وزیر نفت اعلام کرد؛

افزایش ۲.۵ برابری تولید گاز طی 8 سال گذشته

تهران (پانا) - وزیر نفت با بیان اینکه تولید گاز خام از میدان مشترک پارس جنوبی ۲.۵ برابر شده است، گفت تولید گاز خام از این میدان از ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز در سال ۱۳۹۲ به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در حال حاضر رسیده است.

کد مطلب: ۱۲۰۴۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۲.۵ برابری تولید گاز طی 8 سال گذشته

به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه در هشتاد و هشتمین و آخرین برنامه افتتاح طرح‌ها با عنوان «دولت تدبیر و امید برای جهش تولید»، بهره برداری از طرح های وزارتخانه های نفت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان انرژی اتمی و شهرداری اصفهان، گفت: در دولت‌های نهم و دهم فازهای ۶ تا هفت پارس جنوبی تکمیل و در خرداد ۸۹ نیز قراردادی برای ۱۰ فاز بعدی منعقد شد که به طور کلی با حدود ۵۰ درصد پیشرفت به دولت یازدهم منتقل و در این دولت انجام شد.

وی افزود: برای اجرا، میدان مشترک پارس جنوبی را فازبندی و اولویت بندی کردیم و هم اکنون پس از هشت سال تولید گاز خام از این میدان، ۲.۵ برابر شده و از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز در سال ۹۲ به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در حال حاضر رسیده است.

وزیر نفت گفت: در این هشت سال حدود ۲۵ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری انجام شده و با تولید گاز از سایر میدان‌هایی که داشتیم، به رکورد هزار میلیون متر مکعب گاز در روز رسیدیم.

وی ادامه داد: به اتکای مجموعه اقدامات انجام شده نه تنها حجم عظیمی از مایعات گازی و اتان تولید کردیم و به طرح‌های پتروشیمی و پایین دستی در پارس جنوبی دادیم بلکه صادرات کشور ۹۰ درصد رشد داشته و تحویل گاز به نیروگاه‌ها هم ۸۰ درصد افزایش یافته است.

زنگنه گفت: پوشش گازرسانی در کشور به ۹۵ درصد کل جمعیت شهری و روستایی رسیده است و روستاهای ما از ۱۴ هزار روستای گازدار به ۳۳ هزار روستا رسیده است.

وی اظهار داشت: در این سال‌ها بخش قابل توجه اقدامات خود را به پارس جنوبی اختصاص دادیم؛ پارس جنوبی تجلی عشق و اراده جوان‌ها و مدیران جوان عاشق ایران بود که تلاش کردند پرچم ایران را به اهتزاز درآورند.

وزیر نفت ادامه داد: دلار پارس جنوبی را نساخت بلکه عشق مدیران برای سربلندی ایران و افتخار برای کشور بود که پارس جنوبی را افتتاح کرد.

زنگنه با بیان اینکه امروز بخش‌هایی از پارس جنوبی افتتاح می‌شود که تاکنون افتتاح نشده است، گفت: سکوهای دریایی پارس جنوبی امروز افتتاح می‌شود گرچه برخی از آنها از مدت‌ها قبل وارد تولید شده‌اند.

وی افزود: پالایشگاه فاز ۱۴ اواخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد که به دلایل مدیریتی مشکل داشت.

وزیر نفت گفت: فاز ۱۱ آخرین فاز پارس جنوبی است که شروع کردیم و قرارداد آن منعقد شد. طرف‌های فرانسوی و چینی هر دو بعد از تحریم‌ها از کار کناره گرفتند و طرف ایرانی کار خود را انجام داد و اواخر امسال (اسفند ۱۴۰۰) اولین تولید را از این میدان خواهیم داشت.

وی اظهارداشت: در موضوع پارس جنوبی ریل‌گذاری نیز برای آینده انجام دادیم و امسال تا قبل از زمستان، ۴۰ میلیون مترمکعب گاز جدید از پارس جنوبی به دست می‌آید که در زمستان استفاده شود.

وزیر نفت گفت: مهمترین کار در پارس جنوبی که در قالب سند تهیه و به دولت بعد تقدیم کردیم این است که بتوانیم جلوی افت تولید از پارس جنوبی را بگیریم و بتوانیم حفظ و نگهداشت تولید را داشته باشیم. این نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار منابع نیاز دارد که باید تامین شود و بخشی از کارها را شروع کردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار