غلامحسین اسلامی‌فرد*

دولت مردمی

1. گفت‌و‌گوی صادقانه‌ با مردم یکی از کارهایی است که به مردمی بودن کمک می‌کند؛ حرف زدن با مردم از روی صداقت، با قطع نظر از پیرایه‌های سیاسی و مانند اینها؛ صادقانه با مردم حرف بزنند، مشکلات را به مردم بگویند، راه‌حل‌ها را به مردم بگویند، توقّعات را از مردم ابراز کنند و کمک‌های لازم را به مردم تقدیم کنند. حرف زدن با مردم یکی از کارهای مهمی است که دولت مردمی بایستی [به آن] متعهد باشد. این بخشی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به دولت سیزدهم است. تأکیدی بر حضور در میان مردم و پای سخنان مردم نشستن.

کد مطلب: ۱۲۲۳۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد

2. رئیس جمهوری از ابتدای دولت هیچ روزی را تعطیلی نداشته است. روزهای پایان هفته را برای حضور در مناطق مختلف کشور و دیدار مستقیم با مردم اختصاص داده و همچنان مصمم به تداوم این رویه می‌باشد، زیرا بر این باور است که رئیس‌جمهوری و مدیران باید مسائل و مشکلات را با حضور میدانی شناسایی و حل کنند و اگر رئیس‌جمهوری به استان‌ها سفر نکند، نمی‌تواند درک واقعی از مشکلات موجود در بخش‌های مختلف کشور داشته باشد و آنها را رفع کند.

3. برخی سفرهای استانی را مفید نمی‌دانند و معتقدند این روش برای حل مشکلات مردم در سطح کلان مناسب نیست اما دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی و هدفمند بر ادامه اینگونه دیدارهای مردمی و حضور در بین مردم در سراسر کشور تأکید دارد. دولت معتقد است باید در همه نقاط کشور حضور یابد، چرا که در بسیاری از موارد برخی طرح‌ها که دچار وقفه بی‌دلیل شده‌اند، با پیگیری‌های مدیران ارشد در جریان بازدید حضوری، فعال می‌شود. سفرهای استانی با مقدمات و اقداماتی هدفمند صورت می‌گیرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در گام نخست، قبل از سفر استانی، جلسات خوب و قوی از نظر کارشناسی در تهران با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و استاندار و مسئولان استانی برگزار و مسائلی که از قبل شناسایی شده، بحث و بررسی می‌شود و راهکارهای رفع آنها در قالب مصوبات سفر استانی تدوین می‌شود. در زمان سفر استانی نیز تعدادی از وزیران و معاونان رئیس‌جمهوری به نمایندگی از رئیس‌جمهوری در مناطق مختلف استان‌ها حضور می‌یابند و در صورت نیاز این مناطق به تدوین مصوبات گره‌گشا از مشکلات، موارد را برای بررسی در هیأت دولت مطرح می‌کنند.

4. در سفرهای استانی بایستی تصمیماتی اخذ شود که دارای ضمانت اجرایی باشد، کارگروه‌های مختلف در دولت بایستی قبل از سفر مشکلات موجود در استان همچون پروژه‌های زیربنایی و زیرساختی را بررسی کنند و در عین حال از میزان بهره‌مندی و برخورداری استان از شاخص‌ها در حوزه‌هایی همچون بهداشت، درمان، تحصیل، گاز، آب، کشاورزی، صنعت، رشد سرمایه‌گذاری و غیره آشنا شوند. با توجه به تدابیر اتخاذ شده در قبل، حین و بعد از سفرهای استانی می‌توان خدمت‌رسانی بهتر و جلب رضایت مردم، ایجاد انگیزه در جامعه، از بین رفتن فاصله بین دولتمردان و آحاد مختلف جامعه و بالاخره تزریق روحیه امیدواری به آینده را از کارکردهای مهم سفرهای استانی هیأت دولت دانست.

*روزنامه‌نگار

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار