چرا مردان از زنان قد بلندترند؟

تهران (پانا) - دانشمندان در تحقیقات اخیر خود علت بلندی قد مردان نسبت به زنان را کشف کردند.

کد مطلب: ۱۱۶۸۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
چرا مردان از زنان قد بلندترند؟

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محققان دانشگاه رود آیلند آمریکا در مطالعه‌ای جدید در ارتباط با علت بلندتر بودن قد مردان نسبت به زنان نتیجه گرفتند که هورمون استروژن عامل تفاوت قد در زن و مرد است، زیرا مسئول رشد استخوان‌ها محسوب می‌شود.

این مطالعه همچنین نشان داد که مقادیر بالای استروژن در زنان در دوران بلوغ باعث جهش رشد آن‌ها می‌شود که معمولاً در اوایل دوره بلوغ، خیلی زودتر از مردان به اوج خود می‌رسد.

از طرف دیگر، سطح هورمون استروژن در مردان کمتر می‌شود و پس از چندین سال به اوج خود می‌رسد که به رشد استخوان‌های آن‌ها برای مدت طولانی تری امکان می‌دهد و این اتفاق در زنان برعکس است.

اگرچه مسیر رشد برای کودکان هر دو جنس قبل از بلوغ یکسان است، اما محققان دریافته‌اند که تخمدان‌ها تولید استروژن را در دوران بلوغ افزایش می‌دهند، که باعث تحریک پلاکت‌های رشد استخوان‌ها در نوجوانان می‌شود که رشد آن‌ها به تقویت طول و عرض استخوان‌ها منجر می‌شود؛ بر این اساس مشخص می‌شود که چرا برخی دختران نوجوان بلندقد‌تر از همسالان پسر خود هستند.

این مطالعه به بررسی اطلاعات تعدادی از نوجوانان در ایالات متحده آمریکا از سن دو سالگی متکی بوده که طی آن مشاهده شد طول قد زنان و مردان در سن ۱۳ سالگی به حدود ۱۵۷.۴۸ سانتی متر می‌رسد، اما پس از آن مشاهده شد که متوسط ​​قد دخترا ۱۶۲.۵۶ بود و نه بیشتر، یعنی کمتر از متوسط ​​طول قد مردان که ۱۷۷ سانتی متر است.

افزایش سطح استروژن همچنین می‌تواند باعث جمع شدن صفحات رشد استخوان در کنار هم شود و به جهش رشد پایان دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار