در گفت‌وگو با پانا

ارسطو گیوی: بسته مستند «پنهان -برندگان» برای خوش‌آیند جشنواره‌های خارجی ساخته نشده است

تهران (پانا) - ارسطو گیوی فیلمبردار سینمای مستند می گوید بسته مستند «پنهان-برندگان» با نگاهی واقع‌بینانه و ساختاری روان، واقعیت‌های مورد نیاز به طرح واقعیت در یک فیلم مستند را دارند.

کد مطلب: ۱۲۲۵۹۱۶
لینک کوتاه کپی شد
ارسطو گیوی: بسته مستند «پنهان -برندگان»  برای خوش‌آیند جشنواره‌های خارجی ساخته نشده است

ارسطو گیوی فیلمبردار سینمای مستند در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به اینکه مستند «پنهان» به کارگردانی شیرین برق‌نورد را که در بسته مستند «پنهان-برندگان» روی پرده سینماهای «هنروتجربه» رفته، دوست داشته است، بیان کرد: فیلم‌سازی در خارج از کشور با ساخت آن در داخل متفاوت است و مشکلات خود را دارد اما شیرین برق‌نورد در مستند «پنهان» به خوبی این کار را به سرانجام رسانده است.

وی ادامه داد: تصاویر مستند «پنهان» تا حد زیادی در خدمت روایت روان داستان است و بیننده را جذب می‌کند اما در اوایل فیلم جایی در زیرنویس فیلم واژه‌ وطن‌پرستی آمده است که از نظر من قوم‌گرایی نسبت به وطن‌پرستی بار منفی‌ این کارکرد را بهتر نمایان می‌کند و شاید جایگزین مناسب‌تری باشد.

این فیلمبردار سینمای مستند در بخش دیگری از صحبت های خود درباره مستند «برندگان» به کارگردانی امید عبدالهی نیز مطرح کرد: «برندگان» در عین حال که ساختار خوبی دارد به موضوع متفاوتی هم می پردازد و آن را درست و به جا دنبال می کند.

گیوی با اشاره به اینکه ملیت و مهاجرت که در بسته مستند «پنهان-برندگان» بدان پرداخته شده است از آن دسته موضوعاتی نیست که همه بخواهند در قالب فیلم و مستند بدان بپردازند، گفت: دو نگاه در پرداختن به این پدیده وجود دارد که یکی موضوع مهاجرت را به طور یک جانبه در صداوسیما و یا شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان بر له یا علیه حاکمیت دنبال کرده است و دیدگاه دوم در فیلم‌هایی دنبال شده است که تنها برای دیده شدن در فستیوال‌های خارجی ساخته می‌شود.

وی افزود: مستند «برندگان» فارغ از این دیدگاه‌ها با بی‌طرفی گوشه‌ باریکی از این موضوع فراگیر را دنبال کرده است که مستند را برای تماشاگر قابل تحمل و جذاب می‌سازد.

گیوی در پایان خاطرنشان کرد: از نظر من هر دو مستند با نگاهی واقع‌بینانه و ساختاری روان، واقعیت‌های مورد نیاز به طرح واقعیت در یک فیلم مستند را دارند و تماشای آن‌ها را به فیلم‌بین‌های مستند پیشنهاد می‌کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار