علی محبی خبر داد

3 سناریو برای سال تحصیلی 1400-1401

تهران (پانا) - شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با هدف بررسی روند تولید رمزینه‌های سریع پاسخ و برنامه درسی ویژه متناسب با شرایط کووید 19 تشکیل جلسه داد.

کد مطلب: ۱۲۰۴۰۲۰
لینک کوتاه کپی شد
3 سناریو برای سال تحصیلی 1400-1401

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در شروع این جلسه، علی محبی قائم مقام رئیس سازمان، ضمن تبریک عیدسعید غدیر و میلاد با سعادت امام کاظم (علیه السلام)، درباره دستور اصلی این جلسه بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی، برنامه‌های مهمی را در دست کار داریم که یکی از آن‌ها بحث رمزینه‌های سریع پاسخ است که هر چه جلوتر می‌رویم اهمیت آن بیشتر نمایان می‌شود. سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی ما را مکلف کرده‌اند که از کتاب محوری به سمت برنامه درسی محوری، بسته تربیت و آموزش محوری برویم بنابراین تولید رمزینه‌های سریع پاسخ فرصتی است تا ما به آن به عنوان گام‌های اولیه حرکت به سمت تولید بسته‌های تربیت و یادگیری نگاه کنیم.

وی افزود: در سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی، به چرخش از یادگیری حافظه‌ محوری به سمت تربیت محوری تأکید شده و توصیه شده که از تدریس مستقیم به سمت تدریس غیر مستقیم برویم. تدریس مستقیم به معنای معلم محوری و کتاب محوری محض است در حالیکه تدریس غیر مستقیم قابلیت دانش‌آموز را محور و مبدأ قرار می‌دهد.

آماده شدن 341 رمزینه سریع پاسخ در دوره ابتدایی

در ادامه جلسه، مدیران کل دفاتر به ارائه گزارشی در خصوص روند پیشرفت رمزینه‌های سریع پاسخ پرداختند.دکتر سوزنچی در این بخش گفت: در دوره ابتدایی، از مجموع 439 رمزینه سریع پاسخ، 341 رمزینه آماده شده و 98 مورد که مربوط به دروس فارسی، ریاضی و هدیه‌های آسمان است، باقی مانده است.

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری اظهار داشت: در دوره متوسطه، همکاران ما در گروه کار و فناوری اعلام کرده‌اند که محتواهای کار و فناوری متوسطه اول را تا پایان این هفته تحویل می‌دهند. بخشی از بحث کارآفرینی منتظر عقد قرارداد برای تولید است، علوم پایه در حال انجام است و کار حوزه سلامت و بهداشت تمام و وارد مرحله تدوین نهایی شده است. کار حوزه‌های آداب و مهارت‌ها، مهارت زندگی، مطالعات اجتماعی، قرآن و فارسی نیز در حال انجام است. در مورد عربی و زبان‌های خارجی نیز بارگذاری‌ها انجام شده است. گروه‌های ما اعلام کرده‌اند که در صورت همکاری‌ استودیو سمنان و رفع مشکلات، کار را تا پایان مرداد تحویل خواهند داد.

سوزنچی توضیح داد: در حال حاضر بخش کمی از محتواهای علوم و بخش کمی از محتواهای فارسی در دوره متوسطه تولیدی است. محتواهای گروه قرآن نیز تا کنون جایی بارگذاری نشده و محتواهای جدید است. در حوزه‌های فیزیک، شیمی و کار و فناوری نیز تعدادی از محتواهایی تولیدی است.

74 محتوای تولیدی در دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش

مهندس افشار بهمنی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش گفت: تا امروز 5 عنوان دروس شایستگی‌های پایه که شامل 25 رمزینه و 100 قطعه محتوایی می‌شود، با استفاده از کارت خبری که خودمان طراحی کرده‌ایم در اختیار دفتر انتشارات و فناوری آموزشی قرار گرفته و بارگزاری و بهره‌برداری شده است.

وی در بخش گزارش محتوایی و مصداقی نیز بیان کرد: در بخش تولید محتوا، 10 عنوان باقی مانده بود که در این دو هفته به دلیل محدودیت‌های اجتماعی لحاظ شده، هیچ کاری برایش انجام نشد و کار به تعویق افتاد و امیدوارم کارها به زودی انجام شود.

او افزود: در مجموع 74 عنوان محتوای تولیدی داریم که شامل 53 عنوان تولیدی پنج ماه اخیر و 21 عنوان تولیدی سه ماهه پایانی سال قبل است که از این تعداد، تولید 10 یا 11 عنوان باقی مانده که امیدواریم تولید این محتواها در دو هفته آینده نهایی شود.

در ادامه، حاضران درباره مباحث مختلفی از جمله رمزینه‌های سریع پاسخ، کارت خبر، استودیو تدوین، مالکیت معنوی محتواها و... به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

آموزش دروس کارگاهی فنی و حرفه‌ای قطعاً حضوری است

در بخش دوم جلسه که درباره برنامه درسی ویژه با شرایط کووید 19 بحث شد، افشار بهمنی بیان کرد: ما در بخش دروس عمومی از کار خوبی که دفتر تألیف عمومی و نظری زحمت کشیده است تبعیت می‌کنیم. بخش دیگر دروس کارگاهی ماست که آن آموزش‌ها قطعاً حضوری است البته با توجه به اینکه سال گذشته، آموزش‌های عمومی با لطمات بسیار جدی مواجه شد در قالب عناصر برنامه‌های درسی توصیه‌هایی داده‌ایم که هم بتوانیم آسیب‌های سال گذشته را ترمیم کنیم و هم بستر مطلوبی برای سال تحصیلی جدید داشته باشیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش در بحث هنرآموزان و نقش آن‌ها، سرفصل محتوایی پیش‌بینی شده که در شهریورماه برای 31 دبیرخانه کشوری ما، دوره‌های ضمن خدمت و توانمندسازی برگزار شود. در بحث عنصر ارزشیابی نیز پیشنهاد شده که در یک ماهه اول سال تحصیلی، در خصوص احراز شایستگی‌ها به صورت تجمیعی تراکمی، آموزش‌ها و سنجش ما از پودمان‌های سال گذشته هنرجویان صورت بگیرد تا بستر مناسبی برای آموزش‌های سال جدید باشد.

سه سناریو برای سال تحصیلی 1400-1401

در ادامه سوزنچی گزارشی درباره فعالیت‌های انجام شده در دفتر تألیف کتاب‌‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری در خصوص برنامه ویژه کرونا ارائه کرد.

سپس علی محبی با اشاره به اینکه برای سال تحصیلی آینده سه سناریوی آموزش حضوری، آموزش غیر حضوری و آموزش نیمه حضوری مطرح است، بیان کرد: اینکه آموزش به صورت صد درصدی حضوری باشد، ایده‌آل ما است ولی این محقق نخواهد شد. از طرفی، آموزش و پرورش درصدد این است که کلاس‌ها به صورت صد درصد غیر حضوری نباشد زیرا معتقدند که واقعاً دانش‌آموزان آسیب دیده‌اند. بنابراین محتمل است که کلاس‌ها به صورت ترکیبی برگزار شود و دانش‌آموزان به صورت شیفتی و با رعایت فاصله‌ اجتماعی، دو یا سه روز در هفته در کلاس‌ها حضور پیدا کنند.

معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری افزود: آنچه که ما در سازمان پژوهش مد نظر قرار داده‌ایم این است که مهارت‌ها، ارزش‌ها و مفاهیمی که می‌خواهیم در دروس مختلف آموزش دهیم را برای معلمان مشخص کنیم تا معلمان و مدرسه دست‌شان برای شیوه آموزش باز شود. به اعتقاد بنده، در این صورت هم مشارکت معلمان و مدارس را به همراه خواهیم داشت و هم به ما کمک می‌شود که به جای کتاب محوری محض به سمت برنامه محوری برویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار