مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه در پاسخ به پانا اعلام کرد؛

فعالیت 30 هزار نهاد مردمی مرتبط با قوه قضاییه

تهران (پانا) - مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از فعالیت 30 هزار نهاد مردمی مربوطه با قوه قضاییه خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۶۹۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت 30 هزار نهاد مردمی مرتبط با قوه قضاییه

احمد هنری صبح امروز در حاشیه نشست کارگروه ملی مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضاییه در جمع خبرنگاران با اشاره به نحوه مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضاییه با توجه به دستورالعمل نحوه مشارکت این نهادها با قوه قضاییه اظهار کرد: در رابطه با مشارکت‌های مردمی از زمانی که آقای الفت در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه منصوب شد، نهادهای مردمی به طور ویژه دیده شدند و جلسات خوبی با این نهادها برگزار شده است. برای چابک شدن نهادهای مردمی، سمن‌ها و گروه‌های جهادی بعد از ابلاغ دستورالعمل نحوه مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضاییه که از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد، وظایفی برای مراجع مسئول از جمله معاونت پیشگیری از وقوع جرم تعریف شد و این معاونت مکلف شد تا در این راستا حرکت کند.

وی ادامه داد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از ابتدای سال موضوع استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی را در دستور کار قرار داده است و جلسات خوبی را هم با نهادهای مردمی داشته است و اقداماتی که برای نهادهای مردمی و سمن‌ها تعریف شده است کاملا در راستای دستورالعمل مذکور است. اعتقاد قلبی ریاست قوه قضاییه این است که حداکثر استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی انجام شود و بیش از 70 درصد وظایف حاکمیتی قوه قضاییه به نهادهای مردمی سپرده و از ظرفیت آنها استفاده شود.

هنری در ادامه با بیان اینکه دستورالعمل نحوه مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضاییه نقطه عطفی در فعالیت قوه قضاییه است، گفت: اینکه نهادهای مردمی بتوانند در کلیه فرایندهای رسیدگی قضایی دخالت داشته باشند از ابتدای انقلاب تاکنون صورت نگرفته است ولی با حضور ریاست جدید قوه قضاییه و ابلاغ دستورالعمل مذکور، نهادهای مردمی می‌توانند در کلیه فرایندهای مختلف رسیدگی قضایی به قوه قضاییه کمک کنند.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پاسخ به سوال پانا درباره تعداد سمن‌های تحت پوشش و همکار با قوه قضاییه گفت: نهادهای مردمی از مراکز مختلفی همچون وزارت کشور، سازمان بهزیستی و ... مجوز می‌گیرند. وقتی مجوز خود را اخذ کردند، طبق دستورالعمل، نهادهایی که می‌خواهند با قوه قضاییه فعالیت داشته باشند نوع فعالیت آنها مشخص است. اکنون طبق بانک اطلاعاتی که وجود دارد حدود 30 هزار نهاد مردمی مربوط به قوه قضاییه دسته‌بندی شده‌اند و نوع فعالیت‌ها مشخص شده است.

وی تاکید کرد: نهادهای مردمی با توجه به اساسنامه‌ای که دارند دسته‌بندی کرده‌ایم. بنابراین این نهادها ابتدا باید مجوز داشته باشند، سپس در دفاتر خدمات قضایی کد ثنا دریافت کنند و وقتی که کد را دریافت کردند در سامانه مشارکت می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام دهند. هنگامی که ثبت‌نام انجام شد نیز متناسب با کار ملی یا استانی و ظرفیتی که دارند، فعالیت خود را انجام می‌دهند.

هنری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت کشور بر فعالیت سمن‌ها نظارت دارد یا قوه قضاییه، گفت: وقتی برای سمن‌ مجوز صادر می‌شود، یکسری آیتم وجود دارد که صلاحیت آنها را بررسی می‌کند. نهادهای مردمی بسیار خوب کار می‌کنند و با این دستورالعمل ضابطه‌مند می‌شوند و نحوه ورودشان به قوه قضاییه تعریف می‌شود ضمن اینکه در دستورالعمل مذکور دستور صادر شده است که حتی در مجتمع‌های قضایی، فضایی برای نهادهای مردمی تعریف شود.

وی خاطرنشان کرد: ابتدا بعد از ثبت‌نام نهادهای مردمی بعد از دوره یکساله، ارزیابی عملکرد نهادهای مردمی انجام می‌شود و اگر نهادی بتواند آیتم‌های مخصوص را کسب کند، ادامه کار و نحوه مشارکت آن در سال بعد صادر می‌شود و در غیر اینصورت استفاده از آنها در قوه قضاییه بی‌معنی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار