اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

آغاز موج چهارم کرونا؛ کشور دوباره قرمز شد

تهران (پانا) - خیز بلند کرونا در کشور شروع شده و تمامی مراکز استان‌ها به رنگ قرمز کرونایی درآمده است و بنا به گفته مسئولان نظام سلامت موج چهارم در کشور شگل گرفته و ایران با یکی از سهمگین‌‌ترین امواج کرونا مواجه است.

کد مطلب: ۱۱۷۵۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد
آغاز موج چهارم کرونا؛ کشور دوباره قرمز شد

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

رکورد ابتلا به کرونا شکسته شد

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون یک میلیون و ۹۸۴ هزار و ۳۴۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۳ هزار و ۶۹۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون یک میلیون و ۶۷۵ هزار و ۸۹۱ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که طی هفته‌ای که گذشت روند ابتلا و فوتی کرونا در کشور صعودی شد و فقط در یک شبانه‌روز میزان ابتلا به 20 هزار و 954 نفر رسید.

وضعیت قرمز کرونا در سراسر کشور

طی هفته‌ای که گذشت، روند ابتلا و فوتی‌های کرونا صعودی شد و طبق اعلام وزارت بهداشت، تمامی مراکز استان‌ها در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند. بر این اساس ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

بازگشت محدودیت‌های کرونایی

در پی قرمز شدن تمامی مراکز استان‌ها، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصمیمات جدیدی برای محدودیت‌های کرونایی و فعالیت مشاغل و اصناف در نظر گرفتند. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به برخی محدودیت‌ها گفت: به عنوان مثال مشاغل گروه 2 در شهرهای قرمز حتما باید به مدت 2 هفته از روز اعلام، تعطیل باشند. این مشاغل شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی به طور کامل، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ که اصطلاحا به آن‌ها مال می‌گویند و بازارهای موقت شامل بازارهای روز و محلی می‌شود. مراکز شماره گذاری اتومبیل، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش، موکت و لوازم خانگی و حوله و پرده و مبلمان و لوستر و درب و پنجره و تزیینات ساختمان، مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، سرگرمی، لوازم‌التحریر، ظروف، کتاب، محصولات فرهنگی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش و..، آتلیه‌های عکاسی، آژانس‌های مشاور املاک، مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی شامل رستوران، کافی شاپ و... باید در شهرهای قرمز کلا تعطیل باشند و پذیرش مشتری نباید داشته باشند. مراکز فروش ملزومات و تجهیزات بدنسازی و ورزشی، فروشندگان طلا و جواهر و...، فروش کالاهای دست دوم و سمساری و آموزشگاه‌های رانندگی و... همه در شهرهای قرمز باید تعطیل باشند. اینها مشاغل گروه دو هستند که باید در شهرهای قرمز تعطیل باشند. وی با اشاره به مشاغل گروه 3 نیز گفت: لیست مشاغل گروه سه که در شهرهای نارنجی باید تعطیل باشند، شامل تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها و... که در کل ساعات شبانه روز باید تعطیل باشند. همچنین آموزشگاه‌های موسیقی و زبان با حضور 10 نفر و موزه‌ها و تئاتر و مهدهای کودک که باید در شهرهای نارنجی تعطیل شوند.

لزوم اعمال محدودیت و کاهش تردد در پایتخت

همچنین علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز ایجاد محدودیت‌های بیشتر و تعطیلی کامل تهران را خواستار شد و گفت که پس از ۱۴ ماه از شیوع کرونا حادثه تلخی به لحاظ شیوع گسترده و چرخش ویروس کووید۱۹ در تهران رخ داده است و نتیجه تراکم و تردد در واپسین هفته‌های اسفند و تعطیلات نوروزی، قرمز شدن شرایط کرونایی تمام مراکز کشور به لحاظ رنگ بندی کرونایی است. وی همچنین تاکید کرد که به جز قرچک، شهر قدس و ملارد بقیه شهرها و مراکز استان و شهر تهران به رنگ قرمز کرونایی درآمده است. البته زالی از ثبت رکورد بی سابقه در بستریهای کرونا در تهران خبر داده و گفته که پیشنهاد برای گذر از این بحران، تعطیلی یک هفته تا ۱۰ روزه استان تهران است.

تهران قرنطینه نمی‌شود

پس از ابراز نگرانی از وضعیت قرمز کرونایی در کلانشهر تهران، بسیاری از مسئولان استان خواستار قرنطینه تهران شدند که انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران علاوه بر اعلام توقف فعالیت مشاغل گروه‌های 2، 3 و 4 به مدت دو هفته، از منتفی شدن موضوع قرنطینه در تهران خبر داد.

ممنوعیت تردد به عراق تمدید شد

در هفته‌ای که گذشت، حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا از تمدید دو هفته‌ای محدودیت‌های تردد به عراق خبر داد و گفت که با موافقت رئیس جمهوری و رییس ستاد ملی مقابله با کرونا، سفر به ترکیه جز در موارد تجاری، بازرگانی و ضروری ممنوع شده است.

ورود نخستین محموله واکسن کرونا به ایران از سبد کوواکس

واردات واکسن کرونا یکی از مسیرهایی است که وزارت بهداشت تمرکز خود را بر آن گذاشته است و تاکنون دو محموله واکسن اسپوتنیک وی از کشور روسیه به ایران وارد شده است. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفته‌ای که گذشت از ورود نخستین محموله واکسن کرونا از سبد کوواکس به کشور شامل ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن آسترازنکا آکسفورد تولید کره جنوبی خبر داد. به گفته وی، اولین محموله واکسن کرونا از ساز و کار کوواکس با تاخیر دو سه هفته‌ای از موعد، به تهران رسید.

کیفرخواست نماینده مجلس به‌زودی صادر می‌شود

دو ماه از سیلی خوردن سرباز راهور از علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس می‌گذرد و هنوز پیگیری قضایی در مورد این ماجرا به نتیجه‌ای نرسیده است. در هفته‌ای که سپری شد سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره ماجرای سرباز پلیس راهور و شکایت عنابستانی، نماینده مجلس از این سرباز اظهار کرد: بلافاصله در خصوص این ماجرا به دادگاه شکایت کردیم و کیفرخواست به زودی صادر و ارسال می‌شود. بعد از اینکه شکایت پلیس به مراجع قضایی واصل شده بود، آقای عنابستانی به سازمان قضایی شکایت کرده و برابر قانون به یک پرونده در دو مرجع قضایی رسیدگی نمی شود. تا این لحظه نیز کسی از راهور به سازمان قضایی دعوت نشده است.

ابهام در مرگ آزاده نامداری

پس از مرگ آزاده نامداری، مجری سابق صدا و سیما، شناسایی علت مرگ این مجری در دستور مراجع قضایی قرار گرفت اما در هفته‌ای که گذشت خبری در یکی از رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه کارشناسان پزشکی قانونی مرگ بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف تعداد بسیار زیادی قرص‌ اعصاب و روان را علت مرگ این فرد ذکر کردند. پس از انتشار این خبر، سازمان پزشکی قانونی موضوع را تکذیب و اعلام کرد که آزمایشات آسیب شناسی درباره فوت آزاده نامداری درحال انجام است و هنوز نتایج آن مشخص نشده است.

علت مرگ گربه‌ماهی‌ها در سواحل هرمزگان

روز جمعه ۱۳ فروردین خبری از مرگ و میر تعداد زیادی گربه ماهی در سواحل شهرستان جاسک در فضای مجازی منتشر شده بود که بلافاصله کارشناسان و محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاسک بررسی موضوع و پایش منطقه را آغاز کردند. حبیب مسیحی تازیانی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان، علت مشاهده لاشه گربه ماهی‌ها در ساحل جاسک را واژگونی قایق‌هایی دانست که حجم زیادی از این آبزی را صید کرده بودند.

حکم قصاص برای خواننده رپ

بیست و چهارم مرداد ماه سال ۹۶ مرد ۶۶ ساله به نام هوشنگ به بیمارستان منتقل شد و سه روز بعد جان سپرد. حمید صفت، خواننده رپ که پدرخوانده‌اش را به بیمارستان منتقل کرده بود به اتهام قتل عمد بازداشت شد. حمید صفت، خواننده رپ که در روزهای آخر سال 99 به اتهام قتل عمدی پدر خوانده‌اش در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شده بود با حکم قضایی به قصاص محکوم شد.

شهادت 2 محیط‌بان زنجانی

در هفته‌ای که سپری شد، 2 نفر از محیط بانان ایثارگر به نام‌‌های مهدی مجلل و میکاییل هاشمی بر اثر اصابت گلوله سلاح جنگی، به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. بر اثر تعقیب و گریز بین افراد ناشناس و محیط بانان که در تعقیب یک خودروی نیسان در منطقه حفاظت شده فیله خاصه استان زنجان بودند، 2 نفر از محیط بانان ایثارگر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار