به دستور رئیس جمهور فردا صورت می‌گیرد؛

حدود 11 هزار میلیارد تومان طرح‌های‌ ریلی و آزادراهی افتتاح می‌شود

تهران (پانا) - همزمان با هشتاد و ششمین برنامه افتتاح طرح‌های جهش تولید، فردا و به دستور رییس جمهوری ۱۰ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان طرح آزادراهی و ریلی در هفت استان کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

کد مطلب: ۱۲۰۳۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
حدود 11 هزار میلیارد تومان طرح‌های‌ ریلی و آزادراهی افتتاح می‌شود

به گزارش ایرنا، فردا (پنج شنبه) در هشتاد و ششمین برنامه افتتاح طرح‌های جهش تولید در دولت تدبیر و امید ۱۰ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان طرح ریلی و آزادراهی افتتاح می‌شود.

این طرح ها با دستور رییس جمهوری در استان‌های یزد، فارس، زنجان، قزوین، اصفهان، البرز و مازندران به بهره‌برداری خواهد رسید.

نخستین طرح مهمی که فردا با دستور رییس جمهوری افتتاح خواهد شد، عبور آزمایشی از «تونل البرز» به عنوان بزرگترین تونل جاده‌ای خاورمیانه به همراه راه‌های دسترسی به آن به طول ۹ کیلومتر است که در منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال قرار دارد.

منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال با همکاری و مشارکت بنیاد مستضعفان و دولت در حال احداث است. دولت قصد دارد در فاز نخست تونل البرز شرقی و دو جاده دسترسی ابتدا و انتهای آن را افتتاح کند. طول جاده‌های دسترسی دو طرف ۲.۵ کیلومتر و طول تونل البرز هم ۶.۴ کیلومتر در مجموع حدود ۹ کیلومتر است.

قرار است این مسیر برای ایام پیک ترافیک یا زمان‌هایی که ضرورت ایجاب می‌کند باز شود تا مردم بتوانند از این مسیر عبور کنند و گردنه سخت، برف‌گیر و حادثه‌خیز جاده موجود حذف شود. بدین ترتیب مسیرِ رفت از طریق جاده دسترسی و داخل تونل البرز و مسیر برگشت هم از طریق جاده قدیم و داخل تونل قدیم کندوان انجام می شود.

جزییات مسیرهای ریلی قابل افتتاح

فردا همچنین عملیات بهره‌برداری و افتتاح مسیر ریلی «یزد-اقلید» آغاز خواهد شد. راه‌آهن یزد-اقلید از ابرکوه می گذرد و امکان اتصال ریلی به یاسوج را هم در آینده فراهم می کند. طول راه‌آهن یزد-اقلید ۲۷۰ کیلومتر است و از مزایای آن انتقال بار مراکز مهم صنعتی، معدنی، کشاورزی و جمعیتی حوزه نفوذ طرح در شبکه سراسری راه‌آهن و انتقال مسافر است.

دولت در تلاش برای تکمیل حلقه مفقوده محور ترانزیت ریلی شمال شرق-جنوب غرب و نیز جنوب شرق - جنوب غرب کشور، این خط‌آهن را ساخت و اکنون افتتاح می‌کند.

بر اساس اعلام مسوولان وزارت راه و شهرسازی در سال اول بهره‌برداری از این مسیر ریلی، میزان ترافیک این خط ریلی ۴ میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر خواهد بود و در سال بیستم بهره‌برداری این رقم به ۷ میلیون تن بار و ۳ میلیون نفر مسافر می‌رسد.

خط‌آهن یزد-اقلید تسهیل جابه‌جایی بار و مسافر در درون شبکه ریلی کشور را رقم می‌زند و تاثیر بسزایی برای استان‌های جنوب شرقی کشور و ارتباط آنها با مرکز کشور دارد؛ همچنین ‌استان‌های شمال شرق و جنوب غرب کشور از مزایای این خط ریلی برخوردار می‌شوند.

فردا هم چنین عملیات ریل گذاری مسیر راه‌آهن خاش - زاهدان به عنوان بخشی از راه‌آهن چابهار - زاهدان و مسیر ریلی بستان‌آباد به ایستگاه خاوران در تبریز نیز به پایان خواهد رسید.

۲ پروژه «خط دوم ریلی قزوین - زنجان» به طول ۱۸۲ کیلومتر و بخش باقی‌مانده از «خط دوم راه آهن بافق به زرین‌ دشت اصفهان» نیز به طول ۱۰۶ کیلومتر از پروژهای آماده افتتاح است. افزایش ظرفیت خطوط قدیمی مهترین دلیل افتتاح خط دوم این مسیرهای ریلی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار