در وبینار محیط زیستی «بخشی از راه‌حل» مطرح شد؛

حفاظت از محیط زیست الگوهای پایدار می‌خواهد

تهران (پانا) - هفتمین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی «بخشی از راه‌حل» با موضوع «چشم اندازهای حفاظت و احیاء زیست‌بوم‌های تالابی و دریایی» برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۹۲۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد
حفاظت از محیط زیست الگوهای پایدار می‌خواهد

در این وبینار، دکتر افشین دانه‌کار، عضو هیات علمی گروه محیط‌ زیست دانشگاه تهران، سیروس زارع، دبیر تشکل احیاکنندگان تالاب بین‌المللی کمجان، مهری اثنی‌عشری، مدیر ملی حفاظت از تالاب‌های ایران و امین شول سیرجانی، سردبیر روزنامه محیط زیستی پیام‌ما حضور داشتند.

امروزه نگاه علمی به حفاظت ممنوعیت استفاده نیست بلکه نگاه مدیریت پایدار است. این را دکتر افشین دانه‌کار، گفت و ادامه داد: ما برای حفاظت از محیط زیست باید الگوها و چارچوب‌های استفاده پایدار را تدوین و پیاده‌سازی کنیم. در غیر اینصورت هجمه‌ها و استفاده‎های ناپایدار باعث بحران‌های بیشتری در آینده خواهند شد.

دانه‌کار در خصوص تنوع تالاب‌ها گفت: در کشور از لحاظ تنوع تالاب‌ها دارای وضع خوبی هستم اما در مدیریت تالاب‌ها موفق عمل نکرده‌ایم.

عضو هیات علمی گروه محیط‌ زیست دانشگاه تهران ادامه داد: در بحث احیای تالاب‌ها و حل مشکلات از جامعه دانشگاهی صرفا در بخش فشار کمک گرفته می‌شود در حالی که این رویکرد باید همیشه وجود داشته باشد تا بتوانیم از خسارت‌های وارد شده در بخش فشار جلوگیری کنیم.

دانه‌کار از انجام مطالعات مختلف در خصوص تالاب‌ها و تعیین تنش‌ها و پیشران های تهدید و فشار بر تالاب خبر داد و گفت: چارچوب‌های تدابیر و راهکارها برای تالاب‌ها تدوین شده است که بایستی در بخش اجرا مورد توجه قرار گیرند. توسعه نادرست در کشور باعث ایجاد فشارهایی بر اکوسیستم‌های تالابی و در نتیجه آن ایجاد بحران های کنونی شده است. برای گذر از فشار بایستی ارتباط و تعامل بخش علمی، اجرایی و مدنی با قدرت پیگیری شود.

نتایج پژوهش در حوزه تالاب‌ها به دست رسانه‌ها نمی‌رسد

نقطه ضعف اول تقلیل دادن موضوعات محیط زیست به بخش‌های خاصی از محیط زیست است. امین شول سیرجانی صحبت خود را این گونه آغاز کرد و ادامه داد: تالاب‌ها دارای بخش‌های پیچیده‌ای هستند و فعالیت‌های رسانه‌ای کمتری در این بخش صورت گرفته است. نتایج پژوهش‌ها به ویژه در حوزه تالاب‌ها به دست رسانه‌ها نمی‌رسد و این از دیگر نقاط ضعف در این حوزه است؛ از طرفی برخی کنشگران در همه مسائل محیط زیست اظهار نظر تخصصی می‌کنند و این از مشکلات دیگر در حوزه رسانه و محیط زیست است.

شول با اشاره به این که به طور کلی تالاب‌های ایران وجوه و کارکردهای مختلفی دارند، گفت: در خصوص انعکاس رسانه‌ای تالاب‌ها باید به همه این وجوه بپردازیم تا به درک دقیق‌تری از بحران خشک شدن تالاب‌ها برسیم و مخاطب بتواند دید جامعی را دریافت کند.

سردبیر روزنامه پیام‌ما تاکید کرد: باید بانک جامع اطلاعاتی از متخصصان حوزه‌های مختلف محیط زیست داشته باشیم تا بتوانیم درخصوص موضوعات مختلف به متخصص همان حوزه دسترسی داشته باشیم.

پایش‌های آنلاین وضعیت تالاب های کشور راه‌اندازی می‌شود

مهری اثنی عشری، به تدوین طرح حفاظت از تالاب های ایران سال‌های اخیر و تلاش آن برای پیاده‌سازی مفهوم رویکرد مدل زیستی بومی برای مدیریت تالاب ها اشاره کرد. این مفهوم نیاز داشت که بتوانیم فعالیت بین بخشی را برای مدیریت تالاب‌ها به شدت پیگیری کنیم؛ برای اینکار ابتدا سه تالاب به صورت پایلوت انتخاب و سپس باقی تالاب ها به این طرح اضافه شدند.

اثنی عشری گفت: در بخش‌های قوانین و مقررات باید برنامه ریزی شود تا هم قوانین مورد نیاز وضع شده و از قوانین موجود بتوانیم به صورت بهینه برای حفاظت از تالاب‌ها استفاده کنیم.

مدیر ملی حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: همچنین به دنبال راه‌اندازی پایش‌های آنلاین وضعیت تالاب‌ها در کشور هستیم که به کمک داده‌های مستخرج شده بتوانیم در تعیین رویکردهای مدیریتی با دقت و صحت بیشتری عمل کنیم.

از همه ظرفیت‌ها برای احیای تالاب‌ها استفاده کنیم

سیروس زارع نیز از ناتوانی در احیای تالاب‌ها گفت و توضیح داد: اکنون به خاطر بحران‌های آبی و عدم تخصیص حق آبه ها تالاب قادر به ارائه خدمات همه جانبه خود در کشور نیستند. در استان فارس پنج رامسر سایت وجود دارد که تنها تالاب کمجان و آن هم به همت گروه‌های مردمی توانسته است بقا داشته و احیا شود.

زارع گفت: در فعالیت‌ها باید به تولید آب برسیم و فعالیت‌ها باید در راستای این باشد که بتوانیم برای تالاب آب را فراهم کنیم.

دبیر تشکل احیاکنندگان تالاب بین‌المللی کمجان از استفاده کشت‌های جایگزین برای این کار اشاره کرد و توضیح داد: کشت‌های جایگزین باید به صورت جدی تری مورد توجه قرار گیرند، در منطقه‌ای که مشکل کم آبی وجود دارد کشت برنج استراتژی قابل قبولی نیست. انتظار داریم که نگاه‌ها جدی و نزدیک به واقعیت باشد؛ باید به دنبال گمشده‌ها در بخش تالاب‌ها باشیم و بتوانیم از همه ظرفیت‌ها برای احیای تالاب‌ها استفاده کنیم.

لازم به ذکر است در این همایش‌ها ۲۸ نفر از اساتید، مسئولان، اصحاب رسانه و فعالان مدنی حوزه محیط زیست در قالب ۷ پنل با موضوعات محوری نیم قرن حفاظت از زیست بوم های ایران، نقش ارزیابی و پایش در رسیدن به توسعه پایدار، نقش رویکرد های مشارکتی در حفاظت از تنوع زیستی، آموزش خانواده و کودکان برای حفظ محیط زیست، الزامات حقوقی محیط زیست در توسعه صنایع، محیط بانان و استانداردهای حفاظت فیزیکی از محیط زیست در ایران و جهان و همچنین چشم اندازهای حفاظت و احیاء زیست بوم‌های تالابی و دریایی به نقد و بررسی موضوعات پرداخته و چالش‌ها و رویکردهای اجرایی آن را بررسی کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار