نامزدهای ریاست‌جمهوری پیش از آخرین مناظره چه گفتند؟

تهران (پانا) - نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از ورود به محل برگزاری آخرین مناظره، درباره نحوه ارتباط خود با مردم و تعاملات بین رئیس‌جمهور و مردم و نیز نحوه آشنایی با دغدغه‌هایی مردم توضیح دادند.

کد مطلب: ۱۱۹۱۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد
نامزدهای ریاست‌جمهوری پیش از آخرین مناظره چه گفتند؟

اظهارات 7 نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری پیش از آغاز آخرین مناظره، به شرح زیر است:

علیرضا زاکانی: بر خود واجب می‌دانم صدای فروخفته غارت‌شدگان باشم

«ابتدا لازم است ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر را به ویژه به دختران عزیز مدافع حرم و شهدا تبریک بگویم. اطلاعاتم را از طریق گزارشات مختلفی که به دستم می‌رسد، در ابعاد مختلف به دست می‌آورم، گزارشاتی که دقیق و تخصصی است. خودم هم هفته‌ای دو روز در بین جامعه حضور دارم پنج‌شنبه و جمعه به خانه مردم در بازار و کوچه و محله و مسجد می‌روم و پای صحبت‌های مردم می‌نشینم؛ لذا اطلاعات‌ام از جامعه به صورت کارشناسی منعکس می‌شود و هم به صورت عینی با حضور در بین مردم آنها را به دست می‌آورم. امروز روز آخر مذاکرات است. مردم ما عزت دارند اگر مردم ما نبودند ما به عنوان مسئول اینجا حضور نداشتیم. پس خیلی نامردی و ناجوانمردی است که نام مردم را به زبان بیاورند اما آنچه را که مردم داده‌اند را راهزنی می‌کنند این نامردی و ناجوانمردی است که با نام زنان، جوانان، ایثارگران و بازنشستگان و اقوام بزرگوار و مذاهب محترم عده‌ای به دنبال کاسبی هستند.

امروز رقابت بین غارت‌زدگان و غارت‌شدگان است. کسانی که غارت‌زدگی دارند و کسانی که غارت شدند. من خود را صدای مظلوم غارت‌شدگان می‌دانم. روزی به عنوان رزمنده جانمان را کف دست گرفته و به میدان رفتیم و مقابل متجاوز خارجی قد علم کرده و از میهن‌مان دفاع کردیم. امروز هم با همه وجود در مقابل غارت کنندگانی قرار داریم که غارت زدگی را پیشی کرده‌اند و آبرو و جان و مال مردم را هدف قرار داده‌اند. بر خود واجب می‌دانم که با تمام توان مقابل این افراد با ادله درست و قاطع بایستم و صدای فروخفته غارت‌شدگان باشم. ان‌شاالله با حرف‌های جدید و دست پر، مشت کسانی که می‌خواهند مجددا مردم را دچار فریب و جامعه را با دروغ‌شان دچار تشکیک کنند باز می‌کنیم و به وظیفه‌مان عمل خواهیم کرد.»

محسن رضایی: 450 هزار یارانه می‌دهم، مدام نگویید از کجا می‌آورید

«تبریک به بانوان و دختران عزیز ما زمانی است که سهم آنها از زندگی و اقتصاد داده شود. بانوان ما 50 درصد کشور ما را تشکیل می‌دهند اما فقط در 13 درصد از اقتصاد ملی سهم دارند و این سهم باید افزایش یابد. برنامه ما این است که از خانه تا کسب و کارها و ورزش و اداره کشور و در هیات دولت برنامه جامعی برای مشارکت بانوان داشته باشیم و داریم. مساله دیگر این است که با شعار و وعده دادن نمی‌توان به مشکلات مردم رسیدگی کرد. دولت باید یک شناخت کافی از مشکلات کشور و مشکلات هشت سال آینده داشته باشد و راهکاری برای آنها داشته باشد، از این رو دولت ما هم دولت علمیاتی است هم راهبردی. ما می‌دانیم علت مشکلات چیست و پیش‌بینی برای رفع آنها برای هشت سال آینده هم داریم و راهکارهای‌مان هم علمی و پژوهشی است.

مردم به ما کاندیداها اعتماد نمی‌کنند و هنوز یخشان آب نشده است؛ البته هنوز هفت روز تا انتخابات باقی مانده است و در این هفت روز ان شاءالله تصمیم می‌گیرند. متاسفانه دولت‌مردان نمی‌روند با مردم صحبت کنند و می‌گویند همینه که هست و از مردم عذرخواهی نمی‌کنند، مردم صبح از خواب بیدار می‌شوند و می‌بینند قیمت بنزین سه برابر شده است و مسوولان می‌گویند همینه که هست. اما دولت ما به "هیمنه که هست" پایان می‌دهد. ما معتقدیم در حل مشکلات از مردم نباید عقب بیفتیم، دولت ما به مردم می‌گوید بیایید نه اینکه بروید. ما خط مقدم نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم خواهیم بود.

دولت ما سه برنامه در سطح ملی، مناطق کشور و برنامه در سطح اقتصاد زندگی دارد که همان "طرح کفایت زندگی" است که پنج محور دارد؛ یکی یارانه 450 تومانی است، مدام نگویند این منابع را شما از کجا می‌آورید؟ اگر شما دزدی نکرده باشید کاری با شما نداریم. ما منابع آن را مشخص کردیم و حتما به 40 میلیون نفر در مرحله اول و در مرحله بعد 60 میلیون نفر خواهیم داد. همچنین مورد بعدی مسکن سهل و آسان با اقساط 50 ساله از همه بانک‌هاست نه فقط بانک مسکن. کسب و کار خانگی و توزیع 30 درصد سهام صنعت نفت کشور است و با این اقدامات در حقیقت به کفایت زندگی می‌رسیم یا ایران و اقتصاد بدون فقیر. در سطح ملی 14 پروژه را اجرا می‌کنیم و اقدامات دیگر، اینها معماری نوین اقتصاد است، اما بدون اصلاح از درون اینها ممکن نیست. اصلاح از دورن و باز معماری اقتصاد ملی را باید انجام دهیم.»

محسن مهرعلیزاده: اگر نگاه مسئولان به مردم ارباب و رعیتی نباشد، مسئولان بهتر با دغدغه مردم آشنا می‌شوند

«به نظر من دغدغه‌های مردم در صورتی شناخته می‌شوند که دولت و حاکمیت امکاناتی را فراهم کند که صدای مردم بدون هیچگونه سانسور و تغییری به گوش مسئولین برسد. زمانی که نهادهای اجتماعی بتوانند پیام‌رسان‌های جدی مردم باشند دغدغه‌های مردم شناسایی می‌شود. زمانی که دولت از متخصصان استفاده کند دغدغه‌های مردم بهتر شنیده می‌شود؛ همچنین وقتی شفافیت باشد، قطعاً دغدغه‌های مردم به روشنی و وضوح روشن خواهد شد. اگر نگاه مسئولین به مردم از بالا به پایین و ارباب و رعیتی نباشد، مسئولین بهتر با دغدغه‌های مردم آشنا می‌شوند. اگر قوه مقننه ما متشکل از نمایندگان واقعی مردم باشد و نمایندگانی که واقعاً با مشکلات مردم آشنا هستند، انتخابات شوند در این صورت دغدغه‌های مردم از طریق مجلس و تریبون‌های مجلس به گوش مسولین می‌رسد و در نتیجه تبدیل به قوانین و مقررات می‌شود. امیدوارم بتوانم دغدغه‌های مردم را بازگو کنم و ان شاءالله بتوانیم با هم‌فکری مردم برای آینده کشوری بسیازیم که حداقل مشکلات را داشته باشد.»

سیدابراهیم رییسی: شرط مدیر موفق مردمی بودن است

«از اولین شرایط برای مسولیت در نظام جمهوری اسلامی ارتباط با مردم و در مردم و با مردم بودن است. شکایات و دغدغه‌های مردم را باید شنید. من هم نامه‌های مردم را می‌بینم و هم از فضای مجازی آنها را رصد می‌کنم. یکی از بخش‌های مهم حضور من در استان‌ها، ارتباط با مردم است. از شروط یک مدیر موفق، مردمی بودن است. در دستگاه قضایی گفتم مدیر سه شرط اساسی را باید داشته باشد اعم از مردمی بودن و ضد فساد بودن و روحیه انقلابی داشتن و همچنین اینکه برای مسایل بهانه تراشی نکند و کار را به پیش ببرد.»

عبدالناصر همتی: رئیس‌جمهوری باید منتخب اکثریت مردم باشد نه اقلیت مردم

«رییس‌جمهوری لازم است منتخب اکثریت مردم باشد، رییس‌جمهوری نباید منتخب اقلیت مردم باشد و اگر رییس‌جمهوری را اکثریت مردم انتخاب کنند تعاملش با مردم هم قوی خواهد بود. معلوم است که رییس‌جمهوری باید در میان مردم باشد درد آنها را بفهمد و زندگی شان را بشناسد. معنا ندارد رییس‌جمهوری در اتاق شیشه‌ای قرار گیرد و گزارش‌ها به او برسد. ما باید نگاهی دیگری به رییس‌‌جمهوری و به ارتباط مردم با حاکمیت داشته باشیم. الان ارتباط مردم با حاکمیت سست شده و امیدوارم در این انتخابات این فاصله به حداقل برسد. برخی کاندیداها گفته‌اند همتی از اهل سنت و زنان حرف می‌زنند که رای بگیرند. نه ما زندگی‌مان با اینهاست. شاید برای آنان تعجب‌آور است اما برای ما نه. من همسرم را به تلویزیون فرستادم که جای من صحبت کند و همه بعد از من سایر کاندیدها همین کار را کردند و بچه‌ها و زنان‌شان را فرستادند. من خوشحالم که آنان همین روش را رفتند. من از جمله کسانی هستم که مرتب در میان مردم هستم و مشکلات آنان را می‌شناسم. امیدوارم جمهوریت نظام را در این انتخابات تقویت کنیم.»

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: آمریکایی‌ها فقط زبان اقتدار را متوجه می‌شوند

«لازم است که از مردم عزیز ایران تشکر کنم. بعد از مناظره اول من و ستادم با سیل مراجعات فراوان از اقصی‌ نقاط کشور مواجه شدیم. از این‌که مورد لطف مردم قرار گرفتم خدا را شاکرم و امیدوارم همچنان حامی من و دوستانم باشند. کسی جز با بودن در میان مردم نمی‌تواند دغدغه مردم را درک کند و این دغدغه‌ها بدون حضور و مداومت دائمی با مردم قابل درک نیست. لازمه مدیر بودن در جمهوری اسلامی ایران نیز همراهی با مردم است. امیرالمومین (ع) می‌فرمودند روزی دو بار از دارالحکومه خارج شو و در میان مردم باش. قبلا بعضی دوستان از من پرسیدند که موضع تو درباره مذاکراتی که انجام می‌شود و آینده برجام چیست؟ هر دولتی سر کار بیاید متعهد به قراردادهای بین‌المللی است، ولی ما حتما کاری می‌کنیم که مردم از مزایای آن برخوردار باشند. کار آمریکایی‌ها کش دادن مذاکرات است که دست بالاتر را داشته باشند و طرف مقابل هم چیزی گیرش نیابد و فقط زبان اقتدار را متوجه می‌شوند، اما ما دست پری داریم. آنها خواهند فهمید که به زودی باید به مذاکرات به صورت عملی فیسله بدهند و نباید گذاشت زمان به نفع طرف مقابل باشد. ما چرخه زمان را به نفع ملت ایران تغییر می‌دهیم. امیدواریم خیلی زود نتایج عملی مذاکرات در دولت سلام مشهود باشد.»

سعید جلیلی: هزاران ساعت جلسه داشته‌ایم تا دغدغه مردم را بشناسیم

«دغدغه مردم چیزی نیست که با یک گزارش و صرف یک بار حضور در جمع مردم فهمیده شود. رئیس جمهور باید دغدغه همه مردم را بداند. رئیس جمهور یک وزیر نیست که فقط یک موضوع را بداند و رئیس یک بخش از مردم هم نیست. در هشت سال گذشته ما به ۳۱ استان سفر کرده و در شهرها، روستاها، دانشگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی حضور داشته و جلسات متعددی با اقشار مختلف برگزار کردیم. هزاران ساعت جلسه داشته‌ایم تا به معنای واقعی آنچه که دغدغه مردم است را بشناسیم و دنبال راه‌حل باشیم و پاسخ داشته باشیم. بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های مردم شاید سخت‌تر از کرونا باشد اما شکل کرونا نیست که ناشناخته باشد. پاسخ مشکلات و دغدغه‌ها مشخص بوده و راه‌حل روشنی وجود دارد و فقط یک اراده جدی و قدرتی فراتر از بازی‌های جناجی و سیاسی لازم دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار