بررسی سرنوشت بارورسازی ابرها در رادیو سلامت

سعیدی: بارورسازی ابرها بعد از دو سال وقفه انجام می‌شود

تهران (پانا) - مجری طرح بارورسازی ابرها در برنامه رادیو سلامت از دلایل وقفه دو سال در بارورسازی ابرها و اقدامات پیش رو و استان‌های در اولویت بارورسازی ابرها سخن گفت.

کد مطلب: ۱۲۲۵۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
سعیدی: بارورسازی ابرها بعد از دو سال وقفه انجام می‌شود

«علیرضا سعیدی»، مجری طرح بارورسازی ابرها، با حضور در برنامه چشم اندار رادیو سلامت درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های مرکز ملی بارورسازی ابرها گفت: «حدود 10 سال است که بارورسازی ابرها به شکل کلاسیک در ایران اجرا می‌شود. این عملیات با توجه به بودجه هر دو سال یک‌بار انجام می‌شود. عمده بودجه مربوط به اجاره هواپیماست.»
بارورسازی ابر به معنی ایجاد ابر در یک منطقه نیست
سعیدی افزود: «مرکز ملی بارورسازی ابرها با مشکل قدیمی بودن تجهیزات مواجه است. امسال بعد از دو سال وقفه با کمک هوافضای سپاه، هواپیمایی را از سال قبل تجهیز کرده‌ایم و امسال به‌صورت فعال قصد داریم بارورسازی ابرها را انجام دهیم. از آبان ماه تا اردیبهشت‌ماه امکان بارورسازی ابرها وجود دارد. بارورسازی ابرها به این مفهوم نیست که در منطقه‌ای ابری وجود نداشته باشد و با انجام این عملیات بتوانیم در آنجا بارش ایجاد کنیم. هدف بارورسازی ابرها افزایش بارش است. این کار زیر نظر وزارت نیرو و با شیوه کلاسیک انجام می‌شود. استفاده از شیوه‌های نوین این کار در دست تحقیق و پژوهش است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا میزان و اندازه بارش را در این روش می‌توان پیش‌بینی کرد، گفت: «با توجه به درصد اثربخشی در هر پرواز ما تابع هشدارهای هواشناسی هستیم. یعنی اگر هشداری برای سیل در منطقه‌ای وجود داشته باشد عملیات در آن منطقه انجام نمی‌شود.»
بارورسازی به روش کلاسیک مخرب محیط‌زیست نیست
علیرضا سعیدی در رابطه با استفاده از عوامل شیمیایی در بارورسازی ابرها و مخاطرات و محدویت های آن گفت: «در بارورسازی به شیوه کلاسیک مخاطرات زیست‌محیطی وجود ندارد. در مدارک علمی بین‌المللی هم عدم اثرات مخرب زیست‌محیطی‌اش اثبات‌شده است. در کشور امارات از بارورسازی ابرهای گرم استفاده می‌شود که ماهم در کشورمان این امکان را داریم تا علاوه بر ابرهای سرد از ابرهای گرم هم استفاده کنیم تا در فصل تابستان هم این امکان برای ما وجود داشته باشد که برای بارورسازی ابرها اقدام کنیم. در مرکز بارورسازی ابرها حدود سی نفر در ده تا پانزده رشته مختلف (هواشناسی، محیط‌زیست، کشاورزی و ... ) مشغول به فعالیت هستند.»
وی اظهار کرد: «هزینه تأمین آب در روش شیرین سازی برای هر مترمکعب بین نیم تا دو دلار برآورد می‌شود. تأمین آب از طریق سد، حدود یک و نیم دلار و در روش بارورسازی یک درصد تا یک‌هزارم دلار برای هر مترمکعب است.»
سعیدی درباره استان‌هایی که در اولویت‌اند گفت: «محدویت هایی مثل نبود رادارهای هواشناسی در شرق امکان انجام این عملیات را در آن مناطق کمتر می‌کند و برای همین در شمال غرب و غرب کشور بیشتر می‌توانیم فعالیت داشته باشیم، البته در شرق کشور هم در سال 95-96 عملیات بارورسازی داشتیم و در حدود 20-25 درصد افزایش بارش هم ثبت شد.»

ارزیابی‌ عملیات بارورسازی ابرهادر 10 سال گذشته
مجری طرح بارورسازی ابرها ارزیابی‌اش از فعالیت انجام‌شده در 10 سال گذشته گفت: «ما وقتی عملیات را انجام می‌دهیم ارزیابی آن خارج از مرکز و توسط مؤسسات و دانشگاه‌های کشور انجام می‌شود و طبق این آمارها در شمال غرب کشور در 89-90 ما 9 درصد افزایش بارش داشتیم و در سال 95-96 یا 93-94 در تهران مناطق مرکزی اصفهان و استان قم تا 35 درصد افزایش بارش را هم داشته‌ایم.»
وی درباره اعلان عمومی برای شروع این عملیات اظهار کرد: «قبل از انجام عملیات هم به سازمان هواشناسی هم به وزارت نیرو و هم به استان مربوطه اطلاع می‌دهیم.»
چشم‌انداز را دوشنبه هر هفته ساعت 20 از رادیو سامت می‌توانید بشنوید. برای شنیدن قسمت‌های قبلی از طریق آرشیو ایران صدا به فایل‌های صوتی این برنامه می‌توانید دسترسی داشته باشید. بازپخش این برنامه هم روزهای جمعه ساعت 17:45 به مدت 30 دقیقه از رادیو سلامت پخش خواهد شد. برای اطلاع از موضوعات برنامه می‌توانید به صفحه رسمی برنامه چشم‌انداز به نشانی @chashmandaz.fm102 مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار