رئیس اداره امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و مشاوره:

مهم ترین اثر کرونا بر دانش‌آموزان، کاهش تعاملات اجتماعی بوده است

کرمان(پانا) - رئیس اداره امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و مشاوره در کرمان، در خصوص راهکار برون رفت از مسائل روحی روانی پسا کرونا، پیشنهاداتی را عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۳۲۶۹
لینک کوتاه کپی شد
مهم ترین اثر کرونا بر دانش‌آموزان، کاهش تعاملات اجتماعی بوده است

سید منصور مرتضوی، در گفت و گو با پانا گفت: «با توجه به زیست بوم جدید آموزشی، جامعه آموزشی در جهان فرایند یاددهی و یادگیری را بصورت مجازی دنبال می کند و مثال همان مثالی است که اگر فنون سوار کاری را نیاموزیم و نتوانیم از اسب چموش زین نشده بهره بگیریم ما را به هر سمت و سویی می برد و محکم به زمین می زند. در صورتی که اگر مهارت لازم را کسب کنیم هم لذت و بهره لازم را خواهیم برد و هم با سرعت بیشتری می توانیم به سمت مقصد حرکت کنیم.»

رئیس اداره امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در کرمان همچنین گفت: «توصیه می کنیم برای پایین آمدن استرس ناشی از دوران کرونا قوانین و نوع استفاده و مدت استفاده از فضای مجازی را معین کنند و حتما قوانین معین در خانواده را مشخص کنند که مثلا موبایل را در محل خواب و محل سرو غذا استفاده نکنند.»

او تاکید کرد: «مهم ترین اثر منفی کرونا بر دانش آموزان «کاهش تعاملات اجتماعی» است و احتمال یک چالش جدی در استفاده از فضای مجازی دارد و بهترین حالت دانش افزایی و بالا بردن سطح آگاهی دانش آموزان در رابطه با سواد رسانه است.»

مرتضوی همچنین عنوان کرد: «والدین، میزان مشخصی از زمان را برای استفاده از فضای مجازی برای فرزندان در نظر بگیرند. استفاده از فضای مجازی برای فرزندان بایستی در محیط عمومی منزل باشد و والدین حق نظارتی را بر خود تکلیف بدانند. در واقع، در سواد رسانه یاد خواهیم گرفت که چگونه اطلاعات را ارسال کنیم و چگونه این مهم انجام گیرد و ما چاره ای جز آموختن و اجرای قوانین مدنی و اجتماعی جهت همسو شدن با قوانین روز دنیا نخواهیم داشت و کرونا به ما آموخت برای تبدیل چالش به فرصت چه کنیم. کرونا آموخت چگونه راه های جایگزین رسیدن به هدف را رصد و پایش کنیم.»

او ادامه داد: «خانواده ها و دانش آموزان روش های کاهش استرس را تجربه کنند. بها دادن به تعطیلات، هماهنگ شدن با معلم و تعامل با او، از روش های کاهش استرس در دانش آموزان می تواند باشد. به خاطر داشته باشیم درختی که به فصل سرما خورده بایستی شرایط گلخانه ای برایش ایجاد کنیم تا فصل سرما تمام شود و درخت سرحال شود. در مورد این دوران هم، باید روش های خودمراقبتی انجام شود تا فصل سخت کرونا تمام شود و بتوانیم فرایند رشد مدار را ادامه بدهیم»

این مشاور در خصوص موارد خود مراقبتی تاکید کرد: «خود مراقبتی یعنی هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ روحی، مراقبت روانی، اجتماعی از خود داشته باشیم. شاید پذیرش این واقعیت سخت باشد، ما در عصری زندگی می کنیم که فشار رسانه ها و تبلیغات، می توانند به ما بگویند که مثلا ماست، سیاه است. چنان این پیام را با جذابیت، هنرمندانه و حرفه ای به ما ارائه می کنند که ما باورمان شود بله، ماست، سیاه است. اصلا چرا ماست سیاه نداشته باشیم؟»

مرتضوی، مهم ترین راهکار برای خروج از فشار رسانه ها و تبلیغات را اینگونه تشریح کرد: « اولا پیام های خود را از رسانه مناسب و از رسانه های مختلف دریافت کنیم و سپس این که، پیام ها و اطلاعات مان را تحلیل و ارزیابی کنیم و با استدلال قضاوت کنیم که درست هستند یا نه. به این می گویند مهارت تفکر انتفادی.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار