باید منوط و مشروط به ورود تکنولوژی‌های روز ساخت به کشور شود. اگر تکنولوژی از این طریق به کشور وارد شود نه تنها منعی ندارد بلکه مناسب نیز هست و ورود تکنولوژی موجب می‌شود تا از هدررفت ثروت ملی جلوگیری شود و تسریع در ساخت نیز می‌تواند یکی از مزایای آن باشد.»

محتشم تصریح کرد:‌»همچنین ورود تکنولوژی‌های به‌روز ساخت موجب می‌شود تا قیمت ساخت مسکن کاهش یابد.طبیعی است که برای اجرا و ساخت باید از نیروهای داخلی استفاده شود و این ظرفیت‌ها هم در داخل کشور وجود دارند و هم باید به منظور اشتغالزایی از ظرفیت آنها استفاده شود.»

تنها 10 درصد از ساخت‌وساز کشور صنعتی است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صنعتی‌سازی ساخت مسکن اکنون در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد:‌ « بحث صنعتی‌سازی بیشتر در بخش سازه ساختمان در حال انجام است و در قسمت نازک‌کاری پیشرفت خوبی حاصل نشده است. تنها 10 درصد از ساخت وساز کشور به صورت صنعتی درحال انجام است.»

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن بیان کرد:‌ «فضای کار بسیاری در بحث صنعتی‌سازی ساخت و ساز در کشور وجود دارد و جا دارد با حمایت‌هایی که از سوی مسئولان و سیاستگذاران صورت می‌گیرد، کارخانجات تولید مصالح ساختمانی افزایش یابد. اکنون این شیوه از تولید محدود به سازه است و در بخش‌های دیگر فاصله بسیاری با صنعتی‌سازی وجود دارد.»

وی در پاسخ به این پرسش که ایا در طرح مسکن مهر و اقدام ملی مسکن که بخشی از آن توسط شرکت‌های ترک ساخته شده است،‌انتقال تکنولوژی صورت گرفته است، اظهار کرد:‌ «در ابتدای ساخت مسکن مهر این اقدام انجام شد تا پیش از آن ساخت هزار واحد توسط یک شرکت تجربه نشده بود و در مسکن مهر این تجربه به وجود آمد که شرکت‌های ایرانی توانستند 1000 واحد را به مرحله 90 درصد بهره‌برداری برسانند.»

محتشم خاطرنشان کرد:‌ «با فراز و نشیب‌های بسیار تجربه‌ای به دست آمده است که می‌توان از آن به درستی استفاده کرد. صنعتی‌سازی اکنون در بخش اسکلت، سقف، سازه و فونداسیون درحال انجام است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار