چخوف خوانی پیشنهاد اکبر زنجانپور در «پویش کتابخوانی ملی»

تهران (پانا) - اکبر زنجانپور بازیگر و کارگردان تئاتر در ادامه پویش «کتابخوانی ملی» مطالعه پنج نمایشنامه از آثار آنتون چِخوف با عنوان‌های «سه خواهر»،«ایوانف»،«دایی وانیا»،«مرغ دریایی» و «باغ آلبالو» را پیشنهاد کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۹۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
چخوف خوانی پیشنهاد اکبر زنجانپور در «پویش کتابخوانی ملی»

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اکبر زنجانپور بازیگر و کارگردان تئاتر در ادامه پویش «کتابخوانی ملی» که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حال انجام است، گفت: قصد دارم در این پویش ارزنده که در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی برپا شده است،‌ درباره نویسنده ای بزرگ و نابغه با نام «آنتون پاولوویچ چخوف» سخن بگویم. او در سال 1860 متولد شد و در سال 1904 چشم از دنیا بست و در طی عمر کوتاه خود تعداد زیادی داستان‌های کوتاه به همراه پنج نمایش‌نامه بلند نوشت. البته تعدادی نمایش‌نامه تک پرده ای کوچک که با طنز همراه است، در آثار خود دارد.

کارگردان نمایشنامه «باغ آلبالو» افزود: خوشبختانه در طول عمر حرفه ای خود در عرصه تئاتر تعداد پنج نمایش‌نامه از چخوف با نام‌های «سه خواهر»، «ایوانف»، «دایی وانیا»، «مرغ دریایی» و «باغ آلبالو» را روی صحنه برده ام.

زنجانپور اظهار داشت: مطالعه آثار چخوف و یا تماشای تئاترهایی که از نمایش‌نامه‌های او است فقط برای دیدن یا خواندن نیست، بلکه تفکر بخش مهمی از آثار او را در برمی‌گیرد و افراد باید تفکر کنند که چرا آثار چخوف انسان را به سوی معنا هدایت می‌کند و تماشاگر را به این چرایی می‌رساند.

وی ادامه داد: در راستای همین تفکر است که انسان احساس مسئولیت می‌کند و به این پرسش پاسخ می‌دهد که چطور انسان‌ها در جامعه در کنار یکدیگر باید زندگی می‌کنند.

این بازیگر تئاتر گفت: یکی از مشخصه‌های پنج اثر چخوف این است که قصه همه این کتاب‌ها در یک باغ رخ می‌دهد ولی این باغ قرار است نابود شود. شخصیت‌های پنج اثر همه شبیه هم هستند. داستان‌ها و نمایش‌نامه‌های چخوف به این دلیل متمایز از دیگر آثار است که انسان‌ها را معمولی معرفی می‌کند، قهرمان سازی نمی‌کند و هیچ خبری از قهرمان در قصه‌های او نیست. همه افراد در داستان‌های این نویسنده گرفتار زندگی هستند و آهسته آهسته از خودشان تهی می‌شوند.

زنجانپور در پایان خاطرنشان کرد: از همه درخواست دارم در کنار فعالیت‌های روزمره خود گوشه چشمی به کتابخانه خود داشته باشند. پویش «کتابخوانی ملی» توانست بسیاری از دغدغه‌های کتاب و کتابخوانی را در برگیرد و امیدوارم با کتابخوانی به سمت زندگی خوب حرکت کنیم و به آن لبخند بزنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار