حسین غلامی در گفت‌وگو با پانا

ناکامی در المپیک واقعیت دوومیدانی ایران بود

تمجیدهای کاذب باعث شد فرزانه فصیحی رکورد خودش را هم تکرار نکند/ جای فصیحی باید ریحانه مبینی به المپیک می‌رفت/ آخرین زور حسن تفتیان همین رکورد بود

تهران (پانا) - قهرمان سابق دوومیدانی ایران معتقد است ناکامی دوومیدانی ایران در المپیک توکیو قابل پیش‌بینی بوده است.

کد مطلب: ۱۲۰۳۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد
ناکامی در المپیک واقعیت دوومیدانی ایران بود

حسین غلامی در گفت‌وگو با پانا درباره عملکرد نمایندگان دوومیدانی ایران در بازی‌های المپیک 2020 توکیو گفت: از اول هم مشخص بود که با این نماینده‌ها، دوومیدانی ایران در المپیک راه به جایی نمی‌برد متاسفانه نمایندگان ایران حتی رکوردهای خود را تکرار نکردند. من پیش از این گفته بودم حضور فرزانه فصیحی در المپیک را باید به فال نیک بگیریم اما متاسفانه تبلیغات گسترده‌ای که روی این دو‌میدانی‌کار صورت گرفت و تعریف و تمجید‌های کاذب که از سوی مسئولان ورزش به راه افتاد، باعث شد تا او حتی رکورد خودش را هم تکرار نکند. »

وی ادامه داد: « عملکردی که فرزانه فصیحی در بازی‌های المپیک از خود نشان داد به خوبی بیانگر این بود که او دونده صد متر نیست و این دوومیدانی کار بی جهت به المپیک رفته بود و باید فرصت را در اختیار ریحانه مبینی که رکورددار پرش طول در ایران است و از طرفی سن و سال کمی هم دارد گذاشته می‌شد. مشخص است ورزشکاری که ۲۹ سال سن دارد به لحاظ توان بدنی و سرعتی ضعیف شده است و حتی اگر به فیلم رقابت او با سایر دوندگان توجه کنید در انتهای مسیر دو، شتاب منفی بیشتری داشت. »

کارشناس دومیدانی کشورمان همچنین در ادامه صحبت‌هایش به عملکرد حسن تفتیان اشاره کرد و گفت: « تفتیان بسیار عالی بلند شد و حتی در ابتدای دویدن‌اش حریفان از او عقب بودند، اما او هم مثل خانم فصیحی وقتی به انتهای خط رسید شتاب منفی زیادی داشت. این نشان می‌دهد که آنها تمرینات مناسب نداشتند و نوع تمرینات شان کم بوده است به همین خاطر دارای شتاب منفی زیادی بودند. من فکر می‌کنم نتیجه‌ای که تفتیان کسب کرد بهترین عملکرد او در مسابقات رسمی مثل جهانی، آسیایی و المپیک بود.او تاکنون زیر ۱۰.۲۰ صدم ثانیه ندویده بود بنابراین این رکورد بهترین نتیجه‌ای بود که تفتیان می‌توانست در یک مسابقه رسمی ثبت کند. من اعتقاد دارم او آخرین قدرتش همین قدر است و رکورد اصلیش هم همین رکوردی است که در المپیک ثبت کرد. »

غلامی با بیان اینکه المپیک توکیو یکی از از ضعیفترین نتایج دوومیدانی رقم خورد عنوان کرد: « به اعتقاد من دوومیدانی ایران در المپیک لندن بهترین نتیجه را کسب کرد و ضعیف‌ترین نتیجه هم مربوط به المپیک توکیو بود. ما باید از همین حالا کار را برای المپیک بعد آغاز کنیم. سه سال تا المپیک ۲۰۲۴ زمان باقی نمانده و این مدت زمان بسیار اندک است. بنابراین از همین حالا باید سرمایه‌گذاری روی جوانان و نوجوانان انجام دهیم و تنها روی برخی از رشته‌ها سرمایه‌گذاری نکنیم. این یک واقعیت است که کشور ما به لحاظ شرایط آب و هوایی ، جسمانی، رنگ پوست در رشته‌های سرعتی چندان موفق نیست و به جای آن در ماده‌های استقامت و نیمه استقامت حرف برای گفتن دارد بنابراین فدراسیون باید کار غربالگری را بعد از المپیک توکیو آغاز کند. با برنامه مدون پیش برود از استان‌ها و هیئت‌ها بخواهد که برنامه‌های خود را ارائه دهند. »

وی تاکید کرد: « متأسفانه هیچ‌ یک از هیئت‌های استانی برنامه محور و هدف‌گذاری نیستند. فدراسیون باید به عنوان متولی آنها را در مسیر هدف گذاری قرار دهد تا مشخص شود در فلان استان تا ۴ سال آینده دوومیدانی به چه نقطه‌ای می‌رسد. ما باید از همین حالا پشتوانه‌سازی روی جوانان و نوجوانان را آغاز کنیم و قدم اول آن باید از هیئت های استانی آغاز شود.

غلامی در پاسخ به این سوال که آیا زمان خداحافظی احسان حدادی از دو‌ومیدانی رسیده است یا خیر عنوان کرد: « من اعتقاد دارم امثال حدادی و تفتیان باید در آکادمی که مخصوص به دو‌ومیدانی است حضور داشته باشند تا افرادی که مستعد این رشته هستند را تشویق شوند و بتوانند آینده دو‌ومیدانی را بسازند. حضور این افراد در آکادمی می‌تواند به آینده دومیدانی کمک بسیار زیادی کند. از طرف دیگر اگر قرار باشد مربی خارجی در دوومیدانی ایران حضور داشته باشد باید از مربیان تاثیرگذار استفاده کنیم. متاسفانه در این چند سال مربیان خارجی درجه ۵ و ۶ را به دو میدانی ایرانی آوردند از طرفی مربیان داخلی هم در کنار آنها باید با علم روز همراه باشند. فدراسیون‌ باید با فدراسیون‌های جهانی تعامل داشته باشد. اصلی‌ترین عامل موفقیت یک فدراسیون ارتباطات قوی بین‌المللی است. باید واحد آموزش و کمیته فنی فدراسیون تغییر کند و در کنار آن از بزرگان و پیشکسوتان دوومیدانی استفاده شود یک کارگروه قوی باید تشکیل شود تا نظرات را به صورت جمعی و کارشناسی بررسی کنند. »

وی خاطرنشان کرد: « از طرفی در بحث باشگاه‌ها و مسابقات لیگ باید تغییر و تحولاتی اتفاق بیفتد. برای ورزشکارانی مثل احسان حدادی و حسن تفتیان باید اسپانسرهای خاص پیدا شود. تا باشگاه‌های دیگر هم باید انگیزه حضور در مسابقات لیگ را داشته باشند و تنها یک باشگاه چندین ملی‌پوش را در اختیار نگیرد. با این شرایط مسابقات لیگ هم با کیفیت بیشتری برگزار خواهد شد. »

غلامی گفت: « این تمام اقداماتی است که رئیس فدراسیون بعد از مسابقات المپیک باید مدنظر قرار دهد البته من به آینده روشن امیدوارم به این خاطر که صیامی از خانواده دو‌ومیدانی است و می‌تواند اتفاقات خوبی در این رشته رقم بزند. اما یک واقعیت است که دوومیدانی به یک پوست اندازی نیاز دارد. کسانی هم که در المپیک زحمت کشیدند اما نتایجشان واقعیت دوومیدانی را نشان داد. این نتایج یک تلنگر خوبی برای مسئولان فدراسیون است تا به فکر آینده و المپیک بعد باشند. »

کارشناس دومیدانی همچنین در ادامه صحبت‌هایش و عدم حضور پیرجهان در المپیک اشاره کرد و گفت: « متاسفم از اینکه پیر جهان را در این مسابقات نداشتیم او یکی از جوانان خوب دوومیدانی است که می‌تواند آینده‌دار باشد. اما به خاطر این ویروس نتوانست در المپیک حاضر شود. البته من به پیرجهان خرده نمی‌گیرم و نمی‌گویم او رعایت نکرده و به ویروس کرونا مبتلا شده است چرا که الان طبق آماری که ستاد برگزاری بازی‌ها در المپیک اعلام می‌کند ورزشکارانی هم که در دهکده حضور دارند برخی از آنها تستشان مثبت می‌شود بنابراین این به خاطر بی توجهی یا عدم رعایت نکردن از سوی ورزشکاران اتفاق نیفتاده است. »

غلامی عنوان کرد: « برخی از دوومیدانی کاران مثل احسان حدادی و حسن تفتیان می‌توانند کار خود را شروع کنند و تمرینات‌شان را در آکادمی پیگیری کنند به دنبال آن علم روز خود را در اختیار جوانان آینده‌ساز قرار دهند. وقتی شرایط به این سمت برود حدادی هم تمرینات خود را ادامه می‌دهد و هم به عنوان مسئول آکادمی دوومیدانی شناخته می‌شود و یک درآمد‌زایی هم به وجود می‌آورد اما نباید بزرگان دوومیدانی را به حال خودمان خودشان رها کنیم این افراد نباید خیلی زود کنار بروند و حتی اگر از دنیای قهرمانی هم خداحافظی کنند باید علم خود را در اختیار مستعد این قرار دهند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار