مرزها به روی گردشگران خارجی باز شد؟

تهران (پانا) - ستاد کشوری کرونا با ورود گردشگران خارجی به ایران موافقت کرد و شیوه‌نامه ویژه پذیرش و صدور روادید برای گردشگران خارجی را هم منتشر کرد.

کد مطلب: ۱۲۲۵۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
مرزها به روی گردشگران خارجی باز شد؟

به‌گزارش ایران، فعالان گردشگری باز شدن مرزها به روی گردشگران را گام مثبت و ابتدایی شروع فعالیت صنعت گردشگری پس از نزدیک به دو سال جولان کرونا می‌دانند‌. آنها لازمه ورود گردشگر به ایران پس از این توافق را انجام تبلیغات گسترده‌ از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت خارجه و آژانس‌های مسافرتی در کشورهای هدف گردشگری اعلام‌ می‌کنند‌. فعالان احتمال می‌دهند، ایران در اسفند ماه شاهد حضور مشهود گردشگران خارجی باشد.

پیش از این گفت‌و‌گو «علی‌اصغر شالبافیان»، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گفته بود درخواست صدور ویزا برای گردشگران از طریق دفاتر خدمات مسافرتی انجام می‌شود و گردشگران پس از ورود به ایران تنها مجاز به سکونت در واحد‌های اقامتی دارای پروانه هستند.
جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران کشور از آمادگی هتل‌ها و مراکز اقامتی مجاز برای پذیرایی از گردشگران خارجی خبر می‌دهد و می‌گوید: «تمام کارکنان هتل‌ها واکسن زده‌اند و بر اساس پروتکل‌ها‌ از مسافران پذیرایی خواهند کرد‌.»

او البته مثل دیگر کارشناسانی که در این گزارش با «ایران» گفت‌و‌گو کردند، اعتقاد ندارد که بزودی هتل‌های ایران میزبان گردشگران خارجی باشند. حمزه‌زاده می‌گوید: «تازه صدور ویزا مجاز شده و خارجی‌ها بلافاصله سفر نمی‌‌کنند. آنها برنامه‌ریزی طولانی مدت برای سفر دارند‌. ورود گردشگران هم مستلزم اطلاع‌رسانی گسترده درباره صدور ویزا توسط وزارت میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و آژانس‌های مسافرتی است.
او احتمال می‌دهد ورود گردشگران خارجی از کشورهای اطراف چون عراق سرعت بگیرد اما لازمه حضور گردشگران کشورهای دیگر تبلیغات سریع و گسترده است‌‌. حمزه‌زاده می‌گوید: «باید یک هماهنگی کامل بین دستگاه‌های مختلف انجام گیرد و تبلیغات برون مرزی از طریق شبکه‌های برون مرزی ایران و وزارت امورخارجه شروع شود.»

او ضرری‌ که کرونا به جامعه هتلداران کشور تحمیل کرد را ۲۱ هزار میلیارد تومان تا پایان مهر ماه اعلام می‌کند و از روند‌ اقامت گردشگران داخلی در هتل‌ها اظهار رضایت می‌کند‌.
«حرمت‌الله رفیعی» رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز احتمال می‌دهد بازار گردشگری ایران پیش از [آمدن] اروپایی‌ها شاهد حضور گردشگران کشورهای همسایه و بلوک شرق باشد. او می‌گوید: «اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد، ایران در خوشبینانه‌ترین حالت اسفند‌ماه شاهد حضور گردشگران خارجی خواهد بود‌.» رفیعی از بی‌انگیزه شدن دفاتر مسافرتی خبر می‌دهد و می‌گوید: «بخشی از دفاتر خدماتی وجود خارجی ندارند‌.»

او هماهنگی ارکان مختلف نظام در موضوع گردشگری را به فال نیک می‌گیرد و می‌گوید: «یکی از موضوعات ثابت در سفرهای رئیس‌جمهوری به استان‌های مختلف گردشگری است‌‌. برای اولین بار شاهد جلسه مشترک سه وزیر میراث فرهنگی، بهداشت و امور خارجه هستیم‌؛ موضوعی که در سنوات گذشته اتفاق نیفتاده است. وی امیدوار است تفاهم این سه وزیر به تحرک بازار بینجامد و می‌گوید: «الان توپ در زمین بخش خصوصی است. البته همچنان مشکلات پیش روی بخش خصوصی زیاد است. اما با وجود مشکلات و محدودیت ها و ناهماهنگی بین سازمان های مرتبط گام های ابتدایی خوبی برداشته شده است.»

او تبلیغات گسترده و مؤثر برای ورود دوباره گردشگران به ایران را کار دولت می‌داند و می‌گوید: «وزارت میراث فرهنگی چند شرکت تخصصی از جمله کانون اتومبیلرانی و جهانگردی، شرکت مادرتخصصی و... دارد که وظیفه تبلیغ در کشورهای هدف را دارند‌. هیچ کشوری برای گرفتن تبلیغ در تلویزیون خود با بخش خصوصی کار نمی‌کند‌. ایران باید مثل کشورهای دیگر در بازارهای هدف بیلبورد‌ بزند و در شبکه‌های تلویزیونی برنامه داشته باشد.»

«مهدی علیپور» فعال گردشگری در کشور عمان هم از افزایش گردشگران عمانی در ایران بعد از واکسیناسیون سراسری خبر می‌دهد و از وزارت میراث فرهنگی می‌خواهد از کارشکنی حمله‌داران (واسطه‌ها و دلالان) در حوزه عمان جلوگیری کرده و بازار عمان را ساماندهی کند‌. او از وجود حمله‌دارانی‌ خبر می‌دهد که برای گردشگر سلامت از عمان در خانه مو کاشته‌اند. علیپور این مسائل را باعث از دست رفتن اعتماد عمان به صنعت گردشگری سلامت ایران می‌داند‌.

یزد چشم انتظار گردشگران اروپایی
سیدمصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی یزد وضعیت گردشگری یزد را خاص می‌داند. او یزد را در حوزه گردشگری تک محصولی می‌داند و می‌گوید: «از ۱۰ کشور اول ورودی به یزد تنها چین اروپایی نیست و ۹ کشور دیگر همه اروپایی هستند‌. البته چین در چند سال اخیر در صدر گردشگران ورودی به یزد قرار گرفته اما تا پیش از این بعد از فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا قرار داشت‌.» او می‌گوید: «یزد برخلاف اصفهان و شیراز گردشگر عرب ندارد‌. شیراز مقصد و میزبان گردشگران سلامت عرب است‌‌ اما یزد با‌ وجود نزدیکی به این دو شهر سودی از گردشگران عرب نمی‌برد‌.»

فاطمی می‌گوید: «برخلاف برخی از دوستان که پیش‌بینی می‌کنند بعد از کرونا با سونامی گردشگری روبه رو می‌شویم اما من احتمال می‌دهم دوسال زمان ببرد تا بازار از دست رفته را دوباره به دست بیاوریم.» او بهار عربی را مثال می‌زند و می‌گوید: «در آن زمان آژانس‌ها بازار ایران را جایگزین کشورهایی چون مصر کردند‌. در حال حاضر هم بازارهای ایران از دست رفته است چون در مقطعی به‌صورت کامل به روی گردشگران بسته شد. بنابراین همه چیز باید از اول شروع شود.‌ با توجه به تک‌محصولی بودن یزد، صنعت گردشگری استان انتظار بیشتری را برای ورود گردشگر به کشور می‌کشد.» گردشگران اروپایی از حساس‌ترین گردشگران دنیا هستند و برنامه‌ریزی طولانی مدت را برای سفر به کشورهای مختلف دارند‌. بنابراین احتمال می‌رود یزد دیرتر از شهرهای دیگر شاهد ورود گردشگران باشد‌. فاطمی از بازسازی هتل‌ها براساس شرایطی که کرونا ایجاد کرد خبر می‌دهد و می‌گوید: «این فرصت صرف بازسازی هتل‌ها شد تا از مسافران با شرایط پس از کرونا پذیرایی شود‌.»

حیدر صادقی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان هم از آمادگی اصفهان برای پذیرایی از گردشگران خبر می‌دهد و می‌گوید: «این استان در آمادگی کامل برای پذیرش گردشگران خارجی به‌منظور سفر ایمن و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بسر می‌برد و آموزش‌های لازم در این زمینه به واحدهای مختلف ارائه شده است.»

نیم نگاه

احتمال می رود ورود گردشگران خارجی از کشورهای اطراف چون عراق سرعت بگیرد اما لازمه حضور گردشگران کشورهای دیگر تبلیغات سریع و گسترده است‌‌. باید هماهنگی کامل بین دستگاه‌های مختلف انجام گیرد و تبلیغات برون مرزی از طریق شبکه‌های برون مرزی ایران و وزارت امورخارجه شروع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار