وزیر فرهنگ: شاعران، حافظان فرهنگ ما بوده‌اند

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت زبان فارسی در حفظ هویت ایرانی و نقش شاعران در این موضوع، گفت شاعران در دوره‌های مختلف حافظان فرهنگ ایران بوده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۱۵۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
وزیر فرهنگ: شاعران، حافظان فرهنگ ما بوده‌اند

به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست صمیمانه با شاعران به مناسبت روز شعر و ادب فارسی، با بیان این که پس از ورود اسلام به برخی کشورها، آنها با اینکه قومیت دیگری داشتند، هویت عربی گرفتند، گفت: بسیاری کشورها که امروز جهان عرب هستند، عربی نبودند و هویت خود را از دست داده اند؛ اما ایرانی ها با این که از دانش و زبان عربی استفاده کردند هویت خود را با زبان فارسی حفظ کردند. فردوسی، حافظ، سعدی، و دیگران، فرهنگ ما را زنده نگه داشتند و به نوعی شاعران ما حافظان فرهنگ ما بودند.شهریار نیز یکی از این شخصیت هاست که در گستره فرهنگ ایران جای می گیرد و قدرت زبان شعر است که برای همه ما یک میراث فرهنگی و فکری مشترک را به وجود آورده است.

اسماعیلی در این نشست که با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و شعرا همچنین مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، تاکید کرد: زبان فارسی با همه مشکلاتی که بر سر راهش نهاده شد، گستره عظیمی دارد و یک میلیارد و نیم مردم از هند تا آفریقا به آن سخن می گویند.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به سفر روزهای گذشته رئیس جمهوری به تاجیکستان ادامه داد: همین تاجیکستان جزیی از گستره زبان فارسی بوده است. ما می خواستیم به مناسبت امروز برنامه ای را با حضور رئیس جمهوری بر مزار رودکی (روستای پنج کنت، حوالی شهر دوشنبه) برگزار کنیم که به دلیل فاصله زیاد نشد.

نگاه به هنر تغییر خواهد کرد

وی با بیان این که در دولت جدید نگاه به هنر تغییر خواهد کرد، اظهار داشت: ما می خواهیم نگاه دوباره ای به حوزه هنر داشته باشیم. حوزه شعر، جایی است که همه به آن احساس تعلق می کنیم و یکی از بحث های اصلی ما تقویت انجمن های ادبی خواهد بود. بخش مهمی از شاعران ما حاصل همین انجمن ها هستند که نیاز به ساختارسازی و بودجه دارد که حتما به آن توجه می کنیم.
وی اضافه کرد: خود امام خمینی (ره) بودند و رهبر معظم انقلاب شاعر هستند. رهبران ما با همین زبان مشترک توانستند این عقبه را برای انقلاب اسلامی فراهم کنند. ما این نشست ها را ادامه خواهیم داد، این نشست را تجلیل دولت آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی از ادبا می دانم و در کنار شما خواهیم بود.
اسماعیلی افزود: حوزه فرهنگ و شعر و ادب به قدری غنی است که بزرگان با هر سلیقه ای می توانند احساس هم زبانی کنند.

روز بیست و هفتم شهریورماه، سالروز درگذشت استاد شهریار (۱۲۸۵ تا ۱۳۶۷)، شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تقویم رسمی کشورمان روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار