راهکارهای خلاصی از خلط

تهران (پانا) - بسیاری از ما تجربه ترشحات پشت حلق را داریم که علامتی آزاردهنده است و می‌تواند منجر به سرفه، گلودرد، خارش حلق، تغییر صدا و پاک‌کردن مکرر گلو شود.

کد مطلب: ۱۲۱۴۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای خلاصی از خلط

به‌گزارش جام‌جم، خلط پشت حلق در واقع مخاط تولید شده از جانب غددی در آستر بینی و سینوس‌های ماست. این مخاط در سراسر دستگاه تنفس و گوارش ترشح می‌شود و ماده‌ای لغزنده و تا حدودی چسبناک است که برای بدن عملکرد دفاعی دارد و علاوه بر مرطوب نگه‌داشتن لایه‌های درونی بدن، مواد و میکروب‌های مزاحم را به دام می‌اندازد و به بیرون می‌راند.

در حالت عادی این مخاط آبکی از پشت بینی ما وارد حلق شده و در بزاق حل می‌شود و آن را بدون دردسر می‌بلعیم. اما در شرایطی که این مخاط چسبنده‌تر از معمول شود یا تولید آن بیش از اندازه باشد آزاردهنده حس می‌شود.

علل مختلفی عامل این رویداد هستند که شایع‌ترین آنها عبارتند از: حساسیت، عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، سینوزیت، آلودگی هوا و گرد و غبار، مصرف داروهایی مثل قرص ضد بارداری، غذاهای پر ادویه، شرایطی مثل حاملگی یا جسمی در بینی که بیشتر در اطفال دیده می‌شود.

یکی دیگر از علل احساس ترشح در حلق که با قورت‌دادن هم برطرف نمی‌شود و گاهی افراد آن را به توپی تشبیه می‌کنند، برگشت اسید معده یا ریفلاکس است.

در همه این موارد شرح حال و معاینه از سوی پزشک به کشف علت کمک می‌کند اما به‌طور کلی توصیه‌های زیر را رعایت کنید و به یاد داشته باشید گاهی درمان این علامت پس از کشف علت یا علت‌های آن طولانی است.

مایعات فراوان خصوصا در فصل گرم بنوشید. نوشیدن مایعات گرم مانند سوپ مرغ به رقیق‌شدن ترشحات و حس نشدن آن کمک می‌کند. از مصرف ادویه‌هایی مثل فلفل یا ادویه کاری پرهیز کنید. شست‌وشوی مکرر بینی و حلق با سرم شست‌وشو را انجام دهید. از دود سیگار و قلیان پرهیز کنید.

از مصرف خودسرانه آنتی‌ بیوتیک خودداری کنید. حیوانات خانگی را مدتی از خانه دور کنید، زیرا برخی افراد به اجزای بدن آنها واکنش می‌دهند.

در هوای گرم و خشک استفاده از بخور کمک‌کننده است. شب‌ها برای جلوگیری از تحریک گلو و سرفه، کمی بالش خود را بلند انتخاب کنید و زیر شانه‌ها را نیز بالا بیاورید.

در نهایت تحت نظر پزشک استفاده از داروها لازم است. در موارد برگشت اسید معده و آزرده‌شدن حلق، توصیه می‌شود در هر وعده غذایی سبک بخورید یعنی تعداد وعده‌های بیشتر اما با حجم کمتر بخورید. از مصرف آب و مایعات خصوصا گازدار بلافاصله قبل و بعد یا حین خوردن غذا خودداری کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار