علی اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش در تبریز:

تعیین تکلیف نیروی انسانی، رتبه بندی معلمان و ایجاد شبکه شاد از اقدامات ستودنی وزیر آموزش و پرورش است

تبریز(پانا) - وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به تجربه چهل و هفت ساله به عنوان پیشکسوت آموزش و پرورش بابت اقدامات برجسته وزیر آموزش و پرورش در 3 محور تعیین تکلیف نیروی انسانی، رتبه بندی معلمان و ایجاد شبکه شاد از شخص وزیر تشکر و قدردانی کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۵۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد
تعیین تکلیف نیروی انسانی، رتبه بندی معلمان و ایجاد شبکه شاد از اقدامات ستودنی وزیر آموزش و پرورش است

وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت و گو با پانا عنوان کرد: سند تحول بنیادین، یکی از اسناد بسیار مهمی است که بعد از پیروزی انقلاب به تدوین و تصویب رسیده است. زیر نظام های این سند که دارای شش زیر نظام است، در طول دولت یازدهم و دوازدهم به تدوین و تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.

وی افزود: تاکنون بخشی از این سند اجرا شده و بخشی نیز باقی مانده است. در دولت دهم اجرای سند با شتاب زدگی بیشتری شروع شد و کلاس های پنجم به کلاس ششم انتقال داده شد. در حالیکه برای اجرای سند تحول باید از کلاس اول شروع می کردیم، اما این کار از کلاس ششم آغاز شد.

علی اصغر فانی در مورد شرایط اجرای سند تحول بنیادین اظهار کرد: در آغاز دولت یازدهم مقدمات لازم فراهم نشده بود و برای مهر ماه سال 1391، 48 هزار معلم برای کلاس ششم نیاز داشتیم و به ناچار معلم های دوره راهنمایی را به کلاس های ششم انتقال دادیم و گاه نیز معلم هایی در کلاس های ششم تدریس می کردند که هیچ آموزشی ندیده بودند و این کار شروع خوبی برای دولت نبود. چنانکه آثار سوء این کار در سال های آینده در دولت یازدهم و هنوز هم در دولت دوازدهم دیده می شود.

وی تاکید کرد: در مجموع، اقداماتی که تاکنون انجام شده یا بخشی که از آن باقی مانده است؛ در ادامه باید نقشه راه جدیدی برای تداوم اجرای سند نوشته شود و دولت، منابع لازم را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا بتواند سند را آنطور که شایسته است به اجرا درآورد.

فانی ادامه داد: در دولت یازدهم با سندی مواجه شدیم که با شتاب زدگی ایجاد شده و یک به هم ریختگی در آموزش و پرورش ایجاد کرده بود. ما سعی کردیم این به هم ریختگی را به حداقل برسانیم و آرامش را به آموزش و پرورش باز گردانیم.

وی گفت: دوستان ما در دولت دوازدهم هم ادامه‌ کارها را پیش بردند. در دولت دوازدهم بخصوص در زمان وزارت آقای حاجی میرزایی که در آموزش و پرورش است، کارهای خوبی را شاهد بودیم. سامانه شاد، سامانه بسیار خوبی است وآموزش و پرورش اکنون این امکان را دارد که با تمام دانش آموزان و معلمان ارتباط برقرار کند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: در بحث لایحه رتبه بندی و نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. از شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای گرفته شده که خارج از تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی هیچ نیرویی وارد آموزش و پرورش نشود. این چند عامل در دولت دوازدهم در زمان آقای حاجی میرزایی خیلی خوب پیش رفته است و از ایشان قدردانی می کنیم.

وی در رابطه با کتاب های که تالیف کرده است سخن گفت و افزود: کتاب «برنامه ریزی نیروی انسانی» کتاب دانشگاهی است و دو کتاب در دست چاپ نیز دارم که سازمان سمت منتشر کند. یکی «سیرتحول در آموزش و پرورش» و دیگری «جبران خدمات» و انشاالله این دو کتاب در اول مهر ماه این سال به چاپ می‌رسد. کتاب دیگر، کتاب «فرا تجربه» است که تجربیات سه دهه کار فرهنگی در آن عنوان شده واین کتاب به چاپ پنجم رسیده است. همچنین کتاب «اشاره» که گفت گوی من با تعدادی از کارشناسان آموزش و پرورش است که جنبه انتقادی دارد. کتاب دیگری نیز در دست تالیف دارم که ماحصل این 7 جلد است.

این کارشناس باتجربه آموزش و پرورش، در مورد مجاهدت های معلمان در دوران کرونا گفت: معلمان در دوران کرونا کار مضاعفی را انجام دادند و برخلاف بعضی از اظهار نظرها مبنی بر اینکه «چون مدرسه ها دایر نیست پس معلمان هم بیکارند»، عمل کرده و فداکارانه تلاش کردند.

فانی با بیان اینکه در دوران کرونا از کادر پزشکی خیلی خوب قدردانی شده است، افزود: متاسفانه هنوز از معلمان تقدیر شایسته و بایسته ای انجام نشده است. ما در آستانه روز و هفته معلم دست معلمان را می‌بوسیم ‌که کار مضاعفی را دنبال کردند. ما مدیون تلاش های معلمان هستیم. امیدوارم که مردم، مسئولان و دست اندرکاران قدر این تلاش ها را بدانند.

وی خاطر نشان کرد: یقینا تمام معلمان ابتدایی کارشان خیلی بیشتر از قبل شده است. در این میان باید دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی را دریابیم تا خواندن و نوشتن را خوب یاد بگیرند تا در آینده عقب ماندگی و مشکلات مشابه زیادی برایشان ایجاد نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار