فیلم ترسناکی که در دو روز 55 میلیون فروخت

کارگردان فیلم پوست: تا ۱۰سال دیگر ساخت فیلم تخیلی در ایران قوت می‌گیرد/ چهره نداشتیم؛ درگیر مشکل فیلم‌سازهای اول با چهره‌ها نشدیم/ افسانه‌های بومی تبریز دستمایه داستان فیلم شد

تهران (پانا) – کارگردان فیلم پوست که فقط در دو روز اول اکران 55 میلیون فروش داشته است، معتقد است ممکن است تا 10 سال آینده ساخت فیلم تخیلی در ایران بیشتر قوت بگیرد و این بستگی دارد اینکه فیلم‌سازان از ساخت فیلم‌هایی با موضوع ملودرام‌های اجتماعی خسته شده‌ باشند و بخواهند ذائقه مخاطبان را تغییر دهند.

کد مطلب: ۱۲۲۳۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
فیلم ترسناکی که در دو روز 55 میلیون فروخت

اواخر هفته گذشته استقبال عجیب مردم از فیلمی در ژانر وحشت که فقط دو روز بود که اکران شده بود سوژه داغ رسانه‌ها در آغاز هفته شده است.
فیلم «پوست» که در روز چهارشنبه 21 مهرماه روی پرده سینماهای کشور رفت در اولین روز اکران خود در ۸۱ سالن سینما و ۲۴۴ سانس توانست ۲هزار ۳۱۸ مخاطب را با خود همراه کند و به فروش۵۵۶,۳۲۰,۰۰۰ ریالی دست یابد.
این استقبال نویدبخش آینده‌ای درخشان برای سینمای هنر و تجربه است. این فیلم در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر، با جلب نظر منتقدان و مخاطبان در هفت رشته مختلف نامزد شد و دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه و بهترین موسیقی را از آن خود کرد و حالا این روزها علی‌رغم وجود شرایط کرونا احتمال می‌رود که بتواند رکورد گیشه در شرایط کرونا را بشکند.
افسانه‌های بومی تبریز دستمایه داستان فیلم شد
این فیلم ساخته دو برادر تبریزی است. «بهمن ارک» کارگردان فیلم «پوست» در گفت‌وگو با پانا از تجربه کارگردانی مشترک با برادرش و چالش‌های آن سخن گفت. بهمن ارک درباره «پوست» و داستان آن عنوان کرد: «داستان فیلم درباره پسری به نام آراز است که با مادرش زندگی می‌کند. مادر در کار سحر و جادوست و پسر عاشق دختری می‌شود که این عشق او را برسر دوراهی قرار می‌دهد. او باید میان سحر و جادوی مادر و عشق دختر یکی را انتخاب کند. در این داستان افسانه‌های بومی تبریز استفاده شده است.»

فکر نمی‌کنم «پوست» دریچه‌ای برای ساخت فیلم‌های تخیلی در ایران باز کند، جامعه و فیلم‌سازان خودشان باید بخواهند که این کار را انجام بدهند. حتی اگر موفق‌ترین فیلم را هم بسازم اما جامعه فیلم‌سازی مدل دیگری فکر کند و نیاز مردم به فیلم‌های تخیلی را درک نکنند بازهم اتفاق مثبتی در این عرصه نخواهد افتاد


چهره نداشتیم؛ درگیر مشکل فیلم‌سازهای اول با چهره‌ها نشدیم
این فیلم‌ساز آذربایجانی که فیلم بلند خود را به زبان آذری ساخته درباره ساختار روایی فیلم گفت: «یکی از پیرترین عاشیق‌های آذربایجان را برای نقش راوی داستان پیدا کردیم. نام وی «عاشیق ولی عبدی» است که داستان‌های بسیاری در سینه دارد.»
ارک که در این فیلم از بازیگران چهره استفاده نکرده است درباره انتخاب عوامل عنوان کرد: «چند بازیگر از تئاتر تبریز دعوت کردیم و چند بازیگر هم با این اثر برای اولین بار وارد عرصه بازیگری می‌شوند. به‌طورکلی بازیگران ما بازیگران حرفه‌ای سینما نبودند، بنابراین بعضی مشکلاتی که فیلم‌سازان اول با بازیگران چهره دارند شامل حال ما نشد.»
ایده اولیه فیلم پوست از پایان‌نامه دانشگاهم شکل گرفت
کارگردان «پوست» درباره نقش رابطه کارگردان و بازیگران در ساخت فیلم گفت: «به نظر من باید بالانسی بین بازیگر و کارگردان اتفاق بیفتد. در این فیلم ارتباط خوبی میان ما با بازیگران شکل گرفت. درواقع باهم زیست کردیم، تمرین‌های بسیار داشتیم و حتی قبل از ساخت دکورها با بازیگران به دیدن لوکیشن می‌رفتیم.»
این فیلم‌ساز آذری درباره انتخاب موضوع سحروجادو برای فیلم «پوست» اظهار کرد: «من رشته نقاشی خوانده‌ام و موضوع پایان‌نامه دانشگاه من آثار نقاشی به نام «محمد سیه قلم» بود که عجیب نگاری می‌کرد. بعدها افسانه‌های محلی جالبی شنیدم که به این سمت ما را سوق داد و حاصل آن فیلم‌نامه «پوست» شد.»
پوست دریچه‌ای برای فیلم‌های تخیلی در ایران
بهمن ارک همچنین درباره تجربه کارگردانی با برادرش بهرام و چالش‌های این همکاری گفت: «من و برادرم همیشه دعوا و جروبحث می‌کنیم ولی درنهایت همیشه به نتیجه می‌رسیم. البته این روزها به همفکری بیشتری دست پیدا کردیم.»
ارک در پاسخ به این سوال که آیا فیلم سینمایی «پوست» می‌تواند دریچه‌ای برای شروع ساخت فیلم‌های تخیلی در ایران باشد، گفت: «فکر نمی‌کنم «پوست» دریچه‌ای برای ساخت فیلم‌های تخیلی در ایران باز کند، جامعه و فیلم‌سازان خودشان باید بخواهند که این کار را انجام بدهند. حتی اگر موفق‌ترین فیلم را هم بسازم اما جامعه فیلم‌سازی مدل دیگری فکر کند و نیاز مردم به فیلم‌های تخیلی را درک نکنند بازهم اتفاق مثبتی در این عرصه نخواهد افتاد.»
وی افزود: «اگر فیلم‌سازان به این نتیجه برسند که از ساخت فیلم‌هایی با موضوع ملودرام‌های اجتماعی خسته شده‌اند و ذائقه مخاطبان عوض شود اتفاق مثبتی در راستای ساخت فیلم‌های تخیلی رخ خواهد داد. ممکن است تا ده سال آینده ساخت فیلم‌های تخیلی بیشتر قوت بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار