۳۰شهر برتر نوآور جهان

تهران (پانا) - شیوع کووید۱۹ سبب شد تا جهان، فناوری را در کانون توجه قرار دهد و از مزایای آن بیشترین بهره را بگیرد تا هرچه سریع‌تر از بحران‌های این همه‌گیری خارج شود.

کد مطلب: ۱۲۲۳۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد
۳۰شهر برتر نوآور جهان

به‌گزارش ایران، همین موضوع زمینه‌ساز توسعه بیشتر تکنولوژی در جهان شد و در همین راستا برخی شهرها در زمینه نوآوری و... از دیگر نقاط جهان پیشی گرفتند. در حالی که ایالات متحده و چین از دیرباز ابرقدرت‌های جهانی برای استارتاپ‌ها و فناوری محسوب می‌شدند، پاندمی کرونا سبب شد تا استارتاپ‌های لندن به‌سرعت موقعیت خود را در صحنه جهانی و اروپا تثبیت کنند و آخرین تحقیقات نشان می‌دهد لندن به‌عنوان دومین شهر نوآور جهان شناخته شده و پس از «سیلیکون ولی» امریکا قرار گرفته است.

۳۰شهر برتر نوآور جهان
حتی برگزیت و شیوع کووید19 هم حریف موفقیت لندن نشدند و پایتخت انگلیس در زمینه نوآوری و کارآفرینی در جهان خوش درخشید و حالا دیگر لندن به‌عنوان مقصد اصلی توسعه کسب و کار فناوری، خارج از «سیلیکون ولی» محسوب می‌شود. این موضوعی است که طی رتبه‌بندی جامع هاب‌های بین‌المللی استارتاپی و در قالب گزارش سالانه مؤسسهStartup Genome تأیید شده است. در گزارش Global Startup Ecosystem 2021 آمده است که لندن پس از «سیلیکون ولی»، برای دومین سال متوالی در رتبه دوم جای گرفته و در این زمینه، شانه به شانه نیویورک ایستاده است.

پس از «سیلیکون ولی» و لندن و نیویورک که به‌طور مشترک در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند، نام شهرهای پکن و بوستون دیده می‌شود. پس از این شهرها نیز شاهد حضور لس آنجلس، شانگهای، توکیو و سیاتل در این رده‌بندی هستیم. از دیگر شهرهای حاضر در این رتبه‌بندی می‌توان به واشنگتن دی‌سی، پاریس و آمستردام اشاره کرد. تورنتو، شیکاگو، سئول، استکهلم و سنگاپور هم جزو ۳۰شهر برتر نوآوری جهان هستند و این گزارش نشان می‌دهد که شنزن، برلین، بنگلور، سیدنی و ونکوور در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که امسال اروپا 17درصد از 30اکوسیستم برتر جهان را به خود اختصاص داده است و لندن تنها شهر اروپایی است که در بین10شهر برتر قرار گرفته است.

اکوسیستم استارتاپی ۱۴۲میلیارد دلاری لندن
یافته‌های گزارش سالانه مؤسسه

Startup Genome که همزمان با هفته فناوری لندن منتشر شد، نشان می‌دهد که اکوسیستم استارتاپی پایتخت بریتانیا با ارزش کل 142.7میلیارد دلار معادل ۱۰۵میلیارد پوند، بزرگ‌ترین اکوسیستم استارتاپی اروپا را به خود اختصاص داده است. همچنین تحلیل‌های جدید مؤسسات پژوهشی نشان می‌دهد که بیش از یکی از هر پنج شغل در لندن به بخش فناوری اختصاص دارد و حدود ۹۰۰هزار نفر در بیش از ۱۹هزار استارتاپ پایتخت انگلستان فعالیت دارند. تازه‌ترین آمار حاکی است در سراسر بریتانیا حدود ۳میلیون نفر در صنعت فناوری به کار گرفته شده‌اند که حدود ۳۰درصد آنها در لندن برای کمپانی‌های فناوری کار می‌کنند. این درحالی است که بسیاری از استارتاپ‌ها درحال تلاش برای توسعه نرم افزارها و استعدادهای بیشتر فناوری هستند اما درعین حال هنوز هم در زمینه‌هایی مانند امنیت سایبری، کمبود مهارت وجود دارد.

سرمایه‌گذاری بالا در استارتاپ‌های لندن
لندن که سال ۲۰۱۲ درمیان ۱۴۰ اکوسیستم برتر جهان در زمینه فاکتورهایی همچون عملکرد موفق، استعداد و پیوستگی در رتبه هشتم لیست
Global Startup Ecosystem جا خوش کرده بود در سال ۲۰۲۰ با وجود شیوع کرونا و دردسرهای بزرگ آن برای جهان، خود را به رتبه دوم رساند و امسال هم در همین پله باقی ماند. این لیست برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲اعلام شد و از آن زمان تاکنون هرسال این گزارش ارائه می‌شود. امسال جدا از لندن، نام تعدادی دیگر از مراکز انگلستان نیز در لیست۱۰۰ اکوسیستم در حال ظهور برتر دیده می‌شود که از آنها می‌توان به بریستول، منچستر، لیورپول، بیرمنگام، ادینبورگ، گلاسکو، بلفاست و دورهام اشاره کرد.

اما چه چیزی لندن را در رتبه دوم قرار داده است؟ این گزارش نشان داد لندن با توجه به تعداد سرمایه‌گذاران محلی، تجربه سرمایه‌گذاران و سطح فعالیت آنها، یکی از بهترین شهرهای جهان برای دسترسی به منابع مالی به منظور فعالیت در اکوسیستم‌های استارتاپی است. لندن رکورددار سرمایه گذاری‌های VCیا خطرپذیر در زمینه فناوری در سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود و استارتاپ‌های فناوری پایتخت انگلستان در 7ماه امسال (ژانویه تا ژوئیه)، موفق به جذب 13.3میلیارد دلار سرمایه شدند که بیش از رقم 10.9میلیارد دلاری کل سال 2020 بوده است.
حضور طوفانی و چشمگیر لندن در سال 2021 با تأمین مالی 800 میلیون دلاری استارتاپ بزرگ Revolut، تأمین مالی ۴۵۰میلیون دلاری Checkout.com و همچنین تأمین مالی ۴۰۰میلیون دلاری Hopin تقویت شده است. این تحقیق نشان داد که استارتاپ‌های لندن در مقایسه با دیگر مراکز فناوری بین‌المللی، به مخازن عمیق تری از سرمایه دسترسی دارند و میانگین این رقم به 653هزار دلار رسیده، در حالی که متوسط جهانی جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها حدود 494 هزار دلار است.

لندن در حال‌حاضر میزبان بیش از هزارو ۳۷۰ شرکت سرمایه‌گذاری VC است که این رقم بیش از هر شهر اروپایی دیگری است و دسترسی به شبکه گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند. تعدادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری جهانی نیز به‌تازگی حضور خود را در لندن افزایش داده‌اند، به طوری که کمپانی Index Ventures در ماه جولای مبلغ 3.1 میلیارد دلار به استارتاپ‌های اروپایی اختصاص داد.

فعالیت ۴۸۴هزار توسعه دهنده نرم افزار
لندن ازنظر میزان استعدادهای برتر هم به‌عنوان یکی از بهترین‌ها شناخته شده است، زیرا از نظر کیفیت و دسترسی به استعدادهای علوم و فناوری در سطح بالایی قرار دارد. وجود ۴دانشگاه از ۱۰دانشگاه برتر جهان که در لندن یا نزدیک آن واقع شده‌اند، این شهر را به خانه 484هزار توسعه دهنده نرم افزار و همچنین تعداد زیادی دانشگاه و برنامه‌های تحصیلی با محوریت علوم زندگی تبدیل کرده است.تعداد شرکت‌های فناوری در حال رشد در لندن که به بورس اوراق بهادار لندن راه پیدا کرده‌اند هم در سال 2021 رو به افزایش بوده است. صادق خان، شهردار لندن بخش فناوری را برای اقتصاد انگلستان حیاتی می‌داند و می‌گوید: لندن مکانی فوق‌العاده برای توسعه و توسعه تجارت جهانی فناوری است. لندن در مواجهه با برگزیت و پاندمی کووید۱۹، انعطاف‌پذیری خوبی نشان داد و بار دیگر خود را به‌عنوان یکی از بهترین مکان‌ها در سطح جهان برای نوآوری‌های فناوری و شرکت‌های نوپا ثابت کرد.

JF Gauthier، بنیانگذار و مدیرعامل Startup Genome نیز اعتقاد دارد یافته‌های این گزارش شواهد بیشتری ارائه می‌دهد که لندن نه تنها بزرگترین قطب فناوری اروپاست، بلکه یکی از بازیگران اصلی صحنه جهانی برای استارتاپ‌هایی که به‌دنبال جایگزین برای سیلیکون ولی هستند، محسوب می‌شود چراکه به سطوح بالای بودجه، استعداد و مشتری در یک شهر دسترسی دارد و می‌توان آن را یکی از قطب‌های اصلی نوآوری در جهان دانست که فرصتی بزرگ برای همکاری با دیگر استارتاپ‌های بین‌المللی را در اختیار دارد.

موفقیت لندن در هوش مصنوعی و فین تک‌ها
لندن در زمینه استارتاپ‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی، فین تک (fintech) و استارتاپ‌های آموزشی فناورانه (edtech) هم بسیار موفق عمل کرده است. لندن از دیرباز به‌عنوان یک قطب مالی پررونق و جهانی تأسیس شده است و در حال حاضر محل زندگی بیش از ۲هزار فین تک است و تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که در نیمه نخست ۲۰۲۱ میزان سرمایه‌گذاری VC در بخش فین تک‌های لندن رکورددار بوده است. فین تک‌های مستقر در لندن تنها در شش ماه، حدود 5.3 میلیارد دلار سرمایه جذب کردند که بیش از هر سال دیگری بوده است. ویروس کرونا همچنین پذیرش جهانی آموزش فناورانه(edtech) را تسریع کرد و لندن در این زمینه با ارزش تخمینی 3.4میلیارد دلار و همچنین بیش از 170استارتاپ فعال یکی از بزرگ‌ترین اکوسیستم‌های اروپا محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار