شناسایی علل ژنتیکی مقاومت دارویی در بیماری"سل"

تهران (پانا) - بیماری عفونی سل(TB) سالانه تقریبا جان دو میلیون نفر را در جهان را می‌گیرد. سل عفونتی باکتریایی است که عمدتا ریه‌های فرد را درگیر می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۲۴۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی علل ژنتیکی مقاومت دارویی در بیماری"سل"

به گزارش ایسنا، سل یک بیماری عفونی شایع و در بسیاری از موارد مرگبار است. این بیماری توسط گونه‌های مختلف مایکوباکتریا، به‌طور معمول "مایکوباکتریوم توبرکلوزیس" ایجاد می‌شود. انتقال باکتری توسط قطره‌های کوچک تنفسی از فرد بیمار صورت می‌گیرد. اگرچه این بیماری با مصرف آنتی بیوتیک‌های مناسب قابل درمان است اما طی سه دهه گذشته مقاومت دارویی به عنوان یک مشکل مهم در روند درمان این بیماری ظاهر شده است.

پزشکان به منظور تعیین این موضوع که چه دارویی در روند بهبودی بیمار تاثیرگذار است، باید جهش‌های ژنوم "مایکوباکتریوم توبرکلوزیس"(M. tuberculosis) را آزمایش کنند چرا که این واقع‌بینانه‌ترین روش برای آزمایش مقاومت دارویی برای هر بیمار مبتلا به این بیماری است. مایکوباکتریوم توبرکلوزیس گونه‌ای بیماری‌زا در جنس مایکوباکتریوم است. این باکتری، عامل بیماری سل است.

اخیرا گروه بین‌المللی از دانشمندان با یکدیگر همکاری کردند تا جامع‌ترین نقشه تغییرات ژنتیکی مسئول در مقاومت دارویی بیماری سل را ایجاد کنند.

پروژه تحقیقاتی "کنسرسیوم بین‌المللی پیش‌بینی جامع مقاومت سل"(CRyPTIC) ) بزرگترین مجموعه داده جهانی نمونه‌های بالینی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس سراسر جهان را که شامل ۱۵ هزار و ۲۱۱ نمونه از ۲۷ کشور است را جمع‌آوری کرده است. دانشمندان یک مجموعه داده منحصر به فرد ایجاد کرده و سپس از آن برای تعیین کمی چگونگی تغییرات رخ داده در کد ژنتیکی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس و میزان تاثیر داروهای مختلف در از بین بردن این باکتری‌های ایجاد کننده سل استفاده کردند.

دانشمندان دانشگاه "آکسفورد" از روش‌های تعیین توالی ژنومی پیشرفته استفاده کردند. آنها یک آزمایش کمی جدید برای مقاومت دارویی انجام دادند و سپس یک رویکرد جدید که همه تغییرات ژنتیکی نمونه باکتری سل مقاوم به دارو را مشخص می‌کند را دنبال کردند.

با استفاده از این روش‌ها، دانشمندان توانستند تنوع ژنومی را که باعث مقاومت بدن افراد در برابر ۱۳ مورد از رایج‌ترین درمان‌های دارویی سل می‌شود را شناسایی کنند. یافته‌های این مطالعه به بهبود کنترل سل و آسان‌تر کردن کار سازمان‌های بهداشتی در درمان بهتر و سریع‌تر سل از طریق پیش‌بینی مقاومت ژنتیکی کمک می‌کند. این یافته‌ها همچنین می‌تواند به توسعه آزمایش جهانی حساسیت به دارو(DST) نیز منجر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار