راه های مقابله با عواقب جسمی و روحی دوران کرونا به گفته یک روان شناس در البرز

ترس، آسیب زاترین اتفاق در دوران کروناست

کرج (پانا)- در یک سال گذشته، با شیوع بیماری کرونا زندگی همه مردم دنیا تحت الشعاع قرار گرفت. علاوه بر مشکلات و محدودیت هایی که ویروس کرونا ایجاد کرد، عواقب جسمی و روحی ناشی از این ویروس می‌تواند بسیار مشکل ساز و خطرآفرین باشد. به خصوص تبعات روانی برای دانش آموزان در یک سال اخیر که بسیار پررنگ بوده است. اما چه باید کرد تا حجم این آسیب ها و عواقب کمتر شود و چه راهکارهایی برای بهتر گذراندن این دوران پیشنهاد می شود.

کد مطلب: ۱۱۷۰۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
ترس، آسیب زاترین اتفاق در دوران کروناست

مریم شکوری، روانشناس ارشد بالینی در استان البرز، راهکارهایی را برای جلوگیری از آسیب ها و عواقب ناشی از کرونا و کمتر شدن حجم این آسیب ها بیان کرد.

او برای کنار آمدن و به سلامت گذر کردن از این دوران، عنوان کرد: باید سعی کنیم احساسات خود را به خوبی بیان کرده و حتما در مورد ترس از کرونا با افراد عاقل و با تجربه در خانواده صحبت و مشورت کنیم. در ایام شیوع کرونا و خانه نشینی فعالیت های فیزیکی را فراموش نکنیم و بی حرکت نباشیم، چرا که نداشتن فعالیت های فیزیکی مناسب و بی حرکتی باعث افزایش استرس خواهد بود. ترس، بیش از هر چیز برای سلامت جسم و روح مضر و آسیب آور است سعی کنیم ترس ها و هیجانات خود را کنترل کنیم و از روش های آرام سازی استفاده کنیم و تنفس عمیق داشته باشیم.

این روانشناس در ادامه بیان کرد: برنامه ریزی و تقسیم اوقات روز باعث عادی بودن زندگی می شود و اضطراب را کاهش داده و زندگی را از یکنواختی خارج می کند. بنابراین سعی کنیم مثبت فکر کنیم، چرا که افکار منفی باعث اختلال در خواب، بی اشتهایی، اختلال در تمرکز و کم شدن انرژی و خستگی خواهد بود.

شکوری، کنترل هیجانات، تقویت روحیه، نشاط، همدردی و خودمراقبتی را از جمله راهکارهای زندگی خوب داشتن در این دوران دانست.

او خاطرنشان کرد: پیاده روی در مکان های خلوت، گفت و گو با افراد مثبت اندیش، مطالعه کتاب، تماشای فیلم و پرداختن به فعالیت های فکری و هنری از جمله راهکارهای پیشنهادی دیگر، برای گذراندن مشکلات روحی و روانی دوران کرونا است.

این روانشناس در ادامه در خصوص نزدیک شدن به افراد، در دوران سنگین کرونا هشدار داد و گفت: در حد امکان از ملاقات های حضوری پرهیز کنیم و از طریق تلفن، اینترنت و یا تماس های تصویری با هم در ارتباط باشیم. هنگام صحبت کردن فقط روی بیماری کرونا تمرکز نداشته باشیم و اخبار مهم را از منابع معتبر کسب کنیم و به دیگران انتقال دهیم.

او تصریح کرد: از مصرف دارو بدون تجویز پزشک پرهیز کنیم و از نزدیکترین آدرس مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت مطلع باشیم.

شکوری در خصوص آسیب هایی که به کودکان در این ایام وارد می شود تاکید کرد: در ایام شیوع بیماری کرونا، کودکان یکی از حساس ترین و آسیب پذیرترین گروه ها هستند. با کودکان بازی کنیم و برای آنها سرگرمی ایجاد کنیم. فراموش نکنیم کودکان با مشاهده رفتارهای ما می‌توانند هیجانات خود را کنترل کنند. پس در حضور فرزندان از اخبار بد صحبت نکنیم.

او معتقد است، نتیجه پرداختن به این نکات می تواند یک زندگی آرام به دور از تنش های روانی بیش از حد دوران کرونا برای ما به همراه آورد.

خبرنگاران: آتوسا هشترود و معصومه مددی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار