مسئول کتابخانه ملاصدرای شهرستان اشتهارد در گفت گو با پانا تشریح کرد:

چگونگی ایجاد فرهنگ کتابخوانی در کودکان و نوجوانان

کرج (پانا)- امروزه با گسترش ویروس کرونا و تغییر مسیر آموزشی دانش آموزان و ارتباط مستمر آنها با فضای مجازی روند مطالعه آنها دستخوش تغییرات زیادی شده است.

کد مطلب: ۱۱۹۶۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد
چگونگی ایجاد فرهنگ کتابخوانی در کودکان و نوجوانان

مجید قاجارگیر مسئول کتابخانه ملاصدرای شهرستان اشتهارد در رابطه با کتابخوانی و مطالعه کتاب در کودکان و نوجوانان در گفت گو با پانا عنوان کرد: « متاسفانه کرونا و دغدغه مسائل مربوط به این بیماری تاثیرات منفی بر میزان مطالعات کودکان و نوجوانان گذاشته است این عامل باعث پایین آمدن میزان مطالعه شده‌ است »

وی در ادامه افزود: «دردوران کرونا بهترین راه، جهت ایجاد فرهنگ کتابخوانی استفاده از فضای مجازی به شکل سالم است. از جمله فضای اسکای روم که ما می توانیم اعضای علاقه‌مند به مطالعه را به این فضا سوق دهیم و با برگزاری نشست‌های کتابخوانی، فرهنگ کتاب وکتابخوانی را افزایش دهیم.»

قاجارگیر در ادامه نقش والدین و سایر عوامل را در ایجاد فرهنگ کتابخوانی این طور بیان کرد:« استفاده از ظرفیت والدین که نقش مهمی در خانواده جهت افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند، برگزاری مسابقات کتابخوانی با شیوه های مختلف برای مثال خلاصه نویسی کتاب، نقاشی، روزنامه نویسی، برگزاری نشست های کتابخوان، استفاده از مناسبتهای مختلف سال مانند ولادت ها، شهادت‌ های ائمه اطهار، دهه فجر، دهه کرامت و...، استفاده از ظرفیت مراکز فرهنگی از جمله مدارس، مساجد، بسیج و...، فضاسازی و زیباسازی کتابخانه های عمومی در جهت جذب بهتر و بیشتر اعضای کودک، استفاده از ابزار های جذاب مانند اسباب بازیها و وسائل سرگرمی و فکری که این امر موجب جذب بیشتر کودکان به کتابخانه و در نتیجه آشنایی با منابعی که تا آن روز آن منابع را ندیده اند می شود.»

این مسئول در پایان اظهارکرد:« مهمترین عاملی که باعث افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی می شود موضوع نیاز است. چرا که تا وقتی ما به چیزی نیاز نداشته باشیم سراغ آن نخواهیم رفت. پس باید با اجرای یکسری فعالیت های خلاقانه این نیاز را در کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم.»

خبرنگاران: محمدرضا علیمرادی و مهدی خاتمیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار