تمهیدات آموزش‌وپرورش استثنایی برای بازگشایی تدریجی و ترکیبی مدارس استثنایی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست شورای معاونین سازمان گفت تدوین دستورالعمل مناسب‌سازی شده بازگشایی مدارس استثنایی، تدوین اطلس یادگیری و خدمات توان‌بخشی و افزایش دوبرابری اعتبار سرویس ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی از جمله تمهیدات آموزش‌وپرورش استثنایی برای بازگشایی تدریجی و ترکیبی مدارس استثنایی است.

کد مطلب: ۱۲۱۶۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد
تمهیدات آموزش‌وپرورش استثنایی برای بازگشایی تدریجی و ترکیبی مدارس استثنایی

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، جواد حسینی ضمن تشریح تمهیدات آموزش‌وپرورش استثنایی برای بازگشایی تدریجی و ترکیبی مدارس استثنایی در سال تحصیلی جدید گفت: الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط بیماری کرونا برای سال تحصیلی جدید از سوی وزارت آموزش‌وپرورش به استان‌ها ارسال شده است و در آموزش‌وپرورش استثنایی نیز دستورالعمل تکمیلی مناسب‌سازی شده بازگشایی مدارس استثنایی را با ۱۵ بند تدوین شده است که به‌زودی به استان‌ها ارسال می‌شود.

حسینی متقاعدسازی جامعه را از مهم‌ترین فعالیت‌های پیشرو دانست و گفت: در آموزش‌وپرورش استثنایی علاوه بر اطلس یادگیری، اطلس نحوه ارائه خدمات توان‌بخشی نیز تدوین شده است و در سال جاری ملاک عمل در مدارس استثنایی برای ارائه خدمات توان‌بخشی قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی را پیش‌نیاز آموزش‌های حضوری دانست و گفت: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در سرویس‌های مدارس و رفت‌وآمد راحت‌تر دانش‌آموزان استثنایی در سال جاری اعتبار سرویس ایاب‌وذهاب دوبرابر شده است. تاکنون ۴۷ میلیارد تومان اعتبار برای مدارس استثنایی اختصاص‌یافته است و از همین مبلغ مدارس می‌توانند برای ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استفاده کنند.

معاون وزیر با اشاره به کمبود ۳ هزارنفری نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: ۱۳ راهکار از جمله استفاده از بازنشستگان، نیروهای خرید خدمات و اضافه‌کار نیروهای رسمی برای جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین شده است و ملاک عمل استان‌ها باید قرار گیرد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در خصوص بازگشایی مدارس استثنایی نیز گفت: میانگین دانش‌آموزان در مدارس استثنایی ۵۰ دانش‌آموز و در کلاس‌ها نیز ۶ نفر است لذا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس استثنایی آسان‌تر است اما دانش‌آموزان استثنایی به دلیل شرایط خاص جسمانی و بیماری‌های زمینه‌ای مراقبت‌های بیشتری برای آموزش حضوری نیازمند دارند. حضور دانش‌آموزان استثنایی برای دریافت خدمات توان‌بخشی از ضروریات است و مدارس استثنایی به‌تدریج و اقتضایی از مهرماه بازگشایی خواهند شد.

حسینی با ارائه آخرین آمار برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان معادل با ۹۹ درصد در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوبت‌گیری کرده‌اند که یک میلیون و ۳۷۰ هزار نفر از این تعداد معادل با ۹۳.۵درصد ارزیابی شده‌اند.

وی افزود: سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به پیش‌دبستانی، سنجش صلاحیت‌های حرکتی ۱۶ هزار نوآموز و غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات ویژه یادگیری ازجمله نوآوری‌های برنامه سنجش در سال جاری است. تاکنون علی‌رغم مشکلات سامانه سیدا بیش از ۳۱ هزار نوآموز پیش‌دبستانی نیز در برنامه سنجش نوبت‌گیری کرده‌اند.

حسینی توزیع به‌موقع کتب درسی را از ضروریات دانست و گفت: با تلاش‌های انجام شده تاکنون کتب درسی ۹۷.۵ درصد دانش‌آموزان استثنایی میان پایه توزیع شده است.

معاون وزیر در پایان با تاکید بر اینکه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین همواره در دستور کار قرار دارد گفت: برای سال جاری و در راستای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین سه بسته تحولی «خدمات خانواده محور»، «جشنواره نشاط» و «ارتقای کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری» در آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار