اسامی استان ها و شهرستان‌های در وضعیت قرمز و نارنجی+ مهمترین اخبار کرونایی

تهران (پانا) - طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت هم اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

کد مطلب: ۱۱۶۹۱۲۹
لینک کوتاه کپی شد
اسامی استان ها و شهرستان‌های در وضعیت قرمز و نارنجی+ مهمترین اخبار کرونایی

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۸۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۲ نفر از مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۰ هزار و ۵۹۴ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۶ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۲۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۲۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۸۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۳۵ هزار و ۳۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۷۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۹۲۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: هم اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی ادامه داد:‌ شیب نمودار موارد بستری روزانه کرونا در کشور همچنان رو به افزایش است. در استان خوزستان با شیب بسیار تند افزایش موارد بستری کرونا مواجه و در استانهای چهارمحال و بختیاری و البرز نیز روند افزایشی بیماری را شاهد هستیم.

وی افزود: در هفته گذشته بیشترین موارد بستری روزانه کرونا در کشور در استانهای خوزستان، مازندران و چهارمحال و بختیاری و بیشترین موارد مرگ و میر در استانهای خوزستان، مازندران و سمنان بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه هفته گذشته روند عادی انگاری و تداوم روند کاهشی رعایت پروتکل های بهداشتی را در بسیاری از استانها شاهد بودیم و کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استانهای کردستان، قم و گلستان گزارش شده است.

وی گفت: بارها اعلام شده که کاهش عمل به توصیه های بهداشتی با افزایش موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماری کووید۱۹ رابطه مستقیم و معناداری دارد و کاهش عمل به توصیه های بهداشتی و تقارن آن با گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی در بسیاری از استانها زنگ خطر جدیدی را در کشور به صدا درآورده است.

لاری افزود: امیدواریم با پرهیز عموم مردم از هر گونه اهمال کاری در عمل به توصیه های بهداشتی و همکاری با کارکنان زحمتکش نظام سلامت، مانع روند صعودی بیماری باشیم و شاهد ایامی آرام و کم خطر در آستانه سال جدید باشیم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۶ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

شانزدهم اسفند و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

آخرین ماه سال در حالی از نیمه گذشته که خبرها از شناسایی موارد جدید ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا در کشور است به طوری که استاندار خوزستان روز شنبه از محدودیت‌های جدید در استان برای پیشگیری از انتشار بیشتر کرونای انگلیسی خبر داد.

امسال دومین نوروزی است که کشور حال و هوای کرونایی دارد، در این بین شاهد ورود کرونای انگلیسی به کشور نیز هستیم و تاکنون هم بیشتر استان ها را درگیر کرده و سرعت بالای انتشار آن زنگ خطر و افزایش موارد بستری را از ابتدای نوروز به صدا درآورده است؛ این موضوع نشان می دهد که با شیوع کرونای انگلیسی شرایط پیچیده‌تر خواهد شد و احتمال پُر شدن ناگهانی تخت‌های بیمارستانی وجود دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه با بیان اینکه سفرهای نوروزی سبب انتقال کرونای جهش یافته به سایر استان ها می‌شود، گفت: در ایام نوروز سفر به شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است اما مسافرت به شهرهای زرد و آبی با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی امکانپذیر بوده هر چند توصیه وزارت بهداشت این است که سفرهای غیرضروری انجام نشود.

علیرضا رئیسی با بیان اینکه اکنون وضعیت بیشتر استان های کشور با ثبات است، تاکید کرد که سفرها می تواند وضعیت را بدتر کند و حتی ممکن است موج جدید شکل بگیرد. بنابراین سفرها تا جای ممکن اصلا نباید صورت بگیرد.

گردش ویروس جهش یافته در اکثر استان‌ها

معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان درباره وضعیت کرونا در کشور نیز گفت: در خبرها هم آمده که وضعیت کرونا در استان های مختلف در مجموع روند با ثبات است اما گردش ویروس انگیسی تقریبا در اکثر استان ها اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: استان خوزستان وضعیت متفاوتی دارد و همچنان میزان بیماری روند صعودی دارد.یکی از استان های دیگر که نگرانی داریم استان چهارمحال و بختیاری است. نشانه هایی در این استان می بنییم که نیاز است دقت بیشتری در مورد آن انجام شود، گرچه هنوز خیلی میزان بیماری در این استان بالا نرفته است اما بابد مراقب باشیم که ویروس انگلسی جایگزین ویروس ووهان نشود.

وی ادامه داد: موارد غالب ویروس در کشور هنوز ویروس قبلی ووهان است اما بیم آن می رود با توجه به قدرت سرایت بالا ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور غالب شود. استان قزوین و البرز هم باید بیشتر مراقبت کنند. در هر صورت بسیار امیدوارم با افزایش رعایت پروتکل ها این ویروس را کنترل می کنیم.

رئیسی گفت: به طور کلی روند بیماری در کشور با ثبات است اما حتما باید دقت کنیم. خبر خوب دیگر این است که در استانها شمالی با مدیریت خوبی که انجام دادند، روند بمیاری رو به کاهش است البته هنوز خطر کاملا رفع نشده است اما اگر همین طور درصد رعایت پروتکل ها کاهش پیدا نکند هفته های آینده استانهای شمالی هم با ثبات می شوند.

مدیرکل بیمه سلامت استان خوزستان نیز با ابراز نگرانی از قرار گرفتن این استان در وضعیت ویژه کرونا گفت: کنترل و مهار ویروس کرونا نیازمند اتخاذ تدابیر سختگیرانه‌تر در خصوص فعالیت مشاغل و مراکز خرید و رعایت پروتکلها است.

دکتر علی خسروی افزود: شوربختانه همچنان شاهد فعال بودن بازارها و مراکز خرید در روزهای پایانی سال هستیم و این در حالی است که در شرایط وضعیت ویژه باید تدابیر سختگیرانه‌تر و قوی‌تری به خصوص در کاهش تردد بین شهری و درون شهری گرفته شود.

در این ارتباط قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان اعلام کرد: ادارات و ارگانهای غیرضروری در استان به منظور کنترل شیوع بیماری کووید ۱۹، از فردا ۱۷ اسفند تا پایان سال تنها با حضور ۱۰ درصد از کارکنان فعال خواهند بود.

وی در نشست ستاد مدیریت کرونا خوزستان اظهار داشت: ورود و خروج به شهرستان های قرمز استان همچنان ممنوع است و از مردم انتظار داریم که از سفرهای غیرضروری خودداری کنند تا بتوانیم دوره اوج بیماری را کنترل کنیم.

بر اساس اعلام مرکز بهداشت خوزستان، شهرستان‌های شادگان ، آبادان و خرمشهر در جنوب غرب خوزستان با ورود به پیک جدید کرونا همچنان آلوده ترین مناطق خوزستان به شمار می‌روند؛ ۱۱ شهرستان در استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و موارد مثبت ویروس جهش یافته انگلیسی در چند شهرستان خوزستان تایید شده است.

هفته گذشته نیز نخستین فرد مبتلا به کرونای جهش یافته یا انگلیسی در ساوه شناسایی و پس از آزمایش های اولیه به سرعت در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید مدرس بستری شد.

بر اساس اعلام دانشکده علوم پزشکی ساوه چند روز بعد مشخص شد که چهار تن دیگر از اعضای خانواده این فرد با تایید نتیجه آزمایش ها به کرونای انگلیسی مبتلا و راهی بیمارستان شدند.

معاون بهداشتی و سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه در این خصوص گفت: آنچه مسلم است نوع جهش یافته ویروس کرونا اکنون وارد این شهرستان شده است و راههای انتقال و پیشگیری آن هم درست مانند کرونای معمولی است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دیلم استان بوشهر گفت: دلیل انتشار گسترده ویروس کرونا در این شهرستان، تنها مسافران غیربومی نیستند بلکه مردم منطقه نیز باید در پیشگیری از شیوع این ویروس، بیشتر احساس مسئولیت و ایفای نقش کنند.

ایرج زنده بودی افزود: با توجه به اینکه در چند روز اخیر مثبت شدن تست کرونا و شمار بستری بیماران کووید ۱۹ و بویژه در مواردی ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در این شهرستان افزایش یافته است، مردم مطالبه بستن ورودی‌های شهرستان را دارند که در این زمینه ستاد مقابله با کرونا بجد پیگیر است و تنها نباید به این موضوع اکتفا کنیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته دو نفر در استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند گفت که شمار فوتی های قطعی کرونا در هرمزگان به یک هزار و ۳۰ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: فوتی های ۲۴ ساعت گذشته، دو خانم ۶۲ و ۶۷ ساله از بندرعباس و قشم هستند و هم اکنون نیز از ۲۸ فرد مبتلای بستری در بخش مراقبت های ویژه، وضعیت شش نفر وخیم گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد شیوع ویروس جهش یافته کرونا در هرمزگان هستیم، افزود: تاکنون ۱۸ مورد ابتلا از این نوع ویروس در استان ثبت شده که کوچکترین فرد مبتلا یک پسر ۱۲ ساله است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز امروز گفت: سویه موسوم به انگلیسی ویروس کرونا هم‌اینک در حال چرخش در خراسان رضوی است لذا توجه جدی عموم شهروندان نسبت به رعایت دستورات پیشگیرانه بهداشتی به ویژه از سوی جوانان و نوجوانان الزامی است.

عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هشدار داد: با تداوم کم‌توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، گرگان و کردکوی وارد وضعیت نارنجی و هشدار شیوع کرونا شدند به طوری که هفته گذشته فقط گرگان در شرایط هشدار شیوع این ویروس قرار داشت اما از امروز کردکوی هم وارد وضع نارنجی شد.

در استان لرستان، فرماندار ازنا گفت: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان کرونا در روستای گرجی در بخش مرکزی این شهرستان و با هدف جلوگیری از همه‌گیری غیرقابل کنترل، این روستا قرنطینه شده است؛ این روستا حدود سه هزار نفر جمعیت دارد.

فهرست ادارات خوزستان که با ۱۰ درصد ظرفیت اجازه فعالیت دارند اعلام شد

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان فهرست ادارات این استان را که به دلیل شیوع ویروس کرونا، تا پایان سال تنها با ۱۰ درصد ظرفیت خود اجازه فعالیت دارند اعلام کرد.

ولی اله حیاتی عصر شنبه در حاشیه نشست ستاد مدیریت کرونا خوزستان در اهواز در جمع خبرنگاران بیان کرد: به دلیل شیوع کرونا در خوزستان، ۲۵ اداره از یکشنبه ۱۷ اسفند تا پایان سال تنها با ۱۰ درصد ظرفیت خود اجازه فعالیت دارند.

وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل توسعه تجهیز و نوسازی مدارس، نهضت سواد آموزی، اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، اداره کل کتابخانه های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از فردا باید با ۱۰ درصد ظرفیت خود کار کنند.

وی ادامه داد: همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره کل استاندارد، سازمان بنیاد شهید و امورایثارگران، سازمان حج و زیارت، سازمان عتبات عالیات، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل اوقاف و امور خیریه، اداره دخانیات، اداره کل منابع طبیعی( غیر از مراکز مربوط به خدمات آتش سوزی جنگل ها و مراتع) تا پایان سال باید با ۱۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند.

وی افزود: اداره کل امور عشایر، اداره کل جهاد کشاوری، اداره کل بهزیستی، بخش ستادی کلیه دانشگاه‌های دولتی و آزاد، پیام نور و علمی کاربردی، بخش‌های ستادی آموزش و پرورش، اداره کل امور مالیاتی، اداره کل امور اقتصادی ( غیر از قسمت وصول مالیات) کمیته امداد امام خمینی(ره)، دیوان محاسبات، و حوزه هنری خوزستان نیز از دستگاه‌های اجرایی هستند که تا پایان سال فقط با ۱۰ درصد ظرفیت نیروی انسانی اجازه فعالیت دارند.

استاندار خوزستان روز شنبه به منظور کنترل شیوع بیماری کووید ۱۹ اعلام کرد: ادارات و ارگان‌های غیرضروری در استان ، از ۱۷ اسفند تا پایان سال تنها با حضور ۱۰ درصد نیروی انسانی خود اجازه فعالیت دارند.

هم اکنون ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی و هشت شهرستان در وضعیت نارنجی هستند.

شرایط استان مرکزی در کرونا شکننده است

استاندار مرکزی گفت: بر اساس آمارها شرایط این استان در شیوع کرونا تثبیت شده است اما با کمترین غلفت وضعیت شکننده حاکم می‌شود.

سید علی آقازاده عصر شنبه در نشست ستاد مبارزه با کرونا استان مرکزی،افزود: وضعیت کووید ۱۹در شهرستان‌های زرندیه، تفرش و آشتیان به رنگ آبی، خمین نارنجی و سایر شهرستان‌های استان در شرایط زرد است و انتظار می‌رود فرمانداری خمین در تعامل با دانشگاه علوم پزشکی برای مهار و بهبود وضعیت کرونا تلاش مضاعف کند.

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، بنابراین شهروندان در آستانه سال جدید باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا شرایط استان به وضعیت نارنجی و قرمز تبدیل نشود.

نماینده عالی دولت در استان بیان کرد: با توجه به ازدحام جمعیت در پنجشنبه آخر سال انتظار می‍‌رود فرمانداران برای تردد مردم در آرامستان‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تدابیر لازم را اتخاذ کنند و به‌ویژه در شهرهای اراک و ساوه با حساسیت اوضاع رصد شود.

آقازاده ادامه داد: با توجه به شکنندگی استان در کرونا باید حلقه نظارتی گسترده‌تر شود و با خاطیان احتمالی نیز برخورد قاطع صورت گیرد.

وی اظهار داشت: باوجود انجام تست‌های سریع کرونا، شرایط استان به لحاظ میزان ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در سه هفته اخیر با کاهش آمار مواجه شده که این مهم نشان از فرهنگ بالای مردم در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان به همین منوال باشد محدودیت‌های جدید اعمال نمی‌شود و بازارهای روز نیز می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند که این مهم باید با نظارت فرمانداران و شهرداری‌ها با جدیت پیگیری شود.

آقازاده ضمن تاکید بر نصب نرم‌افزار ماسک در ادارات و نهادهای دولتی گفت: این نرم‌افزار باید در اداره کل راهداری و همچنین میراث فرهنگی و گردشگری فعال باشد و ارایه بلیط و خدمات سفر به مسافران با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی باشد و به شهروندانی که تست آنها مثبت است بلیط صادر نشود.

وی بیان داشت: بانک‌ها نباید اسکناس جدید توزیع کنند و به‌منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت در دو هفته پایانی سال، ساعات کار بانک‌ها بدون وقفه خواهد بود.

مقام ارشد استان با اشاره به ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، گفت: انتظار می‌رود مردم‌، خریدهای خود را به ساعات پایانی شب موکول نکنند تا خودروهای آنان مشمول جریمه نشود.

آقازاده تاکید کرد: اجرای طرح شهید سلیمانی در تثبیت بیماری کرونا در استان بسیار تاثیرگذار بوده است و کاهش تدریجی شاخص‌های بیماری به واسطه تعامل و همکاری نیروهای سپاه، فعالان بسیجی در مساجد و کانون ها با مردم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: نصب نرم‌افزار ماسک در قطار و وسایل حمل و نقل عمومی ضروری است و با افرادی که تست پی سی آر آنان مثبت اعلام شده ،برخورد جدی صورت گیرد و بلیط فروخته نشود.

«سعید فرخی» تاکید کرد: اجرای تئاترهای خیابانی و برنامه‌های مفرح در روزهای پایانی سال از سوی شهرداری به لحاظ ازدحام بالای جمعیت، نباید در پیاده راه خیابان امیرکبیر انجام شود و در پارک‌های برخی مناطق برگزار شود.

وی در خصوص ارایه خدمات بانک‌ها به مردم نیز گفت: بسیاری از فعالیت‌های بانکی از طریق نرم افزارهای اینترنتی و به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی ادامه داد: ارایه تسهیلات از سوی بیشتر بانک‌ها به صورت الکترونیکی است بنابراین انتظار می‌رود برای مراجعه حضوری متقاضیان، نوبت دهی در ساعات مشخص و تعیین شده انجام شود تا ازدحام جمعیت در بانک‌ها رخ ندهد.

فرخی تصریح کرد: کارت‌هایی که تاریخ انقضای آن‌ها سر رسیده است نیز به مدت چهارماه باید تمدید شود تا از مردم مراجعه غیر ضروری نداشته باشند.

وی اظهار داشت: انتظار می‌رود در روزهای پایانی سال، ارایه خدمات بانکی به مردم در فضای باز صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست اظهار داشت: میزان مبتلایان کرونا در هفته دوم اسفندماه نسبت به مدت مشابه قبل آن (هفته نخست اسفند) ۱۵درصد و میزان فوتی ها ۱۱درصد کاهش یافته و شرایط بستری نیز ثابت بوده است.

دکتر «علی علیمحمدی» افزود: در ۴۸ ساعت گذشته ۱۰۱ مورد ابتلای جدید شناسایی شده که ۱۶ نفر در بیمارستان بستری و خدمات تخصصی دریافت می‌کنند و ۵۸ نفر نیز به مدت دوهفته در منزل قرنطینه می‌شوند و دوران بیماری را سپری می‌کنند و متاسفانه در این بازه زمانی سه مورد فوتی نیز گزارش شده است.

وی بیان کرد: تا امروز ۵۰ مورد کرونای جهش یافته در استان به غیر از شهرستان‌های زرندیه و آشتیان گزارش شده و بیشترین میزان ابتلا در شهرستان اراک است.

فرماندار شهرستان اراک نیز گفت : ۵۰ درصد ادارات کل، سازمانها و نهادها تاکنون مجهز به نرم افزار ماسک شده‌اند.

حسین بختیاری افزود: در وسایل حمل و نقل شهری و معابر و خیابان ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بالای ۸۵ درصد است که جای تقدیر دارد و این مهم تاحدودی نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد: سازمان‌های مردم نهاد همگام با بازرسان اصناف و سازمان صمت بر فعالیت واحدهای صنفی نظارت دارند و بساط دست فروشان کنار معابر نیز تا حدزیادی جمع آوری شده است.

فرماندار شهرستان اراک بیان کرد: نشستی چند روز آتی در ستاد شهرستانی کرونا برگزار و در خصوص مراجعه مردم به آرامستان در پنجشنبه آخر سال تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

ویروس کرونا از اسفندماه پارسال شیوع یافت و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین مناطقی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد و به دنبال آن محدودیت‌هایی در زمینه فعالیت اصناف در نظر گرفته شد.

۱۹۹ فوت کرونایی در خوزستان در یک هفته

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: ۱۹۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در یک هفته گذشته در خوزستان فوت کردند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان عصر شنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا در خوزستان بیان کرد: این در حالی که ۲ هفته پیش رقم فوتی‌های ناشی از کرونا در خوزستان ۱۳۲ نفر بود و ۴۱ درصد موارد فوت مربوط به خانم‌ها و ۵۹ درصد مربوط به آقایان بود.

وی گفت: طبق بررسی به عمل آمده، در هفته گذشته از شدت بیماری در خوزستان کم شده اما به این معنی نیست که همه چیز تمام شده و باید کار را رها کنیم.

وی افزود: روند روزانه مراجعه افراد مشکوک به کرونا به بیمارستان‌های خوزستان در سه هفته اخیر از یک هزار و ۴۰۰ نفر به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسید؛ همچنین روند روزانه بستری بیماران مشکوک از ۱۳۷ نفر به ۳۱۵ نفر افزایش یافته و روند روزانه موارد بستری قطعی از ۸۳ مورد بستری به ۱۸۵ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در هفته‌های اخیر روند بیماریابی و تست گیری سریع از اطرافیان بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان افزایش یافته است به گونه‌ای که روند بیماریابی در مراکز منتخب ما از ۵۰۰ مورد در سه هفته پیش به ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار در روز افزایش یاف؛ همچنین انجام تست سریع از ۵۰۰ مورد به ۱۳ هزار مورد در روز افزایش یافت.

وی ادامه داد: در روز جمعه گذشته یک هزار و ۵۲۹ مورد تست از مسافران خروجی از خوزستان انجام شد که در فرودگاه‌ها، راه‌آهن و پایانه‌های مسافربری به ترتیب ۱۶، ۱۲ و ۶ مورد مثبت شناسایی شد. وی گفت: دغدغه ما ورود مسافرانی است که خوزستانی نبوده و در صورت مثبت شدن تست آنها، محلی برای قرنطینه آنها نداریم.

ابول نژادیان بیان کرد: سه هفته پیش میزان روزانه تست کرونا در خوزستان ۲هزار و ۶۰۰ مورد بود که اکنون به ۱۵ هزار تست افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ۲۸ درصد موارد ابتلا به کرونا در خوزستان در خانواده‌ها است گفت: ۲۱ درصد مبتلایان نیز ناشی از تماس با سایر بستگان، ۱۸ درصد تردد درون شهری و ۱۲ درصد در ادارات و بانک‌ها است.

فوت سه هزار و ۹۵۷ بیمار کرونایی در خوزستان

وی بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا در خوزستان تاکنون ۴۹۷ هزار مورد مشکوک شناسایی، ۱۳۲ هزار مورد بستری و سه هزار و ۹۵۷ مورد فوتی داشتیم؛ همچنین ۲۲ هزار نفر در قرنطینه خانگی قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: از کل بیماران کرونایی خوزستان، ۲۲ درصد دارای بیماری زمینه‌ای و ۷۸ درصد هیچ گونه بیماری نداشتند. هفت درصد مبتلایان کادر بهداشت و درمان، ۲۸ درصد زنان خانه دار و ۱۳ درصد مشاغل آزاد هستند. همچنین ۱۲ درصد موارد مبتلایان در مناطق روستایی و ۸۸ درصد در مناطق شهری هستند.

وی ادامه داد:بالاترین عدد روزانه فوت ناشی از کرونا در سه هفته گذشته در خوزستان ۳۳ نفر بود.

هم اکنون ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی و هشت شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

تعداد بستری شدگان کرونایی در قم بار دیگر افزایش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان با اشاره به افزایش مجدد بستری شدگان کرونایی در این استان گفت: در حال حاضر ۱۲۳ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۶ تَن از آنها بدحال می باشند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به شانزدهم اسفندماه ۱۹ تَن با وعلائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی بستری شدن ۱۵ تَن در بیمارستان های قم را مورد توجه‌ قرار داد و گفت: ۱۱ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: در میان بیماران کرونا مثبت هیچ مورد فوتی نداشتیم.

با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت شیوع ویروس کرونا در قم از ۱۵ آذر از وضعیت قرمز به نارنجی در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه نیز از زرد به آبی تغییر کرده است.

تعداد بستری های کرونا در دهلران ۲ برابر شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طی هفته گذشته تعداد بستری های ناشی از کرونا در شهرستان دهلران ۲ برابر شده و تعداد مبتلایان در آبدانان افزایشی بوده که نگران کننده است.

دکتر محمد کریمیان روز شنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار داشت: تعداد مبتلایان کرونا دهلران در هفته گذشته ۳۳ نفر و تعداد بستری ها ۱۵ نفر بوده است.

وی افزود: تعداد مبتلایان در آبدانان ۵۳ نفر بوده که افزایشی و نگران کننده است و تعداد بستری ها نیز سه مورد بوده است.

دکتر کریمیان یادآور شد: چنانچه پروتکل های بهداشتی رعایت نشوند، در هفته های بعدی شاهد شرایط بدی در استان خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: در مرز مهران اقدامات خوبی برای کنترل ترددها شکل گرفته است و در هفته اخیر یک هزار تردد صورت گرفته است.

دکتر کریمیان ادامه داد: هفته گذشته ۱۳ مورد مثبت کرونا شناسایی شد که ۱۲ مورد از مرز مهران و یک مورد نیز از شوشتر وارد ایلام شده بودند.

وی اقدامات انجام گرفته در مرز مهران را راه اندازی نقاهتگاه، انجام رپیدتست و مراقت سندرمیک برای کلیه مسافران ورودی به کشور، مراقبت دوره ای تمامی کارگران بازارچه مرزی و تشدید نظارت در مرز، بستن پایانه مسافری و تلاش برای راه اندازی آزمایشگاه مرجع مرزی اعلام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: ۲۴ روز در استان فوتی ناشی از کرونا نداشتیم که نتیجه همراهی مردم و مسوولان است و در صورت رعایت پروتکل ها امیدواریم این روند پایدار بماند.

کریمیان افزود: فوتی های ناشی از کرونا در نیمه بهمن کاهشی بود و در نیمه اول اسفند یک مورد ثبت شد همچنین در بخش بستری ۱۸ مورد کاهش داشتیم.

وی تعداد مبتلایان کرونا در ۲۴ ساعت گذشته را ۲۳ نفر اعلام کرد و گفت: مجموع مبتلایان در استان ۲۶ هزار و ۱۹۵ نفر رسیده و تعداد بستری های جدید نیز پنج نفر است.

وی با بیان اینکه کل بستری های موجود در استان ۳۶ نفر است، ادامه داد: ۲ مورد از بستری های جدید مربوط به ایوان، یک مورد دره شهر، یک مورد ایلام و یک مورد مربوط به آبدانان است.

به گفته دکتر کریمیان شهرستان دهلران در وضعیت نارنجی، ایلام، چوار، دره شهر و آبدانان در وضعیت زرد و سایر شهرستان ها در وضعیت آبی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام به وضعیت ابتلا شاغلین اشاره کرد و گفت: ۷۱۴ نفر در بخش بهداشت، یک هزار و ۳۵۷ نفر در بخش درمان، پنج هزار و ۷۴۸ نفر در ادارات، بانک ها و شرکت ها به کرونا مبتلا شده اند.

وی در خصوص توزیع بعضی اقلام که سبب تجمع می شود، گفت: با وجود خدماتی که توسط برخی از دستگاه ها صورت می گیرد اما اداره صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و منابع طبیعی با توزیع اقلامی مانند روغن و نهال سبب شکستن پروتکل های بهداشتی شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این نشست بر کنترل توزیع میوه شب عید تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از تجمع مردم در اقلامی مانند میوه شب عید، برنج، روغن و شکر باید کارگروهی متناظر با این موضوع تشکیل و تدابیر لازم برای برنامه ریزی در این خصوص اندیشیده شود.

جمیل صادقی فر در خصوص رعایت پروتکل ها در بانک ها نیز اظهار داشت: همه بانک ها مکلفند بنر اطلاع رسانی که توسط دانشگاه علوم پزشکی طراحی شده را نصب و برای جلوگیری از تجمع در یک شعبه در صورت امکان تعداد شعبات را افزایش دهند.

وی افزود: برای کنترل پایانه ها و ترمینال و اتوبوس ها اداره حمل و نقل جاده ای ورود کنند همچنین برای کنترل بازارچه مرزی نیز سپاه و هلال احمر نیروهای کمکی خود را در اختیار قرار دهند.

صادقی فر در خصوص طرح شهید سلیمانی نیز یادآور شد: هدف این طرح کاهش ۴۰ درصدی فوتی ناشی از کرونا بود که با اجرای آن ۷۸ درصد کاهش داشتیم.

وی ادامه داد: هدف طرح کاهش ۵۰ درصدی بستری ها بود که اجرای طرح سبب کاهش ۷۲ درصدی شد، همچنین هدف طرح پوشش ۹۰ درصد بود اما ۹۴ درصد تحت پوشش قرار گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص تزریق واکسن کرونا نیز گفت: ۱۵۰ دوز تاکنون در اختیار کادر درمان و ۱۷۰ دوز نیز به بنیاد شهید و ایثارگران قرار گرفت و امروز نیز مرحله دوم تزریق واکسن آغاز شده است.

۱۲۹ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند

رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: هم‌اکنون ۱۲۹ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۱۰ نفر کاهش یافته است.

مهدی محمدی روز شنبه افزود: در شبانه روز گذشته ۲۶ بیمار جدید در مراکز درمانی استان بستری و ۳۴ نفر هم پس از بهبودی ترخیص شدند.

محمدی گفت: هشت بیمار مثبت بستری و ۵۱ بیمار مثبت سرپایی هم در شبانه روز گذشته در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

محمدی در ادامه افزود: شهرستان‌های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و صحنه هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر هم آبی است.

سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ایلام ممنوع است

سرپرست استانداری ایلام گفت: مسافرت به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و این مصوبه در خصوص سفر به شهرهای با وضعیت زرد و آبی هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

محمد نوذری روز شنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار داشت: با طولانی شدن کرونا مردم خسته شده و تاب آوری و آستانه تحمل آنها کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام عید مانند سال گذشته رعایت پروتکل ها باید در اولویت قرار گیرد و همچون گذشته علما، نخبگان، احزاب، سمن ها و ... برای ترغیب مردم به دستورالعمل های بهداشتی ورود کنند.

سرپرست استانداری ایلام یادآور شد: چنانچه مردم در این شرایط سهل انگاری کنند، وارد پیک بعدی خواهیم شد که رسانه ها و صدا و سیما باید در این خصوص تولید محتوای بیشتری برای اطلاع رسانی داشته باشند.

نوذری تاکید کرد: در ایام نوروز چادر زدن در ایلام ممنوع و پذیرش مسافر در مدارس نیز صورت نمی گیرد و در صورت مشاهده برخورد می شود.

وی در خصوص توزیع اقلام اساسی نیز گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید بر توزیع کالاهای اساسی نظارت و از هر گونه تجمع در این خصوص جلوگیری شود.

سرپرست استانداری ایلام ادامه داد: نیروی انتظامی نیز مسیرهای منتهی به شهرستان دهلران و مسیرهای جنوبی را استان را کنترل کنند.

نوذری اضافه کرد: فرمانداران شهرستان ها در این شرایط نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند چراکه ملاک ارزیابی ما در شهرستان ها فرمانداری است.

وی در خصوص مرز مهران نیز یادآور شد: مجوز تعطیلی مرز مهران به مدت یک هفته دیگر صادر می شود و در تلاشیم کنترل خوبی بر این بخش صورت گیرد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این نشست در خصوص توزیع کالاهای اساسی گفت: تجمعات شکل گرفته در استان برای دریافت اقلام اساسی بدلیل اختلاف قیمت این اقلام است.

رضا محمدرحیمی اظهار داشت: ایلام کمترین تجمعات را نسبت به سایر استان ها داشته است و برای جلوگیری از این موضوع محل توزیع این اقلام به ۸۰ نقطه افزایش یافته است.

۲۰۶۹ نفر از کادر درمان کهگیلویه ‌و بویراحمد به کرونا مبتلا شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه ‌و بویراحمد گفت: از مجموع حدود افزون بر ۶ هزار پرسنل کادر درمان استان، ۲۰۶۹ نفر از آنان تاکنون به کرونا مبتلا شده اند.

پرویز یزدان پناه روز شنبه اظهار داشت: دکتر محمد زارع اولین شهید سلامت استان در اثر ابتلا به بیماری کرونا ( انگلیسی) جان خود را تقدیم نمود.

وی افزود: در هفته جاری مورد جدیدی از کرونای انگلیسی در استان مشاهده نشده، تنها یک نفر با داشتن علایم مشابه و دارای پی سی آر منفی وجود دارد که هم اینک در قرنطینه به سر می برد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۶۵۰ دوز واکسن وارد استان شده و مراحل واکسیناسیون برای گروه های هدف در حال انجام است.

یزدان پناه تاکید کرد: افزون بر ۶۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی از سوی وزارت بهداشت ‌و درمان، امشب وارد استان می شود.

وی ابراز داشت: از این میزان تجهیزات ۴۶ میلیارد تومان آن مربوط به بیمارستان دنا و بقیه برای تجهیزات بیمارستان شهید جلیل یاسوج در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تاکنون ۲۹ هزار و ۳۴۸ نفر در این استان به کرونا مبتلا شده اند و میزان نمونه گیری هدفمند به طور چشمگیری افزایش یافته است.

یزدان پناه با اشاره به زلزله سی سخت، بیان کرد: باید به منظور پیشگیری از شیوع کرونا، محدودیت های لازم برای رفت و آمد گروه های کمکی مردم نهاد و سازمان های مختلف به این شهر اعمال شود.

از یک هزار و ۳۰۶ نمونه دریافت شده در روز گذشته حدود ۷ درصد موارد مثبت بودند و بیشترین موارد مربوط به بویراحمد، گچساران و کهگیلویه و مابقی در دیگر سایر شهرستان های استان بوده اند.

تعداد بهبود یافتگان بیماران کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد تاکنون ۲۵ هزار و ۱۹۳ نفر بوده است.

هم اینک ۱۶۶ بیمار در بیمارستان های استان بستری بوده که از این تعداد ۳۵ نفر مبتلای قطعی و ۸ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی تاکنون به یک هزار و ۵۳۶ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۵بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۵۴۰ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۷ مورد بود که از این تعداد ۴۰ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۳ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۰، بهار ۶۲۱، تویسرکان ۶۷۰، رزن ۴۵۷، درگزین ۱۹۹، فامنین ۱۸۴ و کبودراهنگ ۶۷۲ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۲۰ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۶۴ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۹۴ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره آخرین وضعیت فرد مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی در استان نیز گفت: این مرد ۵۵ ساله تحت نظر پزشکان قرار دارد، علاوه بر این آزمایش های مورد نیاز از اعضای خانواده و اطرافیان او نیز گرفته شده است.

دکتر طاهری ادامه داد: اعضای خانواده فرد مبتلا به کرونای انگلیسی هم اینک در قرنطینه خانگی هستند.

استاندار همدان در جلسه امروز /شنبه/ ستاد مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: شهرستان اسدآباد در وضعیت آبی و ۹ شهرستان دیگر استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

سید سعید شاهرخی با بیان اینکه اعمال محدودیت های کرونایی همچنان بر اساس طرح «فاصله گذاری هوشمند» و براساس رنگ بندی شهرستان ها انجام می شود، از شهروندان خواست با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از شیوع ویروس کرونا و بازگشت محدودیت ها جلوگیری کنند.

شمار مبتلایان کرونا در لرستان به ۶۸ هزار و ۵۶۲ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۶۸ هزار و ۵۶۲ نفر رسیده است.

مریم کوشکی روز شنبه به رسانه ها اعلام کرد: تاکنون در مجموع۲۲۷هزار و ۴۳۲ نمونه تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه‌های استان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه جواب ۲۲۶هزار و ۴۸۲ نمونه داده شده است عنوان کرد: تعداد نمونه‌های مثبت کرونا در استان تا کنون ۶۸ هزار و ۵۶۲ مورد بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تعداد نمونه‌های منفی را ۱۵۷هزار و ۹۱۹ مورد بیان کرد و گفت: در مجموع تاکنون یک هزار و ۳۵۱ نفر در استان به علت ابتلای به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

کوشکی با اشاره به افزایش محسوس موارد ابتلا به کرونا در لرستان، گفت: اکنون موارد بستری مثبت و مشکوک کرونا در استان ۱۷۸ نفر است.

وی ادامه داد: بر همین اساس از تمامی مردم لرستان تقاضا می‌شود در خصوص رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک، کاهش ترددهای غیر ضروری، مسافرت های بین شهری و حذف تجمعات خطر آفرین از جمله حضور در آرامستان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله، دورود و ازنا در وضعیت زرد و رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

۲۵۴ بیمار کرونایی در جنوب غرب خوزستان شناسایی شد

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به انجام ۵۴۰ نمونه آزمایش کرونا در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان در مدت ۲۴ ساعت گذشته گفت: ابتلای ۲۵۴ نفر جدید به بیماری کووید۱۹ در منطقه جنوب غرب خوزستان تایید شد.

شکرالله سلمان‌زاده شنبه اظهار داشت:۱۳۲ بیمار جدید در آبادان ، ۵۱ بیمار در خرمشهر و ۷۱ بیمار کرونایی جدید در ۲۴ ساعت گذشته در شادگان شناسایی شدند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: از موارد مثبت کرونای جدید ۲۳۶ نفر به صورت سرپایی پذیرش و خدمات درمانی دریافت کردند ضمن اینکه در روز گذشته ۴۸ بیمار حادتنفسی در بیمارستان بستری و ۳۹ نفر بهبود یافته نیز از بیمارستان مرخص شدند.

وی تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستانهای آبادان را ۲۳۲ نفر عنوان کرد و گفت: در ۲۴ساعت گذشته ۲ بیمار کرونایی در شادگان، یک بیمار در آبادان و یک بیمار در خرمشهر جان خود را از دست دادند.

سلمان زاده افزود: با افزایش موارد مثبت کرونا در جنوب غرب خوزستان در ‌روزهای گذشته شاهد افزایش موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هستیم که این موضوع نگران کننده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در زمان حاضر نادیده گرفتن محدودیت‌ها باعث افزایش تماس افراد شده و مردم با عادی انگاری شرایط تصورشان این است که بیماری کاهش یافته است این درحالی است که بیماری در منطقه جنوب غرب خوزستان همچنان افزایشی است.‌

بر اساس اعلام مرکز بهداشت خوزستان، شهرستان‌های شادگان ، آبادان و خرمشهر در جنوب غرب خوزستان با ورود به پیک جدید کرونا همچنان آلوده ترین مناطق خوزستان به شمار می‌روند.

۱۱ شهرستان در استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و موارد مثبت ویروس جهش یافته انگلیسی در چند شهرستان خوزستان تایید شده است.

کرونای انگلیسی به لرستان رسید

استاندار لرستان گفت: ۲ مورد قطعی از ابتلا به کرونای انگلیسی در استان شناسایی شده است.

سیدموسی خادمی روز شنبه در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: با توجه به شیوع کرونای انگلیسی در خوزستان واقع در همجواری لرستان، بسیاری از ترددهای استان جنوبی از مسیر لرستان انجام می شود و ارتباط مردمی و فرهنگی ۲ منطقه بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: بنابراین احتمال داده می شود تعداد مبتلایان کرونای انگلیسی در لرستان بیشتر از ۲ مورد باشد.

وی تصریح کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا در لرستان به کمتر از ۷۰ درصد رسیده است و کنترل ورودی های استان از سمت خوزستان باید تشدید شود.

استاندار لرستان گفت: مسافرت به استان های نارنجی و قرمز ممنوع است اما با توجه به شیوع کرونای انگلیسی در لرستان، تمهیداتی برای پذیرایی از میهمانان نورزی فراهم نشده است.

تعداد مبتلایان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۶۸ هزار و ۳۶۴نفر رسیده است که یکهزار و ۳۵۱ نفر از این تعداد جان باخته اند.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله، دورود و ازنا در وضعیت زرد و رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

مهاباد هشت روز متوالی را بدون فوتی کرونا سپری کرد

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در این شهرستان ثبت نشده به طوری که مجموع جانباختگان بر اثر ابتلا به این ویروس برای هشتمین روز پیاپی بدون تغییر باقی مانده است.

بهاءالدین حسینی روز شنبه وضعیت این شهرستان را زرد عنوان کرد و اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۳۲۷ نفر در این شهرستان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

وی مجموع مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در مهاباد را ۶ هزار و ۸۴۷ نفر اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد پنج هزار و ۳۹ نفر در مراکز غربالگری ۱۶ ساعته و هزار و ۸۰۸ نفر نیز در بیمارستان شناسایی شده‌اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد با اشاره به اینکه ۲۰۰ نفر از کادر درمانی این شهرستان تاکنون واکسن کرونا زا تزریق کرده اند، اظهار داشت: تاکنون هیچ کدام از افرادی که اقدام به دریافت واکسن کرده اند علایم یا حساسیتی نسبت به این واکسن نداشته‌اند.

حسینی با اشاره به اینکه هر لحظه امکان تغییر شرایط از وضعیت زرد به شرایط خطرناک تر وجود دارد، گفت: عادی انگاری شرایط و بی‌توجهی به موضوع مهم رعایت شیوه نامه های بهداشتی منجر به بروز خیز چهارم همه گیری ویروس و بحرانی شدن اوضاع می شود.

وی وضعیت کرونایی شهرهای اطراف را در آمار مهاباد تاثیرگذار دانست و گفت: نزدیکی و همجواری با شهرهایی که وضعیت نارنجی دارند، در رفت و آمد به این شهرستان در افزایش شمار مبتلایان به کرونا تأثیر خواهد داشت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ضمن انتقاد از اعلام تخفیف کالا و ایجاد تجمع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای این شهرستان، اضافه کرد: بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تبلیغ اعمال تخفیفات ویژه، زمینه را برای تجمع‌ پرخطر شهروندان ایجاد می‌کنند که در این راستا برخورد جدی و قاطعی لازم است.

وی همچنین نسبت به کاهش استفاده از ماسک و عادی انگاری کرونا از سوی شهروندان ابراز نگرانی کرد گفت: سهل انگاری در استفاده از ماسک و عادی انگاری ویروس کرونا علاوه بر اینکه سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، اقتصاد و پویایی شهرستان را هم با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

ویروس کرونا از اوایل اسفند در کشور و آذربایجان‌غربی شایع شد و ۱۷ اسفندماه سال گذشته نخستین موارد مثبت کرونا در مهاباد تایید شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار